Gå til innhold

Nissan Ariya er i Norge: Vi har prøvekjørt


Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (1 time siden):

Hvordan er Ioniq 5 mindre snork? Hadde skjønt det om du sa 6.

Ioniq 5 er den eneste bilen som tar designet vekk fra hva alle andre gjør. EV 6 er i langt større grad innenfor hva som har blitt "malen". Det er også derfor den får så mye skryt for designet fra bl.a. motorpressen.

Klar over at den bilen er en bil som ikke alle liker, men den er en bil som få folk ikke har en mening om.

For egen del liker jeg begge deler, men EV6 vokser stadig mer på meg. Selv om den er mer tradisjonell form på, er den fremdeles såpass særegen på noen ting.

Men ser du hvilken av de bilene som er EV6, uten å måtte se litt nøyere etter? Jeg måtte selv se litt bedre etter. Hadde Ioniq 5 blitt tatt med, hadde du ikke vært i tvil om hvilken bil som ville vært den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Snowleopard said:

Ioniq 5 er den eneste bilen som tar designet vekk fra hva alle andre gjør. EV 6 er i langt større grad innenfor hva som har blitt "malen". Det er også derfor den får så mye skryt for designet fra bl.a. motorpressen.

Klar over at den bilen er en bil som ikke alle liker, men den er en bil som få folk ikke har en mening om.

For egen del liker jeg begge deler, men EV6 vokser stadig mer på meg. Selv om den er mer tradisjonell form på, er den fremdeles såpass særegen på noen ting.

Men ser du hvilken av de bilene som er EV6, uten å måtte se litt nøyere etter? Jeg måtte selv se litt bedre etter. Hadde Ioniq 5 blitt tatt med, hadde du ikke vært i tvil om hvilken bil som ville vært den.

Ioniq 5 pusher litt grenser på design ja. Det trengs litt flere sånne biler.

Det er forøvrig en 3'e bror også. Genesis GV60.

20210819045142_Genesis_gv60_1.jpg.0eaeff9326844cff33fd7663eac87ce9.jpg

Samme ulla som de andre men 20cm kortere av en eller annen grunn.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (22 minutter siden):

Annerledes er ikke synonymt med bra. Personlig synes jeg Ioniq 5 ser helt forferdlig ut.

Og med 6 så mente jeg ikke EV6, men denne.

Ioniq 6 er foreløpig bare en prototype. Vi får se hva som kommer når den faktisk leveres. Men den sikter dog i et annet segment. Dog, viser jo at Ioniq/Hyundai er et av de mest spenstige selskapene nå, når det gjelder design ihvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå kjøper man vel ikke bil i det segmentet for å ha god bagasjeplass akkurat. Fin liten bil å suse rundt i for 2 voksne og 2 barn uten barnevogn, eller til nød 4 voksne. Omtrent samme rekkevidde og batterikapasitet som Tesla model 3. Omtrent samme bagasjeplass og akselerasjon. Ingen av de er særlig henger-type biler. Det er en norsk særinteresse å sette hengerfeste på noe sånt. Interiøret er litt mer smak og behag. Personlig liker jeg bildene av interiøret i konseptmodellen bedre enn model 3 produksjonsutgaver.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Simen1 said:

Nå kjøper man vel ikke bil i det segmentet for å ha god bagasjeplass akkurat. Fin liten bil å suse rundt i for 2 voksne og 2 barn uten barnevogn, eller til nød 4 voksne. Omtrent samme rekkevidde og batterikapasitet som Tesla model 3. Omtrent samme bagasjeplass og akselerasjon. Ingen av de er særlig henger-type biler. Det er en norsk særinteresse å sette hengerfeste på noe sånt. Interiøret er litt mer smak og behag. Personlig liker jeg bildene av interiøret i konseptmodellen bedre enn model 3 produksjonsutgaver.

