Gå til innhold

Her er prisen på den elektriske stasjonsvognen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Zeph skrev (56 minutter siden):

Kva er forskjellen på denne stasjonsvogna og ein typisk el-SUV ala ID.4, Enyaq osv? Bakkeklaring? Fleire av SUV-ene har større bagasjerom.

Stasjonsvogn, crossover, SUV. Omgrepa går stadig meir inn i kvarandre.

Stasjonsvogn er billigere å produsere ergo lavere pris. Ellers så ligger stasjonsvogna nok bedre på veien og har bedre aerodynamikk som fører til lavere strømforbruk. Utover det så er nok Crossover/SUV overlegen, det er en grunn at Crossover/SUV er mer populær type bil i dag.

Lenke til kommentar
54 minutes ago, Simen1 said:

Hengerfestet er jo en vits. De kunne nesten spart seg bryet. Bagasjevolum, motorytelse, framhjulstrekk osv. viser at det er en allrounder i det nedre sjiktet og prisen er jo hyggelig for det formatet.

Tja, har man BE lappen så kan man fint dra en varehenger med søppel på fyllinga som veier under 500 kilo. Aliminiumshengere er veldig lette og man får med seg bra mye søppel før man bikker 500 kilo totalvekt.

Men har man ikke BE lappen så er det ganske ubrukelig da man nesten ikke har lov til å koble noe som helst annet enn sykkelfeste på kroken. Jeg har dog kjørt en del med sykkelfeste så har jo litt bruksområde alikevell 😅

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår ikke helt praten om B/BE-lappen på denne. 
Bilens tillatte totalvekt er 2017kg (ifølge MGs websider), maks henger er 500kg.
Dette er da godt innenfor det man kan kjøre med B-lappen.
Jeg måtte ta BE fordi jeg skulle dra båten min etter bilen, og tillatt vogntogvekt ble over 3500kg, som er maks på B-lappen 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Nå kan du riktig nok trekke store hengere dersom du har førerkort som tillater det. Med vanlig klasse B er du begrenset til minihengere." Hva i alle skal dette bety?Med B kan man alltud trekke 750 kg. Dersom bilen ikke er godkjent for mer enn 500 kg henger, hjelper det ikke om du har førerkortet fullt av bokstaver, du kan ikke trekke mer enn 500kg med den bilen.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Complexity said:

Men har man ikke BE lappen så er det ganske ubrukelig da man nesten ikke har lov til å koble noe som helst annet enn sykkelfeste på kroken. Jeg har dog kjørt en del med sykkelfeste så har jo litt bruksområde alikevell 😅

Dette er jo det reneste FUD. Sett deg litt inn i reglene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

Dette er jo det reneste FUD. Sett deg litt inn i reglene.

Mulig det har lite betydning når det er så lav vekt, men jeg har vært borti flere hengere jeg ikke kunne trukket med min egen bil på B lappen og 1000kg krok.

Selv ikke om hengeren er helt tom og veier halvparten.

Men det er vel total nyttelast som overstiger 3500kg som er problemet som nevnt tidligere.

Dog kjekt å slippe å tenke på dette.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Er ikke problemet at med B er det hengerens tillatte totalvekt som er bestemmende? Dvs. at man må ha en henger med tillatt totalvekt på maks 500kg og de er ganske sjeldne. Tysse har f.eks ikke en eneste en med under 750kg i sortimentet. Må man bruke en henger som har tillatt totalvekt høyere enn det bilen har lov å trekke så må man vel ha BE? Pga. at man da må benytte aktuell vekt istedenfor tillatt totalvekt. 

750kg er etter min mening den minste brukbare hengervekten. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Er ikke problemet at med B er det hengerens tillatte totalvekt som er bestemmende? Dvs. at man må ha en henger med tillatt totalvekt på maks 500kg og de er ganske sjeldne. Tysse har f.eks ikke en eneste en med under 750kg i sortimentet. Må man bruke en henger som har tillatt totalvekt høyere enn det bilen har lov å trekke så må man vel ha BE? Pga. at man da må benytte aktuell vekt istedenfor tillatt totalvekt. 

750kg er etter min mening den minste brukbare hengervekten. 

