Gå til innhold

Forsker mener hydrogen kun vil være en nisje i tungtransport [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hydrogen produseres i all hovedsak fra naturgass, som er ekstremt dyrt for tida.

I den lille og økende grad hydrogen produseres via elektrolyse så krever det mye større mengder strøm pr km enn batterier. Strøm er som kjent ekstremt dyrt for tida, så det gjelder å bruke minst mulig. At man da blir økonomisk oppfordret til å lade mest mulig på bestemte tider av døgnet er en forholdsivs liten kamel, sammenlignet med å bruke mangedobbelt mengde strøm, via elektrolyse.

Nå var det nettopp en artikkel som hevdet at gassprisen og dermed strømprisen vil forbli høy minst et par år fremover, så det gjelder ekstra sterkt å minimere strøm- og gass-bruken nå. Oljeprisen har ikke steget like mye ettersom markedet fungerer mer globalt enn for strøm og gass, så jeg ser for meg at energikrisa kan bli en bremsekloss for elektrifiseringa.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland skrev (8 timer siden):

Mange gode poeng der, som jeg har sagt selv i lengre tid. Og som @Simen1 føyer til, med dagens priser på både el og gass, og andre energibærere, så vil det heller ikke lønne seg for firmaer som nyter godt av lave priser på langtidskontrakter, å produsere hydrogen fremfor å bare selge kraften til høy markedspris direkte.

De eneste som fremdeles kunne finne på å ville produsere hydrogen på overskuddskraft, er de produsentene som ikke kan selge til Norge eller andre som kan magasinere energien på annen måte når markedet midlertidig er mettet.

Alternative lagringsmetoder som ikke involverer pumpekraft, vil nok få en raskere fremvekst ennhydrogenproduksjon, tror jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 timer siden):

De eneste som fremdeles kunne finne på å ville produsere hydrogen på overskuddskraft, er de produsentene som ikke kan selge til Norge eller andre som kan magasinere energien på annen måte når markedet midlertidig er mettet.

Og selv da vil det gi mer mening å bruke hydrogen som buffer i kraftforsyningen enn å bruke det direkte på kjøretøyene.

Lenke til kommentar

"Lastebilsjåfører må ha hviletid på 45 minutter innen 4,5 timers kjøring. Dersom det finnes et nettverk av ladestasjoner som kan lade lastebilene på denne tiden, vil batteri være et praktisk alternativ til både diesel og hydrogen."

Er jo en liten joker på lur her... hvordan vil det bildet se ut i fremtiden hvis selvkjørende teknologi når ett punkt hvor også tungtransporten benytter selvkjørende kjøretøy?

De første sjåførene som forsvinner fra førersetet når selvkjøringsteknologien er god nok er jo desidert budbiler, taxier, langtransport osv. Det er jo så enkelt som at kutter man utgifter med å betale en sjåfør så kan man også kutte priser til langt under det andre leverandører tilbyr, eksempelvis for taxier. Og da ender det opp med en snøball-effekt hvor alle må følge etter for å tilby samme priser, ergo investere i selvkjørende teknologi.

Langtransport yrket er jo enda mer sårbart for dette siden selvkjøring betyr null lovpålagte hviletider, dermed kan det kjøres 24/7 (eller ihvertfall så langt batteri, hydrogen eller drivstoff tillater).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det låter unektelig litt "konstruert" når de hevder hydrogen er aktuelt for industri, shipping og luftfart men ikke tunge lastebiler som jo har grensesnitt mot alle de nevnte aktørene. I tillegg er jernbanen allerede aktuell for hydrogendrift. En underlig konklusjon, syns jeg. Batteridrift vil jo uansett inngå for en betydelig andel.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

For de lastebiler som har fastmontert lasterom (vet ikke om de har noe spesielt navn?), vil det ikke da muligens kunne lønne seg å montere solceller på taket, og eventuelt vegger? Det blir jo ganske mange kvadratmeter. Da kan man jo muligens kjøre "gratis" så lenge solen skinner. Det ikke en løsning for alle, men det kan jo være fint for de som kan. Solceller er jo en teknologi som er ganske moden, så det å putte det på en lastebil burde jo være en "enkel" sak.