Bildene av interøret har jo joystick istedenfor ratt da.. tror ikke det blir slik på produksjonsutgaven:p

Forøvrig slept litt henger med min Model 3. Er praktisk å ha muligheten. Slipper å låne en bil for å hente en sofa, er nok å låne naboens henger. Men Ariya får vel ikke krok slik jeg har forstått.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
28 minutes ago, mr. papp said:

I følge motor.no får den hengerkapasitet:

 

Det står faktisk det samme i artikkelen tråden er basert på 😔

Vet ikke hvor jeg fikk det ifra at det ikke var krok.

Dog snodig at det er forsjell på fwd og awd og vekt på henger. Er det svakere bremser på fwd utgaven?

Mondeoen jeg eide før klarte 1800 kilo på kroken og var fwd med ca 0 motorkraft så er merkelig om det er en annen grunn? vektfordeling kansje? eller så vil de bare hype awd utgaven for å selge den..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Mondeoen jeg eide før klarte 1800 kilo på kroken og var fwd med ca 0 motorkraft så er merkelig om det er en annen grunn? vektfordeling kansje? eller så vil de bare hype awd utgaven for å selge den..

Jeg tipper hype. Om det er en teknisk grunn, kan det være at en-motors-utgaven vil slite med gjentatte bakkestarter? Mener å ha hørt en gang at det er et krav å klare X bakkestarter på rad i Y % helning med maks hengerlast, men ikke siter meg på det…

Lenke til kommentar
dj_j0tul skrev (8 timer siden):

Kombinert med ett nærmest Egolf bagasjerom, så må Nissan dra noen virkelig gode triks opp av hatten for at dette skal smelle.

De kommer nok til å selge mye på at det er Nissan.. ;)

Leaf var en suksess, med mindre de driter seg ut på noe vesentlig som ikke er oppdaget i denne prøvekjøringen vil nok suksessen smitte over på denne modellen også.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Kahuna said:

De kommer nok til å selge mye på at det er Nissan.. ;)

Leaf var en suksess, med mindre de driter seg ut på noe vesentlig som ikke er oppdaget i denne prøvekjøringen vil nok suksessen smitte over på denne modellen også.

Nissan Leaf er/var jo dog en mye billigere bil.

Og den har faktisk større bagasjerom målt i liter enn awd utgaven av denne (435 liter)..

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (29 minutter siden):

De kommer nok til å selge mye på at det er Nissan.. ;)

Leaf var en suksess, med mindre de driter seg ut på noe vesentlig som ikke er oppdaget i denne prøvekjøringen vil nok suksessen smitte over på denne modellen også.

Tror nok du overvurderer Nissan. Leaf blir solgt fordi det er blant de billigeste elbilen med størst rekkevidde og mest plass. Leaf kunne vært fra hvilket som helst merke sålenge det er et etablert bilmerke og fortsatt solgt like mye.

Folk løper til det merke de får mest for pengene, det er nok ikke så mye mer komplisert enn det.

Ariya kommer nok til å selge bra den, men neppe fordi det er Nissan.

 

Lenke til kommentar
25 minutes ago, MrL said:

Tror nok du overvurderer Nissan. Leaf blir solgt fordi det er blant de billigeste elbilen med størst rekkevidde og mest plass. Leaf kunne vært fra hvilket som helst merke sålenge det er et etablert bilmerke og fortsatt solgt like mye.

Folk løper til det merke de får mest for pengene, det er nok ikke så mye mer komplisert enn det.

Ariya kommer nok til å selge bra den, men neppe fordi det er Nissan.

 

Vel du har folk som kun kjøper Toyota fordi folk sier Toyota har minst feil på sine biler så finns folk som er merke lojale men ja så lenge prisen er bra så finnes folk som ikke bryr seg om merke i grillen, bare se på mg.

Har heller ikke troa på at ariya vil selge like bra som leaf, leaf har lenge gitt mest rekkevidde for pengene mens ariya gjør ikke det.

Hadde ariya kommet ut i 2020 så hadde nok eid markedet nå men i 2022 er ikke specsa så imponerende, model y tilbyr mer plass for folk som trenger det så har vi kineserne som byd og nio som tilbyr biler med 7 seter og masse plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...