Gå til innhold

Hvordan slutte være Fascist?


Anbefalte innlegg

Man kan spørre seg om «intellektuell kunnskap» er tilstrekkelig, eller om også «emosjonell kunnskap» kreves for å bli et helt menneske.

Hitler drepte 5 millioner jøder, rom-folk, homofile og andre som han mente var undermennesker. Mao ofret ti-talls millioner av egne borgere for å styrke egen makt i et politisk spill. Javel. Men greier vi å ta inn over oss hva de tallene betyr? Eller må vi gå via vitnesbyrd, hauger av sko og lignende for å koble oss til hva disse voldelige strømningene gjorde?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil bombe land til å innføre "LBGT-rettigheter". Ok.

La oss se på hva som har skjedd når feks USA har prøvd å bombe på plass "demokrati". Afghanistan og de.

Det har aldri fungert.

Begynn der, prøv å se for deg at Norge skulle bombes til å endres fra et utenlandsk ståsted

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (På 23.3.2022 den 21.33):

Takk for svar. Men det er fortsatt ett mysterium om hva min ideologi faktisk er x)

Du er ingen facist, men heller en som tror på enkle /ideelle løsninger på komplekse problemstillinger som er dypt forankret i kultur og historie, dvs en lite belest person som er fascinert av vestlig populisme.

Før du låser deg til en ideologi, bør du sette deg dypere inn i filosofi og historie. Å påtvinge andre nye verdier er sjelden vellykket…

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk til alle som fortsatt klarer. Har fått så mange svar nå at jeg vet ikke om å sitere og svare alle er så lurt.

Simen1 skrev (22 timer siden):

Det finnes neppe noen norsk kur mot dårlige politiske retninger fordi det ligger i demokratiets natur at politikk skal diskuteres. Politisk ståsted er først og fremst en personlig reise, som påvirkes av miljøet man omgås, utdanning og hendelser i livet og mediepåvirkning. Hvis du ønsker å endre din ideologi så er det en personlig reise du selv må stå i sentrum for og ta styringen over. Kanskje bryte ut av ditt etablerte sosiale miljø og oppsøke sunn diskusjon andre steder. F.eks begynne å studere relevante fag, selvstudier, bryte ut av de ekstremiserende persontilpasningene som sosiale media og noen søkemotorer har.

Hva hvis det å bryte ut av mitt sosiale miljø er negativt? Jeg lurer på om det er negativt for meg å involvere meg i politikk og filosofi og flere ting ute, fordi da kan jeg faktisk en dag fysisk bli en fascist eller bli med i et slikt parti, istedet for å bare snakke om det som vi gjør nå. Men dette er jo ikke noe liv heller.

 

attz skrev (11 timer siden):

Du vil bombe land til å innføre "LBGT-rettigheter". Ok.

La oss se på hva som har skjedd når feks USA har prøvd å bombe på plass "demokrati". Afghanistan og de.

Det har aldri fungert.

Begynn der, prøv å se for deg at Norge skulle bombes til å endres fra et utenlandsk ståsted

USA og neoliberale land er ikke ærlige, de gjør slikt bare for økonomi. Å ærlig hjelpe andre land uten økonomisk eller geopolitisk vinning er annerledes.

Coup er bedre en bombing, tror jeg.

 

Inspector skrev (11 timer siden):

Du er ingen facist, men heller en som tror på enkle /ideelle løsninger på komplekse problemstillinger som er dypt forankret i kultur og historie, dvs en lite belest person som er fascinert av vestlig populisme.

Før du låser deg til en ideologi, bør du sette deg dypere inn i filosofi og historie. Å påtvinge andre nye verdier er sjelden vellykket…

Har lenge hatt lyst å studere ett årstudium i filosofi, men jeg er redd for at filosofi kan gjøre man mer deprimert. Å finne ut hvor lite man faktisk vet, at moral og etikk ikke er objektiv, etc. Relativisme er deprimerende.

Å lese historie bare minner meg på at framgang måtte tvinges. Folk ville ikke ha biler, de ville ha raskere hester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (1 time siden):

Har lenge hatt lyst å studere ett årstudium i filosofi, men jeg er redd for at filosofi kan gjøre man mer deprimert. Å finne ut hvor lite man faktisk vet, at moral og etikk ikke er objektiv, etc. Relativisme er deprimerende.

Relativisme er vel kun deprimerende for relativister, som er en minoritet av profesjonelle filosofer. For å være ærlig aner jeg ikke om de er mer deprimert enn andre, men jeg synes ikke relativisme er veldig appellerende, for å være tydelig på det.