Lenke til kommentar
Mikkel_E_S skrev (26 minutter siden):

For de lastebiler som har fastmontert lasterom (vet ikke om de har noe spesielt navn?), vil det ikke da muligens kunne lønne seg å montere solceller på taket, og eventuelt vegger? Det blir jo ganske mange kvadratmeter. Da kan man jo muligens kjøre "gratis" så lenge solen skinner. Det ikke en løsning for alle, men det kan jo være fint for de som kan. Solceller er jo en teknologi som er ganske moden, så det å putte det på en lastebil burde jo være en "enkel" sak.

Det kalles skapbiler, og hengerne for skaphengere. 🙂

Og, ja, de kan få noen kvadratmeter med solcellepaneler som er med på å øke rekkevidden under kjøring, eller fylle batteriet når de står stille.

Lenke til kommentar

@Mikkel_E_S De beste solcellene på markedet gir 220 Watt per kvadratmeter når sola står vinkelrett på panelet. For enkelhets skyld kan vi si at sola står i senit 6 timer pr døgn (i stedet for gradert opp mot maks og ned igjen over ca 12 timer, noe lengre her nord på bekostning av lavere vinkel. Videre kan vi for enkelhets skyld regne at taket er 2,5 * 10 meter. Da vil man i beste fall, altså når man ikke havner i skyggen av bygninger, tuneller eller andre ting kunne produsere opp til 5,5 kWh per dag. En lastebil vil sannsynligvis ha et forbruk på rundt 1,5 kWh/km. Så en full dags lading i sola kan i teorien gi inntil 3,67 km gratis rekkevidde, eller årlig ca 1340 km. Det er et helt greit med et slikt tilskudd fra solceller så lenge det ikke går opp i spinninga pga økt luftmotstand og vekt, men som du ser så dekker det ikke veldig mye av normal kjørelengde for en lastebil. Mer aerodynamisk design eller mer økonomisk kjørestil kan fort utgjøre større drivstoffbesparelser enn solcellene. Alle monner drar så jeg stemmer ja til forslaget selv om det er et lite bidrag i riktig retning. Poenget er bare at man ikke skal ha for store forventninger. F.eks ikke forvent at lastebilene kan kjøre kun på solceller.

Det skal også sies at solcellenes effekt får større virkning desto lavere forbruket pr km er. Aptera har svært lavt forbruk og får dermed svært mye ut av både batteriene og solcellene sine. Solceller har altså størst effekt på biler som har lavt forbruk, kjøres lite og har stort tak. F.eks lavbygde by-elbiler.

Lenke til kommentar

Var det før eller etter alle skandalene med utslippsfusk? 😅

Spøk til side, jeg har ikke noe særlig kjennskap til hvordan nye dieselmotorer med ad-blu fungerer, men jeg har vondt for å tro at de gir mindre utslipp i bybilde enn elbiler?

Pek meg gjerne i rettning av en informativ artikkel, eller video, om tema.

Lenke til kommentar
Mikkel_E_S skrev (20 minutter siden):

Men 5,5kWt i løpet av den dag hørtes litt lite ut også? Et solanlegg på 2,5*10 meter og produksjon på 220Wkvm har jo 5,5kWp. Da blir vel 5,5kWt litt konservativt?

Se der ja. Min feil. Jeg glemte å gange med antall timer makseffekt (ekvivalent). 5,5 kW * 6t = 33 kWh. Det begynner å monne til en del typer bruk: Inntil 22 km/dag med lastebil, eller rundt 8 000 km/år ved kjøring i Atakama-ørkenen. Sikkert en hel del mindre i Europa og Norge, men pytt, det er større enn de inntil 1340 km/år jeg regnet ut først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (15 minutter siden):

Det er de færreste batteriteknologier som bruker sjeldne jordarter. Den eneste jeg kjenner til er NiMH.

De vanligste batterikjemiene for elbiler og slikt er NMC, NCA og LFP. Disse inneholder ingen sjeldne jordarter.

Enkelte LiFePO4-varianter bruker små menger yttrium. Kalles da LiFeYPO4. Men disse brukes ikke i elbiler meg bekjent. 

https://www.batteries-forum.com/d/13-lifeypo4-a-promising-chemistry

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...