Gå til innhold

Norsk oppstart utvikler løsning for kortbetaling på ladere – bransjen er lunken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig mange butikker har jo et "fordelsprogram" av noe slag som handler om å samle inn personopplysninger. Tessem går litt rundt akkurat den grøten her ved å snakke om å "tilby insentiver" og "inngå et kundeforhold". Å kunne få velge seg bort fra det er et viktig argument for kortterminaler. Ønsker meg at TU kan stille litt mer kritiske spørsmål om dette.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om bransjen ikke vil ta initiativ til kortbetaling i tillegg til en fellesapp, er det ingen annen råd enn at det blir politisk bestemt, som så mye ellers. 

Det er sannelig et digert paradoks at politikere som ellers ikke er så redd for å gjøre ting dyrt, vanskelig, og upopulært ikke greier å få ut fingrene for å forenkle noe som åpenbart burde være forenklet til

alles beste...(!?!)

Når alle vil være kongen på haugen bør noen ha plikt og vett nok til å skjære gjennom.

Men ønsker man derimot og bidra til å holde den elbilskepsisen som er ved like, så er det bare å fortsette...for DET virker.

 

Endret av KjeRogJør
  • Liker 2
Lenke til kommentar
NERVI skrev (10 minutter siden):

Greenstat har jo forstått at man ikke må bygge terskler i overgangen til et annet "drivstoff"! Vi har jo ikke det mellom bensinkvaliteter og diesel heller, kun en tynnere tut ble satt på pumpen da blyfri ble introdusert. Grønn!

Ja, og hvor mange havarier har ikke det ført til, der folk har fylt bensin på dieselbil og omvendt. Dårlig system. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (2 minutter siden):

Om bransjen ikke vil ta initiativ til kortbetaling er det ingen annen råd enn at det blir politisk bestemt, som så mye ellers.

Det er samtidig et digert paradoks at politikere som ellers ikke er så redd for å gjøre ting dyrt og vanskelig, ikke greier å få ut fingrene for å forenkle noe som åpenbart burde være forenklet...(!?!)

Når alle vil være kongen på haugen bør noen ha plikt og vett og nok til å skjære gjennom.

Men ønsker man derimot og bidra til å holde den elbilskepsisen som er ved like, så er det bare å fortsette...for det virker.

Politikerne kan gjerne bestemme seg for det for min del, men da får de betale hva det koster også og ikke lempe kostnadene over på ladekundene. Noen hundre millioner har de vel råd til.

RFID blir vel forhåpentligvis fortsatt mulig å bruke overalt selv om det tilbys kortterminaler. Jeg har intet ønske om å stå i kø på en felles betalingsterminal for mange ladere. Det var ille nok på parkeringsplassene, før appene kom. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (11 minutter siden):

Ja, og hvor mange havarier har ikke det ført til, der folk har fylt bensin på dieselbil og omvendt. Dårlig system. 

Nå finnes det tanklokk (NAF) som hindrer at feil fylletut kommer inn i åpningen, også når tuten er for liten slik som bensinfyller på en dieselbil.

Men dette har ingenting med betalingsløsninger å gjøre.

Ingen som har ytret ønske om helt forskjellig betalingsløsning hos de forskjellige drivstoffkjedene så vidt jeg vet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (22 minutter siden):

Politikerne kan gjerne bestemme seg for det for min del, men da får de betale hva det koster også og ikke lempe kostnadene over på ladekundene. Noen hundre millioner har de vel råd til.

RFID blir vel forhåpentligvis fortsatt mulig å bruke overalt selv om det tilbys kortterminaler. Jeg har intet ønske om å stå i kø på en felles betalingsterminal for mange ladere. Det var ille nok på parkeringsplassene, før appene kom. 

De andre betalingsløsningene er vel ikke gratis de heller, og tæpping fungerer bra og er lite heft på beløp under 500kr. Pumpene krever faktisk kode uansett, men registreringen av kortet går fortere.

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
NERVI skrev (40 minutter siden):

Greenstat har jo forstått at man ikke må bygge terskler i overgangen til et annet "drivstoff"! Vi har jo ikke det mellom bensinkvaliteter og diesel heller, kun en tynnere tut ble satt på pumpen da blyfri ble introdusert. Grønn!

At det var et effektivt hinder mot å fylle feil ville vere fornuftig.

Lenke til kommentar

Ønsker bare å registrere VIN-nummeret på Autopass-nettsidene og kjøre plug and charge. Og da enten få efaktura eller autotrekk fra kontoen, sammen med bompengebetalingene.

Om jeg låner/leier bil kan jeg ta meg bryet med egen id-brikke som også er knyttet til autopass-systemene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gratulerer! Du har nå fått deg ny bil.

For å bruke den, trenger du bare å installere lader hjemme og på hytten, og installere 10 apper på mobilen til alle som trenger å bruke den.

Eller: du kan få deg fordelskort hos de leverandører du tror du vil bruke i særlig grad, og bruke de andre når du står med tomt batteri på et sted du ikke pleier å dra.

Kan vi håpe at vårt storting kommer på dette av seg selv, eller skal vi vente på at EU forteller oss at det er nødvendig med felles betalingssystem?

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (4 timer siden):

RFID blir vel forhåpentligvis fortsatt mulig å bruke overalt selv om det tilbys kortterminaler.

Ikke aktuelt, vi som bruker app og ønsker kort har ingen interesse av å betale for at dere fossiler som insisterer på å bruke udaterte og usikre brikker kan fortsette med det. De enorme kostnadene for å holde liv i dette systemet får dere ta selv😉.

