Gå til innhold

Kan strømselskapet "Motkraft" demonstrere en vinner-formel?


lada1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå var det på dagsrevyen for noen dager siden (klarer ikke å finne innslaget nå, dette er nærmeste artikkel) der det (slik jeg kan huske) fremgikk at Motkraft nå får problemer fordi det finnes andre strømselskaper som reklamerer med billigere priser (les: antakelig dreier det seg om lokke-priser der andre strømselskaper går med tap den første tiden før prisene skrues opp), og at det dermed kan få rettslige konsekvenser i form av tvangsmulkter for Motkraft fordi de hevder å være billigst.

Dette synes jeg er veldig synd fordi spissfindigheter i lovtekster (slik jeg har skjønt) kan favorisere selskaper som driver på med lokketilbud og samtidig ødelegger for forsøk på ideélle foretak.

Håper Motkraft klarer å komme opp med en formulering som omgår problemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

har ingen erfaring med å shoppe rundt etter enhver tid billigste strøm, men for meg synes det som det kun er småpenger forskjell mellom de ulike aktørene på spotpris-avtaler.

https://www.strompris.no/

nevnte MotKraft tar et fastbeløp pr. mnd. på kr.19,- det gjør at de ikke er på billigst-toppen når jeg sjekker.

All den tid selv spotpris er skyhøy, blir det jo svinedyrt uansett. Men, er nok mest å spare hvis man er på en dårlig fastpris-ordning, og går over til spot.

Lenke til kommentar

Jeg synes (generelt) at det er interessant at unge starter virksomhet der en bestemmer seg for å kjøre non-profitt og nekter høye leder-løninger - og bruker dette i markedsføringen sin.  Kanskje kunne de kombinere dette med forsikrings-ordninger som sikrer minimum inntekt over ganske lang tid?  En slags utvidet pensjons-ordning? Dette kunne gjøre jakten på høye lønninger mindre presserende? Og hva med å starte virksomhet som kombinerer studier, jobb, dele-økonomi og sosiale events?  Internet kan muliggjøre billige løsninegr for kontor etc.

Hvilke andre områder en strøm-salg kunne være aktuelt? Former for nettsalg? Teknologi? Varehandel? Hjemmehjelp og diverse annen omsorg?

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (12 timer siden):

Hvilke andre områder en strøm-salg kunne være aktuelt? Former for nettsalg? Teknologi? Varehandel? Hjemmehjelp og diverse annen omsorg?

absolutt alt mulig forskellig kan jo i teorien drives etter non-profit modell. Det som forhindrer det, er vel først og fremst griskhet/grådighet. F.eks. er det nok få som vil investere pengene sine i noe som bare gir avkastning stor nok til å dekke eks. prisstigning, hvis børs og spekulanter lokker med x-% avkastning.

Så denslags blir vel ikke mer utbredt enn det et lite antall ildsjeler og idealister evt. får til.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Mr.M said:

absolutt alt mulig forskellig kan jo i teorien drives etter non-profit modell. Det som forhindrer det, er vel først og fremst griskhet/grådighet. F.eks. er det nok få som vil investere pengene sine i noe som bare gir avkastning stor nok til å dekke eks. prisstigning, hvis børs og spekulanter lokker med x-% avkastning.

Så denslags blir vel ikke mer utbredt enn det et lite antall ildsjeler og idealister evt. får til.

Ført og fremt begrenset til virksomhet som ikke krever store investeringer/investorer? Altså basere seg mest på menneskelig kapital?

En besdrift som profilerer seg med egalitært lønnsystem kunne være attraktiv for mange nerder som f.eks. meg som ikke liker at ledere med høy lønn sprader rundt en 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Wisd0m said:

De bruker de beste årene sine på et non-profit selskap. Det er ikke annet å si enn at det er dårlig prioritering av sin tid. Når de står der om noen år og skal inn på et skyhøyt boligmarked vil de lure på hvorfor de gadd å jobbe unødvendig billig.

Denne non-profitt bedriften kan fungere som en bra skole? Og de skaffer seg nettverk.  De trenger kanskje ordninger for sosial sikkerhet og forståelse av ikke-materialistisk fokusert liv. En kan forøvrig bo billig mange steder i Norge. Hvorfor ikke utnytte dette?

Merk at egalitært lønnsystem og non-profitt kan brukes (og brukes) innen markedsføring. Slike bedrifter kan ha flere konkurranse-fortrinn.

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, lada1 said:

Denne non-profitt bedriften kan fungere som en bra skole? Og de skaffer seg nettverk.  De trenger kanskje ordninger for sosial sikkerhet og forståelse av ikke-materialistisk fokusert liv. En kan forøvrig bo billig mange steder i Norge.

