Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Levering av utstyr etter endt arbeidsforhold


Anbefalte innlegg

Jeg har et par spørsmål angående avsluttet arbeidsforhold og arbeidsutstyr 

 

Jeg ble ansatt i et firma i mars 2021. Jeg fikk tilbud om jobben etter et digitalt intervju, og takket ja. Kontrakten ser ut som et en helt standard kontrakt, så hadde ikke noe å utsette på den, utenom at det ikke står nevnt en plass om arbeidsutstyr (pc, tastatur, skjerm og mus) - altså ingen ting om mitt ansvar om utstyr, ingenting om henting eller levering av dette. Jeg fikk kun et spørsmål i en Mail om hva jeg manglet til å gjennomføre jobben som var 100% remote.

 

Fikk da tilsendt pc, skjerm, tastatur og mus helt nytt rett fra en el-leverandør. Fikk deretter en Mail hvor det stod «eiendel gitt til ansatt», men det er ingen serienummer eller firmanummer på utstyret. Igjen ingenting om ansvar, henting eller levering tilbake etter endt arbeidsforhold. Og det står heller ingenting om utstyr til jobben i kontrakten. 

 

Jeg sa opp min stilling i firmaet i slutten av oktober 2021, da jeg hadde funnet meg en ny jobb - i tillegg til at jeg hadde vært permittert fra juni til oktober uten noen form for oppfølging. Arbeidsgiver hevdet stadig at det var grunnet mangel på arbeid, men fortalte meg også at han ikke hadde råd til å ha meg som ansatt (altså permittert meg på økonomisk grunnlag, noe jeg ikke trodde var lov). Arbeidsgiver forsøkte også å få meg til å lyve til nav da jeg kun var delvis permittert å si at jeg var 100% permittert slik at han ikke måtte lønne meg. Jeg sa klart ifra at det ikke var lov. 

 

Etter endt arbeidsforhold og utbetalte feriepenger, får jeg beskjed om å levere tilbake utstyret som ble sendt til meg. Jeg sa at det kan ta litt tid da det er vanskelig å frakte alt uten bil, og da har jeg fått beskjed om at det ikke er noe hastverk. Plutselig får jeg nå beskjed om å legge ut utstyret på Finn under eget navn og vippse arbeidsgiver det jeg får eller levere tilbake innen få dager ellers må jeg betale for alt. 

 

  • Jeg lurer på hva mine rettigheter er her? Kan jeg bare beholde alt, da det ble sendt rett til meg uten noen form for bedriftens «signatur» og heller ikke er nevnt noen sted i kontrakten? 
  • Om ikke, kan tidligere arbeidsgiver kreve tilbake utstyr etter endt arbeidsforhold når det ikke er nevn noe sted i kontrakt? 
  • Kan tidligere arbeidsgiver kreve at jeg legger ut utstyr, privat på finn, med mitt navn og adresse for at jeg skal vippse han summen av utstyret? 
  • Kan arbeidsgiver kreve at jeg betaler for utstyret?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest e1cda...e76

Bare be han fikse henting av utstyret, ellers er det hans problem at han ikke får tak i det.

Det er jo arbeidsgivers utstyr, så det er de som har rett på det. At du legger ut på finn og vippser er ikke ett godt alternativ. De sitter på garanti for utstyret, og hvis du selger såpass nytt utstyr privat så vil en oppegående kjøper anta at det er 5 års garanti/reklamasjon på utstyret som kan videreføres. Normalt ikke mer enn 1 år garanti på utstyr til bedrifter, ikke noe reklamasjon, hvis ikke butikken tilbyr det for firmaet.

 

Anonymous poster hash: e1cda...e76

Lenke til kommentar
frustrert_arbeidstaker skrev (1 time siden):

Jeg lurer på hva mine rettigheter er her? Kan jeg bare beholde alt, da det ble sendt rett til meg uten noen form for bedriftens «signatur» og heller ikke er nevnt noen sted i kontrakten? 

  • Om ikke, kan tidligere arbeidsgiver kreve tilbake utstyr etter endt arbeidsforhold når det ikke er nevn noe sted i kontrakt? 
  • Kan tidligere arbeidsgiver kreve at jeg legger ut utstyr, privat på finn, med mitt navn og adresse for at jeg skal vippse han summen av utstyret? 
  • Kan arbeidsgiver kreve at jeg betaler for utstyret?

Du kan ikkje beholde utstyret, det er arbeidsgivar som eig utstyret. Og dersom det skulle bli aktuelt at arbeidsgivar gir deg dataustyret så blir det ein skattepliktig fordel som du skal betale skatt for som om det var lønn.

Tidelegare arbeidsgiver kan ikkje kreve at du selg utstyret privat. Som Dubious skriv så blir du sittande med reklamasjonsansvaret. Eg ville også vært skeptisk til å vippse direkte til sjefens privatkonto. Pengane må eventuelt innbetalast til firmaet.

Arbeidsgivar kan ikkje kreve at du betalar for utstyret. Det kan være ei lettvindt løysing for begge partar å avtale at du tek over utstyret og at din tidlegare arbeidsgivar innrapporterer datautstyret (med avskriving) til fordelsbeskatting. Om arbeidsgiver ikkje vil ha tilbake utstyret og du er villig til å ta over billig datautstyr så kan det være ein måte å løyse dette på.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 18.2.2022 den 11.06):

 Som Dubious skriv så blir du sittande med reklamasjonsansvaret.

I to år, ikke fem, og bare om man ikke avtaler seg bort fra det, ettersom det er kjøpsloven, ikke forbrukerkjøpsloven, som vil gjelde her.

Man kan jo hevde at trådstarter ved et sånt salg opptrer som fullmektig for arbeidsgiver/firmaet som fortsatt eier det (med mindre det blir overdratt og fordelsbeskattet på lovlig vis), men da er det i tilfelle firmaet som vil få fem års reklamasjonsansvar, ikke fullmektigen.

At kjøper antar, (som gjesteposten påpeker) uten å undersøke/få det bekreftet, at det er fem års reklamasjon til opprinnelig selger/forhandler, fordi det er kjøpt nytt for under fem år siden, (men ikke av forbruker...) kan jeg ikke se påfører trådstarter noe ansvar utover det den ordinære kjøpsloven gir (og som man kan avtale seg bort fra).

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...