Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Veldig rar smerte under hjerte / bryst?


Gjest 4c9e4...a64

Anbefalte innlegg

Gjest 4c9e4...a64

Opplever til tider en rar smarte under inni kroppen.. Under brystene, liksom litt nedenfor.. For eks når jeg reiser meg for fort eller jeg puster inn for dypt.

Er ikke vondt i lungene men er noe annet føles det ut som.. Hva kan feile meg nå 🙄?

Har dyttet det vekk en stund men etter å ha vært oppe til 5 og gått opp for fort måtte jeg legge meg ned på bakken..

Smerten tærer endel mer på stedet i kroppen enn før. Skal spørre min lokale lege om det i morgen.

Anonymous poster hash: 4c9e4...a64

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om brystsmerter er nyoppstått, intens, og uavklart ville jeg ringt legevakten, ikke ventet på fastlege imorgen. Spesielt dersom du kaldsvetter, er svimmel og har pustevansker samtidig med denne smerten. Dette kan selvfølgelig være angstsymtomer, men greit å få avklart om det er uskyldig angst eller om hjertesykdom.

Hvis lege anser smerten din som ufarlig og muskelrelatert (stram brystvegg er vanlig grunn til brystsmerter) foreslår jeg at du gjør noen gode tøyeøvelser, så vil smertene dine avta. 

De fleste er vaksinert for en stund siden så at det er perikarditt er mindre trolig. Det er dessuten en sjelden, ikke vanlig, bivirkning ved koronavaksine. De fleste får det ikke, og får man perikarditt så oppstår det i så fall nylig etter vaksine, ikke flere uker etterpå. Man regner med en forekomst på < 1 tilfelle per 10 000 vaksinedoser gitt. 

Lenke til kommentar

Godt mulig du opplever det som heter "precordial catch syndrome" eller PCS. Jeg hadde dette MYE da jeg var yngre (34 nå), og det forsvinner av seg selv. Det er ukjent hvorfor dette oppstår, men irritasjon av nerver i brystveggen er den mest godtatte forklaringen.

Jeg opplevde det som en brå, skarp og stikkende smerte ved brystbenet (eller lungene da jeg var liten, fordi jeg ikke kunne forklare det bedre). Husker jeg kunne fremprovosere det ved å reise meg fort eller puste inn raskt og dypt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 4c9e4...a64
seda skrev (2 timer siden):

Godt mulig du opplever det som heter "precordial catch syndrome" eller PCS. Jeg hadde dette MYE da jeg var yngre (34 nå), og det forsvinner av seg selv. Det er ukjent hvorfor dette oppstår, men irritasjon av nerver i brystveggen er den mest godtatte forklaringen.

Jeg opplevde det som en brå, skarp og stikkende smerte ved brystbenet (eller lungene da jeg var liten, fordi jeg ikke kunne forklare det bedre). Husker jeg kunne fremprovosere det ved å reise meg fort eller puste inn raskt og dypt.

Har hatt det en lengre stund så det forklarer litt.. Trodde jeg var den eneste 😅

Skal spørre legen idag om det er noe farlig, men jeg tviler 😅

Anonymous poster hash: 4c9e4...a64

Lenke til kommentar
Gjest 4c9e4...a64 skrev (26 minutter siden):

Har hatt det en lengre stund så det forklarer litt.. Trodde jeg var den eneste 😅

Skal spørre legen idag om det er noe farlig, men jeg tviler 😅

Anonymous poster hash: 4c9e4...a64

Hvis du har hatt dette lenge, og det kun er sporadisk ved brå innpust og når du reiser deg kjapt, er det mest sannsynlig helt ufarlig. Forklar det for legen, så kan de helt sikkert ta et EKG på legekontoret for å få utelukket hjertet i alle fall. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men som du beskriver det høres det veldig ut som PCS-en jeg opplevde i tenårene og 20-årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...