Gå til innhold

Vedum vil gi folk bedre fastpris på strøm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Toro22 skrev (4 timer siden):

Hvor mye strøm koster , er så mye vi er villig til å betale.

du kan ikke bruke "villig til" når man ikke har noe annet valg!

Med din innfallsvinkel kunne man sikkert økt bompenger til 300 kroner pr. passering eller kollektiv-satsene med 300%, for folk ville betalt det og, for å komme på jobb etc.

Hele greia med rådene strømpriser er sykt og usunt for hele samfunnet. Det gåt utover alle deler av maskineriet, til ingen nytte og helt meningsløst.

Fikk firedoblet strømregning: – Frykter konkurser

https://www.tv2.no/a/14565048/

Forening fortviler: Måtte ta opp lån for å betale strømregningene

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Powwz5/forening-fortviler-maatte-ta-opp-laan-for-aa-betale-stroemregningene

70 prosent økning på strømregningen

https://www.bakeri.net/70-prosent-okning-pa-stromregningen-1-000-000-kroner-pluss/

 

Det eneste som beriker seg er staten, mens resten av samfunnet blør. Er det slik vi vil ha det?

Endret av Mr.M
rettet link
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Bensin priser : Oljen var mye dyrere for noen år siden, og da var drivstoff mye billigere

Mat: Vi betaler 25% mer enn sverige, for samme maten kjørt like langt. Selv når moms gikk ned, gikk prisen opp.

Strøm: Når prisen gikk ned i europa, holdt våre leverandører den høy.

"Villig" er ikke rett ord - Vi er ikke god nok til å si ifra høyt nok. Vi aksepterer hva enn, og da får vi dette.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (4 minutter siden):

du kan ikke bruke "villig til" når man ikke har noe annet valg!

<snipp>

Hele greia med rådene strømpriser er sykt og usunt for hele samfunnet. Det gåt utover alle deler av maskineriet, til ingen nytte og helt meningsløst.

<snipp>

Det eneste som beriker seg er staten, mens resten av samfunnet blør. Er det slik vi vil ha det?

Staten v/statnett og sammarbeidspartnere har åpnet "pandoras boks" ved å koble oss til Europa med mye større kapasitet enn det vilkårene for forsyningssikkerhet skulle tilsi. Derved har vi også gitt en sterk kjøpegruppe, som allerede var vant til mye høyere priser, direkte tilgang til vårt marked. Dermed blir begrepet "villig til" desverre den riktige definisjonen.

At dette er en tragedie for hele det norske samfunnet er det ingen tvil om. At det vi få store konsekvenser for innbygerene er det heller ingen tvil om. Det tror jeg bare det er politikerene som ikke ser. Men prisøkningen er politisk styrt, og en villet utvikling. Det fremkommer over hele linja. Bare se på ordlyden i TU sin artikkel. Subjektivt omtaler den dagens prisnivå som normal, og det er de voldsomme toppene på 8 kr/kWh Vedum ønsker å forhindre. Det er neppe intensjonen å få prisene ned mot det gamle snittet på 0.33 kr/kWh.

Jeg tror politikerene skaper seg en ny krise. De "pisser i buksa for å holde varmen", mens det ruller $$$ forran øynen på de. Men kostnadsøkningen i NAV de neste årene vil sannsynligvis overskride dagens inntektsøkning flerfoldig ganger de neste årene.

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

De fleste "strømleverandører" i dag er fakturautstedere og intet annet. De kjøper inn strøm fra Nord Pool, legger på et par øre og en liten fastavgift per måned. Om de skal tilby faste priser over tid, så er det svært risikabelt for dem og de må derfor sette prisen astronomisk høyt. Og hvis det allikevel ikke går, så slår de seg konkurs. Det er intet problem, de er jo bare et små firma med 5 til 10 ansatte som neste dag begynner på nytt med et annet navn.

Mange firmaer som solgte gass i UK på fast pris, gikk konkurs siste halvår pga de høye gassprisene. Var kundene fornøyde? Nei de var nok ikke det.

Lurer på hva Vedum skal gjøre for at fastpriser på strøm skal bli et brukbart alternativ! Med dagens struktur synes det for meg å bli en umulig oppgave. Altså er det som Vedum her kommer med et spill for galleriet!

Det som må gjøres er: 1) Endre på hvordan Nord Pool virker 2) Styre fyllingsgradene på magasinene hardt over året 3) Regulere (styre) kablene til utlandet 4) Alltid sørge for godt strømoverskudd i Norge til tross for kraftig økning i kraftbehov de neste årene

Dersom Ap og Sp ikke går for de fire punktene (i større eller mindre grad) har de null troverdighet i mine øyne!

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Nøkkelen må nok ligge i at strømleverandørene inngår fastpris avtaler for lang tid med produsentene. Dette kun for innenlands salg. Da kan vi internt i Norge nyte godt av en fast lav pris, mens overskuddet kan selges til markedspris.

Om dette går nå som produsentene ser potensiell verdi på energien, er langt mer usikkert...

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan dette er regulert i dag. Men en må i hvertfall ordne det slik at prisene i Norge ikke påvirkes av utlandet. En måte å gjøre dette på er å bestemme at prisen i Norge skal være et fast pris f.eks 30 øre/kwt i år og 3% mer neste år.

