Gå til innhold

Forskning: Derfor hater du Powerpoint


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Når du leser og hører to forskjellige ting, tvinger du hjernen din til å trekke på den samme ressursen to ganger

Dette er jo fordi folk bruker Powerpoint feil. Powerpoint er et visuelt hjelpemiddel, ikke et manusverktøy. Publikum skal ikke lese Powerpointen din. Det er ikke derfor den er der.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
fuzzy76 skrev (46 minutter siden):

Dette er jo fordi folk bruker Powerpoint feil. Powerpoint er et visuelt hjelpemiddel, ikke et manusverktøy. Publikum skal ikke lese Powerpointen din. Det er ikke derfor den er der.

Den er heller ikkje der for at du skal lese alt som står der. Diverre er der langt mellom kvart tilfelle der ein presentasjon blir brukt riktig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor læres ikke riktig bruk av verktøyet allerede fra skolealder? Jeg vil påstå at verktøyet er laget feil i utgangspunktet. Det burde vært en obligatorisk to-skjermløsning der man har en presentasjonsskjerm og en manus-skjerm, som kan følge hverandre, men likevel frakobles følget ved behov.

Og ikke minst, hvorfor oppfordrer ikke skoleverket til bruk av samme type programvare fra åpen kildekode-leverandører? Det burde jo vært det grunnleggende valget. Elever bør læres opp til at filformater er noe som selvsagt bør fungere på tvers av plattformer og programpakker og gjerne inkludere de som foretrekker andre programpakker enn standardvalget. Da vil de stå bedre rustet til de endringer som de uansett vil møte både med nyere versjoner og mellom ulike bedrifters programvarevalg. Det bør læres opp til å tas for gitt at programvaremarkedet skal være et åpent marked. Å styre hele saueflokken inn i én bestemt proprietær lock in-plattform er så riv ruskende galt på det etiske planet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Løsningen må da være at PowerPoint-presentasjonen er en tilnærmet komplett dokumentasjon av hva man ønsker å si. Altså at man hører og leser det det samme. 
Den motsatte løsningen er at PowerPoint-visningen kun viser svært enkle poenger eller figurer, som ikke tar oppmerksomheten bort fra det som sies. 
 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Hvorfor læres ikke riktig bruk av verktøyet allerede fra skolealder? Jeg vil påstå at verktøyet er laget feil i utgangspunktet. Det burde vært en obligatorisk to-skjermløsning der man har en presentasjonsskjerm og en manus-skjerm, som kan følge hverandre, men likevel frakobles følget ved behov.

Lenge siden du har brukt Powerpoint? Dette er nemlig standardfunksjonalitet som har eksistert i svært mange år. Man kan ha notatene skrevet ut på papir, eller om man er litt "antikvarisk" vise notatene på en annen PC enn den som brukes til fremvisningen. 

Men så snart PCen du viser frem på er koblet til 2 skjermer, der ene f.eks. er projektoren eller storskjerm, så kan du vise selve presentasjonen der, og ha notatvisning på skjermen.

Det finnes og gode verktøy i form av tastekombinasjoner for å hvite ut, svarte ut eller pause presentasjonen på projektor/storskjerm, mens man blar seg til annen side (om man må hoppe) eller bytter til annet dokument (excel eller word, eller f.eks. en video. Eller for å hoppe i bildene om man har kontroll på sidene i notatet eller "innholdslisten". Projektorer har ofte egne knapper for å pause, hvite ut eller svarte ut bildet.

Dermed slipper man å vise at man knoter med å hente opp det man skal, slik at dette fremstår som langt mere profesjonelt enn det 90 % (mitt gjett på andel) av presentørene faktisk holder på med. I de aller fleste tilfeller vil folk huske han som knotet så veldig, men sjeldent hva presentasjonen omhandlet.

Helt motsatt når man kan bruke powerpoint slik det er tiltenkt og anbefalt, og kan disse egentlig enkle tipsene for å ytterligere forbedre presentasjonen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (30 minutter siden):

Lenge siden du har brukt Powerpoint? Dette er nemlig standardfunksjonalitet som har eksistert i svært mange år.

Ja, det er ikke min ting. :blush:

Dassen skrev (8 timer siden):

Interessant lesning for meg som er lærer på vgs og bruker powerpoint daglig. Elever ønsker gjerne powerpointen distribuert ut i tillegg til gjennomgangen for å kunne gå gjennom på egenhånd senere. Da er det dumt å bare ha bilder og modeller. Kanskje bør jeg begynne å spille inn lyd. 