Hvor enorme kostnadene er ser jeg ingen grunn til å dokumentere, da du aldri dokumenterer dine tvilsomme påstander rundt kostnadene til kortbruk og kortterminaler. Hva som får deg til å gjennom flere år sabotere enhver seriøs diskusjon om dette i flere fora, tilsynelatende utelukkende basert på hva som passer for  deg når du skal til hytta, har jeg for lengst gitt opp å forstå.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle K skrev (1 time siden):

Ikke aktuelt, vi som bruker app og ønsker kort har ingen interesse av å betale for at dere fossiler som insisterer på å bruke udaterte og usikre brikker kan fortsette med det. De enorme kostnadene for å holde liv i dette systemet får dere ta selv😉.

Hvor enorme kostnadene er ser jeg ingen grunn til å dokumentere, da du aldri dokumenterer dine tvilsomme påstander rundt kostnadene til kortbruk og kortterminaler. Hva som får deg til å gjennom flere år sabotere enhver seriøs diskusjon om dette i flere fora, tilsynelatende utelukkende basert på hva som passer for  deg når du skal til hytta, har jeg for lengst gitt opp å forstå.

Tja, hva med å finne ut hva en parkeringsautomat (for kort9 koster da? Kortterminaler som skal betjene flere ladere blir nok omtrent som slike i design og pris. Så kan du gange den prisen med ca. 1000 (om man kun skal dekke steder med hurtigladere men ikke sakteladere) og ca. doble den igjen tipper jeg for installasjon. I tillegg kommer backend-løsningene. Aldri i verden om prisen kommer på under 100 millioner kroner. Jeg tipper fort 2-3 ganger så mye. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (16 minutter siden):

Tja, hva med å finne ut hva en parkeringsautomat (for kort9 koster da? Kortterminaler som skal betjene flere ladere blir nok omtrent som slike i design og pris. Så kan du gange den prisen med ca. 1000 (om man kun skal dekke steder med hurtigladere men ikke sakteladere) og ca. doble den igjen tipper jeg for installasjon. I tillegg kommer backend-løsningene. Aldri i verden om prisen kommer på under 100 millioner kroner. Jeg tipper fort 2-3 ganger så mye. 

Du viser bare poenget mitt. Spytter ut en mengde udokumenterte tall som passer din agenda og vill ikke engang snakke om kostnadene og sikkerheten ved RFID. Det er dine påstander at det ene er så dyrt og det andre så effektivt, så det er åpenbart din egen jobb å dokumentere dine egne påstander.

Lenke til kommentar

Før betalte man kontant, også i bommer.

Så skulle man gjøre det billigere ved å unngå mennesker i kjeden, vi fikk brikker. Når har tydeligvis de elektroniske betalingsløsningene også blitt så "fryktelig" dyre at alle mottakere må ha noe helt eget....(?)

Hvor skal dette ende, blir det så dyrt å motta penger for de som skal leve av slikt at må få pengene "båret helt hjem"? Kanskje de må ta betalt for å åpne døra også, for å ta i mot penger de venter på?

Jeg trodde de tok i mot pengene i EGEN interesse.....?

Lenke til kommentar
Kalle K skrev (25 minutter siden):

Du viser bare poenget mitt. Spytter ut en mengde udokumenterte tall som passer din agenda og vill ikke engang snakke om kostnadene og sikkerheten ved RFID. Det er dine påstander at det ene er så dyrt og det andre så effektivt, så det er åpenbart din egen jobb å dokumentere dine egne påstander.

Jeg har ikke klart å finne priser på P-automater dessverre, men kan ikke tenke meg at de koster under 30-40.000,-. Sannsynligvis over 50.000,- og kanskje nærmere 100.000,-. Har du dokumentasjon på dette så kom gjerne med det. I tillegg kommer integrasjonen mot noen titalls forskjellige modeller hurtigladere. Alt fra 10 år gamle 50kWh-modeller til de nyeste 350kW laderne samt Tesla sine ladestolper.

RFID kommer ferdig integrert i alt av hurtig- og sakteladere, så det krever ingen ekstra hardware. Kostnadene for backend er alt tatt, så du har kun løpende driftskostnader. Det er neppe mange kronene. Selve betalingsløsningen ligger bak og er nok felles for RFID, SMS og app. Mao. neppe noe særlig å spare på å fjerne en av disse.

Inntil vi har eksempler på svindel med RFID så anser jeg den debatten som storm i vannglass. For øvrig kan også kontaktløse bankkort fjernavleses og brukes av svindlere, så det er ikke sikrere på noen måte. Vil du ha sikker løsning, uten mulighet for skimming eller eksponering av PIN-kode er det Apple Pay/Google Pay man må gå for. Men et slikt sikkerhetsnivå er neppe nødvendig for lading. 

Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (27 minutter siden):

Før betalte man kontant, også i bommer.

Så skulle man gjøre det billigere ved å unngå mennesker i kjeden, vi fikk brikker. Når har tydeligvis de elektroniske betalingsløsningene også blitt så "fryktelig" dyre at alle mottakere må ha noe helt eget....(?)

Hvor skal dette ende, blir det så dyrt å motta penger for de som skal leve av slikt at må få pengene "båret helt hjem"? Kanskje de må ta betalt for å åpne døra også, for å ta i mot penger de venter på?

Jeg trodde de tok i mot pengene i EGEN interesse.....?

Bompenger har vel stort sett gått over på skiltgjenkjenning. Brikker brukes ennå, men jeg tipper de forsvinner om ikke lenge. Selv private bomveier er nå på full fart over til skiltgjenkjenning. Systemet til Norgesbom er genialt, nå er det bare å kjøre forbi mens man tidligere måtte ut og fylle inn en blankett samt ha med seg korrekt sum kontanter til å legge i konvolutten. For meg som bruker noen tusen på private bomveier i året er det gull verdt. De som ikke bruker Norgesvei bruker stort sett Vipps, men da er det mye større mulighet for sniking. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...