Merk at egalitært lønnsystem og non-profitt kan brukes (og brukes) innen markedsføring.

 

Under 20 prosent av den norske befolkningen har mastergrad, og samtidig er sannsynligvis de som jobber der langt over middels begavede. Arbeidsledigheten i Norge er svært lav. Det er ingen grunn til at de skal bruke noen som helst av sin tid på opplæring. Det kan de få i konsentrert form på skolen og deretter lønn i fast jobb. Tekna-yrkene har en anbefalt startlønn på 600 000. Et år forsinket pga. dette prosjektet har derfor en forholdsvis stor kostnad.

 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Wisd0m said:

Under 20 prosent av den norske befolkningen har mastergrad, og samtidig er sannsynligvis de som jobber der langt over middels begavede. Arbeidsledigheten i Norge er svært lav. Det er ingen grunn til at de skal bruke noen som helst av sin tid på opplæring. Det kan de få i konsentrert form på skolen og deretter lønn i fast jobb. Tekna-yrkene har en anbefalt startlønn på 600 000. Et år forsinket pga. dette prosjektet har derfor en forholdsvis stor kostnad.

 

Men dersom en får jobbe med noe interessant?

Jeg har selv forøvrig aldri tenkt på lønn ifm jobb. Jobben har mest fungert som hobby - og for slike som meg kunne non-profitt filosofi passe bra.

I velferd-staten Norge trenger man ikke så høy lønn som i f.eks. USA (hvor man ofte bl.a. må betale masse for bl.a. skole/studier til barna). Faktisk kan norske ingeniører noen ganger konkurrere med indiske.  Med enda bedre ordninger for sosial sikkerhet så kan en konkurrere enda bedre og bli vinnere i det kapitalistiske systemet.  Som innen idrett der "bredde-satsing" er viktig for å vinne flest medaljer i OL 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, PosteMonopolet said:

Jeg blir skeptisk når et non-profit selskap som Motkraft er tegnet som et aksjeselskap. Det betyr at det er mulighet for at konkurrenter kan kjøpe opp Motkraft og ta kontroll over selskapet.

Jeg er spent på om det det i fremtiden blir avslørt noen stygge hemmeligheter om dette selskapet.

Der har du et godt poeng. De kan skaffe seg et stor kunde-gruppe som bruker app fra dem etc. Og så selger de.

Samme metode er brukt innen programvare-utvikling. En gir ut gratis løsninger for å skaffe seg mange brukere før en selger med god fortjeneste. Merk også at facebook/meta er gratis 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, PosteMonopolet said:

Jeg blir skeptisk når et non-profit selskap som Motkraft er tegnet som et aksjeselskap. Det betyr at det er mulighet for at konkurrenter kan kjøpe opp Motkraft og ta kontroll over selskapet.

Jeg er spent på om det det i fremtiden blir avslørt noe dem har prøvd å skjule.

Det fordrer at de som sitter på aksjene er villige til å selge dem som et utgangspunkt. Det er ikke bare en konkurrent som kan "bestemme seg for å kjøpe de opp på egenhånd". Så lenge det ikke er et selskap på børs og det er en liten gruppe av aktive eiere, har man slik sett god kontroll på selskapet. Enn så lenge her, er det kun 1% av aksjene som ikke er "personlig eid" ser det ut som.

En modell annet enn et AS ville blitt med svært stor risiko for de bak selskapet.

Men ja, det kan være at eierne går med på å bli kjøpt, eksempelvis med hensikt å skaffe seg kundebasen. For at disse strømselskapene som ellers videreselger på spot og tar en lav månedssum skal bli lønnsomme, er de avhengige av "value added services" på andre områder - eks. ved å selge forsikringer, mobilabonnement, smarthustjenester e.l. Man kan da spørre hva kjernevirksomheten egentlig er. Dette litt på samme måte som enkelte andre selskaper selger strømavtaler i tillegg til kjernevirksomheten - eks. Talkmore er primært en mobiloperatør, men selger spotavtaler uten påslag med et fast månedsgebyr.

Slik strømmarkedet har utviklet seg og bevisstheten til flere har utviklet seg, tenker jeg at mange aktører her vil forsvinne. De som sitter igjen blir de som tilbyr noe ekstra ut over bare å levere spot, og klarer å få det lønnsomt. Eksempelvis årsaken til at jeg bruker Tibber, og er villig til å betale en litt høyere månedsgebyr enn det er hos eksempelvis Motkraft, blir Tibbers tekniske løsning (som da i seg selv blir en Value Added Service). 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...