Det høres ut som videopresentasjon er tingen. Når foredragsholdere spør om de skal sende ut powerpointen så takker alltid en eller annen ja av høflighet og for at det skal bli likt så får alle det. Hos meg blir de sjeldent sett på, men de ligger nå her og slenger så hvis det er et poeng jeg husker så kan det hende jeg slår opp der for å sjekke. Derfor er det fint om det følger med linker til kilder og mer info.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (10 minutter siden):

Tipper det er overdreven bruk av grafer, illustrasjoner og tekst i presentasjoner som er problemet. Altså for mye volum av informasjon i framvisningene, kombinert med taletrengt foredragsholder.

Svært stor andel av presentasjonene inneholder alt for mye info. En god presentasjon skal inneholde maks 6 punkter/nøkkelord som omhandler det foreleser snakker om. Men ofte kommer 20 punkter, gjerne iblandet en tekstboks med all teksten som sies i presentasjonen.

Da hadde jeg heller bedt om teksten, og tid til å lese den selv. Så kanskje hadde jeg fått med meg noe....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 timer siden):

Hvorfor læres ikke riktig bruk av verktøyet allerede fra skolealder?

Det var nesten litt komisk på høgskulen eg gjekk på. I IKT-faget lærde me korleis me skulle lage og bruke ein presentasjon, men i dei fleste tilfelle der lærarane brukte det formatet så fulgte dei på ingen måte metodane dei sjølv lærde oss.

No er det forskjell på når ein presentasjon blir brukt. I ei n mattetime der ein slide blir ståande i ti minutt med info er det greit, men det var mykje dårleg på kortare presentasjonar òg.

For mykje info, for mykje tekst og forskjell mellom det som vart sagt og det som sto på skjermen var gjengangarar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Dassen said:

Interessant lesning for meg som er lærer på vgs og bruker powerpoint daglig. Elever ønsker gjerne powerpointen distribuert ut i tillegg til gjennomgangen for å kunne gå gjennom på egenhånd senere. Da er det dumt å bare ha bilder og modeller. Kanskje bør jeg begynne å spille inn lyd. 

Det er også eit alterativ å ha teksten som "Notes". 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Ja, det er ikke min ting. :blush:

Det høres ut som videopresentasjon er tingen. Når foredragsholdere spør om de skal sende ut powerpointen så takker alltid en eller annen ja av høflighet og for at det skal bli likt så får alle det. Hos meg blir de sjeldent sett på, men de ligger nå her og slenger så hvis det er et poeng jeg husker så kan det hende jeg slår opp der for å sjekke. Derfor er det fint om det følger med linker til kilder og mer info.

Videopresentasjon har jeg eksperimentert litt med, eller omvendt undervisning/Flipped classroom som det kalles i skolevesenet. Synes det sjelden er vellykket. Det er noe med interaktivitet og dynamikken med å gjøre noe "live" sammen en elevgruppe som jeg tenker man går glipp av om man trykker "play" på en videopresentasjon. Skolen jeg jobber på har abonnement på tjenester som tilbyr denne type videoer og lever av det (som altså må kunne anses å være profesjonelt utviklet) og jeg synes ikke de lykkes spesielt mye bedre enn meg. Kanskje dårligere, med tanke på at jeg kjenner elevene jeg snakker til bedre. 

 

 

Lenke til kommentar
Dassen skrev (13 timer siden):

Interessant lesning for meg som er lærer på vgs og bruker powerpoint daglig. Elever ønsker gjerne powerpointen distribuert ut i tillegg til gjennomgangen for å kunne gå gjennom på egenhånd senere. Da er det dumt å bare ha bilder og modeller. Kanskje bør jeg begynne å spille inn lyd. 

Elevene dine vil ha presentasjonsfilen din av en rekke grunner:

  1. Er ikke fokusert i timen
  2. Du hopper for raskt over enkelte deler
  3. Du bruker altfor lang tid på enkelte deler
  4. Du gjør ikke presentasjonen interessant nok, så de faller av
  5. De spiller heller Tetris mens du presenterer
  6. Ser på klær og sminke
  7. YouTube er mye bedre underholdning enn din presentasjon
  8. Det er for mye tekst. Helt umulig å henge med i presentasjonen din
  9. De vet ikke hvor de skal finne tilsvarende informasjon
  10. De tror at presentasjonen er et bedre sted å lete enn bøkene.
  11. Presentasjonen ditt er noe rot og knot, og det er umulig å forstå før de kan bla seg fram og tilbake, igjen og igjen

Jeg var selv elev ved VGS for ikke så altfor mange år siden. Jeg hadde en del problemer med punktene 1, 2, 3, 4, 8, 9, og 11. Hver gang jeg snudde hodet tvers over rommet, så jeg alltids de som spilte Tetris og så på sminkevideoer og kjoler, og ba om presentasjonen etter at læreren var ferdig. Men igjen, jeg også ville ha presentasjonen, i tilfelle jeg vil se igjennom den en måned eller to senere, eller om det rett og slett var vanskelig å få med seg noe i timen. Jeg gjorde meg nok skyldig i å lese nyheter og programmere, når presentasjonene var dørgelig kjedelige. Så var det jo alltids synd når jeg oppdaget at jeg plutselig hadde gått glipp av noe likevel, og at det da var litt for sent å hive seg innpå igjen. Da var beste muligheten for det, å se over presentasjonen igjen senere.