Det som er skrevet om henger er feil hvis samlet tillatt totalvekt er under 3500 kg. Jeg har med klasse B førerkort lov til å kjøre 1400 kg henger bak Model 3 SR+ som kun har 1000 kg hengerfeste. Det skyldes at bilen har tillatt totalvekt på 20xx kg og henger 1400 kg som er akkurat under 3500 kg. MG 5 har ca. samme tillatte totalvekt som 2019 TM3 SR+, så her kan man dra 1400 kg henger med B-lappen. Vel og merke må man overholde bilens vektbegrensing mtp hengerlast

Logisk? Nei! Ellers i regelverket må man ha BE for å kunne regne på vekt...(B96 holder heller ikke)Screenshot_20220219-101604_Brave.thumb.jpg.dba4443c2eecf3c45f7479f1fba790ae.jpg

Endret av Wisd0m
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Oversikt over maks tillatt totalvekt med B, B96 og BE:

B: 3500 kg bil + 750 kg henger eller tyngre henger dersom summen er maks 3500 kg

B96: sum 4250 kg. Krever B + 7 timer opplæring

BE: 3500 kg bil + 3500 kg henger. Krever B + 7 timer opplæring + oppkjøring

Eksempelvis har en med B lov til å kjøre bil med 2000 kg + 1500 kg henger = totalt 3500 kg (tillatt totalvekter)

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 minutter siden):

Oversikt over maks tillatt totalvekt med B, B96 og BE:

B: 3500 kg bil + 750 kg henger eller tyngre henger dersom summen er maks 3500 kg

B96: sum 4250 kg. Krever B + 7 timer opplæring

BE: 3500 kg bil + 3500 kg henger. Krever B + 7 timer opplæring + oppkjøring

Uten at det du skriver er feil så er en viktig forskjell at med BE så er det aktuell vekt som gjelder, mens på B er det tillatt totalvekt som betyr noe.

Endret av Dr. Brodsky
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (9 minutter siden):

Uten at det du skriver er feil så er en viktig forskjell at med BE så er det aktuell vekt som gjelder, mens på B er det tillatt totalvekt som betyr noe.

Begge deler betyr noe med B. Tillatt totalvekt kan ikke være over 3500 på bil og henger tilsammen, aktuell vekt på henger kan uansett førerkortklasse ikke være høyere enn det bilen har lov å dra jfr vognkort. Men tillatt totalvekt på henger kan godt være høyere enn det bilen har lov til å dra, selv med klasse B, så lenge bil og henger tilsammen ikke har over 3500 kg totalvekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan fint trekke min 750 kilos henger med B-sertifikat på en e-Niro/Soul/Kona som har maks 300 hengervekt i følge vegvesenet sin kalkulator. Begrensningen er bare at jeg er begrenset til 125 kilo last. Med en MG5 ville jeg da kunne trukket 325 kilo last, noe som normalt greit nok for en henger av dette kaliberet. Så som vanlig i slike diskusjoner sitter folk med ulik tolkning av reglene omkring tillatt hengervekt.

 

500 kilo og 50 kilo kuletrykk er helt kurrant for lette hengere, og man er ikke begrenset til minihengere med begrenset nytteverdi slik artikkelen antyder.

Endret av rockPaperScissors()
Ekstra avsnitt lagt til.
Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (5 minutter siden):

Uten at det du skriver er feil så er en viktig forskjell at med BE så er det aktuell vekt som gjelder, mens på B er det tillatt totalvekt som betyr noe.

Nei, det er hengerens tillatte totalvekt som gjelder for BE også. Kilde og kilde

Men tok man BE før 19.1.2013 så er det ingen begrensning på tillatt totalvekt på hengeren. Da får man BE med kode 79.06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (15 minutter siden):

Begge deler betyr noe med B. Tillatt totalvekt kan ikke være over 3500 på bil og henger tilsammen, aktuell vekt på henger kan uansett førerkortklasse ikke være høyere enn det bilen har lov å dra jfr vognkort. Men tillatt totalvekt på henger kan godt være høyere enn det bilen har lov til å dra, selv med klasse B, så lenge bil og henger tilsammen ikke har over 3500 kg totalvekt.

Hvor har du det med aktuell vekt fra? Jeg finner ikke noe om aktuell vekt noe sted i førerkortforskriften. Alle vekter er oppgitt som tillatt totalvekt, ikke aktuell vekt.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...