Edit: Jeg vil tro han et par poster opp har et mer realistisk forslag, sitat: "Det som må gjøres er: 1) Endre på hvordan Nord Pool virker 2) Styre fyllingsgradene på magasinene hardt over året 3) Regulere (styre) kablene til utlandet 4) Alltid sørge for godt strømoverskudd i Norge til tross for kraftig økning i kraftbehov de neste årene"

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

politikerne kan ordne opp i dette med et pennestrøk, men kun hvis viljen er der.

Da må de gå bort fra ideen om at statskassa skal håve inn mest mulig (på bekostning av vanlige folk og næringsliv) til å definere at arvesølvet først og fremst skal gi rimelig og forutsigbare priser i dette landet.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

I sep 2021 så var spotprisen gjennomsnittlig 135 øre/kWh. Jeg tenkte som så - kanskje jeg skal kjøpe en fastprisavtale? Jeg ville ikke kalle meg voldsomt fremsynt og var sånn passe fornøyd med en 12mnd-avtale som jeg inngikk i siste halvdel av sep 2021 til 80 øre/kWh. Ærlig talt - det er ikke veldig vanskelig å taste inn strompris.no. Det er bare at nordmenn skal ha i pose og sekk - lavest pris og uten for mye svingninger. Det ville naturligvis ikke løst alle problemer om alle hadde fastpris, men dette med at alle skal ha flytende rente og spotpris og samtidig hisse seg grassat opp når markedet går bananas....litt ulogisk spør du meg.

 

Lenke til kommentar

Jeg tenker på de mange der ute som ikke har klart forpliktelsene sine og har havnet på pliktleveranse. Disse vil jo ikke få et slikt tilbud da de ikke har noe strømleverandør, men lever på nåde fra netteier. Pliktleveranse er dyrt og de som har havnet der har store problemer med å få noe strømavtale da de som regel har en eller annen betalingsanmerkning.

Lenke til kommentar

Alle som ikke tåler kortsiktige svingninger bør jo ha fastpris, men det vi ser er et utslag av langsiktige endringer i markedsbetingelsene som gir endringer i gjennomsnittsprisen de kommende årene. Ingen strømprodusenter vil selge produktet sitt på billigsalg hvis de ganske sikkert kan få mer i spotmarkedet. Desto mer de får solgt til utlandet desto bedre for dem.

Lenke til kommentar
Morten Simonsen skrev (14 minutter siden):

Det er bare at nordmenn skal ha i pose og sekk - lavest pris og uten for mye svingninger.

folk ønsker vel først og fremst anstendige priser på en helt nødvendig vare? I gamle dager var det noe som het ågerrenter, dvs. å ta ublu rente på lån. Dette ble ansett som moralsk forkastelig og var forbudt.

Når vi vet at det koster rundt 12 øre å produsere 1 kw/h i dette landet, er høstens/vinterens pris til kunden selvsagt høyst umorask og på linje med såkallte ågerrenter.

Den tidligere paragrafen i Straffeloven som omhandlet åger, ble erstattet med Pristiltaksloven § 2

Såvidt jeg kan skjønne, burde de absurde strømprisene vi kreves for, rammes av denne paragrafen

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1993-06-11-66/§2#§2

§ 2.Urimelige priser og forretningsvilkår.

Det er forbudt å ta, kreve eller avtale priser som er urimelige. Heller ikke må det kreves, avtales eller opprettholdes forretningsvilkår som virker urimelig overfor den annen part eller som åpenbart er i strid med allmenne interesser.

 

Det må jo kunne sies å være "urimelig" å ta over 2 kroner for noe som koster 12 øre å produsere?

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Varslet om nye mulige kutt i strømavgiftene er nok et skambud. Det er ikke avgiftene som velter lasset akkurat. Ellers så ser jeg bare at han lover "noe" på kraftprodusentenes vegne uten å være konkret.

En mulighet er at staten sikrer kraftselskapene forutsigbare priser ved å inngå en fastprisavtale med de, den statlig innkjøpte kraften kan så videreselges til norske kunder for en pris som staten dikterer. I praksis vil det si at norge melder seg ut av nordpool og etablerer en offentlig innkjøpsordning og videresalg av kraft til norske kunder.

_____________________

Jeg vet ikke om det finnes allerede, men hva med en hybrid prisavtale der man har spotpris med pristak? Desto høyere pristak man velger jo lavere blir påslaget på spotprisen. Dette blir en slags mellomting mellom spot- pg fast-pris med fokus på å minimere påslaget og maksimere tryggheten mot ekstreme priser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner Vedum at behovet for handling er NÅ!

Det er et akutt behov for å sette prisen på strøm til max 50 øre i dag, et tidspunkt på året da vi har et akutt behov for bruke den energikilden myndighetene har bedt oss om. Det er derfor vi har solgt bensin-og/el diesel-bilen vår, det er derfor vi har kastet ut vedovnen, peisen og oljebrenneren. Det er derfor hundretusener har basert sitt liv på elektrisitet m.h.p. bo, reise, investeringer etc.

Prøv å bevis at du skjønner det, - ikke bare stå og flir av alt du "skjønner" (eller ikke) 😡😡😡😡

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...