 

Og sett for all del ikke på en video, og gå og sett deg. Da kan man like gjerne bli liggende i sengen, og se på videoer. Og ta heller aldri spørsmål etter en presentasjon. Og har du mye å fortelle, vent heller aldri med de til etter den delen du presenterer. Besvar spørsmål så raskt som mulig. Det er virkelig ikke vits i å sitte og høre på resten av det du skal fortelle, hvis man har falt av allerede.

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar
1 hour ago, Memento scientiam said:

Elevene dine vil ha presentasjonsfilen din av en rekke grunner:

  1. Er ikke fokusert i timen
  2. Du hopper for raskt over enkelte deler
  3. Du bruker altfor lang tid på enkelte deler
  4. Du gjør ikke presentasjonen interessant nok, så de faller av
  5. De spiller heller Tetris mens du presenterer
  6. Ser på klær og sminke
  7. YouTube er mye bedre underholdning enn din presentasjon
  8. Det er for mye tekst. Helt umulig å henge med i presentasjonen din
  9. De vet ikke hvor de skal finne tilsvarende informasjon
  10. De tror at presentasjonen er et bedre sted å lete enn bøkene.
  11. Presentasjonen ditt er noe rot og knot, og det er umulig å forstå før de kan bla seg fram og tilbake, igjen og igjen

Jeg var selv elev ved VGS for ikke så altfor mange år siden. Jeg hadde en del problemer med punktene 1, 2, 3, 4, 8, 9, og 11. Hver gang jeg snudde hodet tvers over rommet, så jeg alltids de som spilte Tetris og så på sminkevideoer og kjoler, og ba om presentasjonen etter at læreren var ferdig. Men igjen, jeg også ville ha presentasjonen, i tilfelle jeg vil se igjennom den en måned eller to senere, eller om det rett og slett var vanskelig å få med seg noe i timen. Jeg gjorde meg nok skyldig i å lese nyheter og programmere, når presentasjonene var dørgelig kjedelige. Så var det jo alltids synd når jeg oppdaget at jeg plutselig hadde gått glipp av noe likevel, og at det da var litt for sent å hive seg innpå igjen. Da var beste muligheten for det, å se over presentasjonen igjen senere.

 

Og sett for all del ikke på en video, og gå og sett deg. Da kan man like gjerne bli liggende i sengen, og se på videoer. Og ta heller aldri spørsmål etter en presentasjon. Og har du mye å fortelle, vent heller aldri med de til etter den delen du presenterer. Besvar spørsmål så raskt som mulig. Det er virkelig ikke vits i å sitte og høre på resten av det du skal fortelle, hvis man har falt av allerede.

du glemte

12. for lat til å skrive egne notater, og bruker ppt'en som notater

Lenke til kommentar

Personlig skjønner jeg ikke helt dette hat forholdet til powerpoint. Det funker helt greit for meg når jeg presenterer noe selv og når jeg skal se på andre gjøre det. 

Er det noe jeg hater er det videoer. Du får ikke den personlige nærheten som ved en presentasjon og muligheten til å stille spørsmål og det er svært tidkrevende sammenliknet med å lese en tekst.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 timer siden):

Det finnes og gode verktøy i form av tastekombinasjoner for å hvite ut, svarte ut eller pause presentasjonen på projektor/storskjerm, mens man blar seg til annen side (om man må hoppe) eller bytter til annet dokument (excel eller word, eller f.eks. en video.

100% av foredragsholderne jeg har møtt aner ikke hva som skjer om man trykker B (svart skjerm) eller W (hvit skjerm) under en presentasjon. Burde brukes mye mer. Mange "peker/klikkere" har dette som en egen tast (som oftest B).

Lenke til kommentar
Dassen skrev (På 15.2.2022 den 0.34):

Interessant lesning for meg som er lærer på vgs og bruker powerpoint daglig. Elever ønsker gjerne powerpointen distribuert ut i tillegg til gjennomgangen for å kunne gå gjennom på egenhånd senere. Da er det dumt å bare ha bilder og modeller. Kanskje bør jeg begynne å spille inn lyd. 

Mitt tips er å bruke notatfunksjonen i Powerpoint til teksten. Alternativt ha et eget forelesningsmanus i Word. Folk som er gode på presentasjoner og underviser i presentasjonsteknikk sier faktisk at hvis folk skjønner alt du formidlet kun ved å se på slidene dine har du gjort det feil.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...