Og jeg tviler vel egentlig på at du skulle bli relativist av et filosofistudium, når du allerede misliker retningen. Det er nok mer sannsynlig at du får verktøy for å forstå hvorfor relativisme ikke er så smart som det først høres ut, det er i det minste min erfaring. Vi finner det vi leter etter ;)

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (9 timer siden):

Har lenge hatt lyst å studere ett årstudium i filosofi, men jeg er redd for at filosofi kan gjøre man mer deprimert. Å finne ut hvor lite man faktisk vet, at moral og etikk ikke er objektiv, etc. Relativisme er deprimerende.

Å lese historie bare minner meg på at framgang måtte tvinges. Folk ville ikke ha biler, de ville ha raskere hester.

Ikke mye å være redd for. Tok selv ex phil for noen år siden, noe som burde være obligatorisk for den samfunnsengasjerte.

Da får man større innblikk i de store linjene og lærer om skråsikkerhetens fallgruver

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 24.10.2022 den 8.18):

Ikke mye å være redd for. Tok selv ex phil for noen år siden, noe som burde være obligatorisk for den samfunnsengasjerte.

Da får man større innblikk i de store linjene og lærer om skråsikkerhetens fallgruver

Men det er jo fare for personer som meg for å bli nihilist eller bli deprimert? Jeg er en person som ikke er interessert å skape mine egne verdier, men liker også ikke religion.

Philipp Mainländer - Wikipedia

 

 

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (55 minutter siden):

Men det er jo fare for personer som meg for å bli nihilist eller bli deprimert? Jeg er en person som ikke er interessert å skape mine egne verdier, men liker også ikke religion.

Philipp Mainländer - Wikipedia

 

 

Hvorfor skal kunnskap og visdom føre til nihilisme og depresjon ?

Kunnskap er makt og grobunn for et godt liv, en vei til toleranse og kommunikasjon med annerledestenkende, en metode for bærekraftig utvikling…..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Letterboxd said:

Men det er jo fare for personer som meg for å bli nihilist eller bli deprimert? Jeg er en person som ikke er interessert å skape mine egne verdier, men liker også ikke religion.

Med unntak av deprimert, så tror jeg ikke at du trenger å bekymre deg for å bli noe du ikke vil, altså. Ingen er/blir fascist, nihilist etc. motvillig. Og hvis du likevel skulle bli overrasket, og bli noe som i utgangspunktet var veldig fjernt for deg, hva er da problemet? Da har du jo bare kommet til en slutning som er naturlig for deg å komme til, basert på de impulsene og erfaringene som har vært med på å forme deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedproblemet er jo med denne tråden, som sagt, at jeg er redd for å bli en såkalt homofascist. Jeg er lei av at alle får akseptere lgbt rettigheter på sitt eget tempo, lei av at voldtekt ikke rapporteres av politiet, lei av svake straffer og rehabilitering.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Vanligvis har høyre partier strengere straffer, men ikke sosialistisk økonomi. Sosialister har den økonomien, men de mener ting ikke skal straffes, alt skal rehabiliteres.

Endret av Letterboxd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (3 timer siden):

Hovedproblemet er jo med denne tråden, som sagt, at jeg er redd for å bli en såkalt homofascist. Jeg er lei av at alle får akseptere lgbt rettigheter på sitt eget tempo, lei av at voldtekt ikke rapporteres av politiet, lei av svake straffer og rehabilitering.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Vanligvis har høyre partier strengere straffer, men ikke sosialistisk økonomi. Sosialister har den økonomien, men de mener ting ikke skal straffes, alt skal rehabiliteres.

Foreslår at du bruker tiden din på noe annet enn å irritere deg over alle som du mener ligger bak deg selv moralsk sett. Å tvinge folk til å ha "riktige normer" mener jeg er umoralsk, men kanskje mer overbevisende for din del, umulig i praksis og umulig politisk.

Hvis du virkelig bryr deg om homofiles rettigheter finnes det måter å arbeide for disse på som mildt sagt har mer effekt i praksis, enn å sitte hjemme og lage seg luftslott om sin egen perfekte verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (12 timer siden):

Hovedproblemet er jo med denne tråden, som sagt, at jeg er redd for å bli en såkalt homofascist. Jeg er lei av at alle får akseptere lgbt rettigheter på sitt eget tempo, lei av at voldtekt ikke rapporteres av politiet, lei av svake straffer og rehabilitering.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Vanligvis har høyre partier strengere straffer, men ikke sosialistisk økonomi. Sosialister har den økonomien, men de mener ting ikke skal straffes, alt skal rehabiliteres.

Hvorfor ikke snu saken litt på hodet og glede deg over at Norge ligger i toppen når det gjelder levekår, toleranse, tillit og demokrati ? Nivåer som vi kan være stolte av, men som må forsvares og videreutvikles hver eneste dag.

Hvis du skaffer deg perspektiver og erfaringer fra andre og mindre utviklede land, vil du se at gyldne middelveier er mye bedre enn å genierklære ensidige samfunnsmodeller og normer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/14/2022 at 9:34 AM, Letterboxd said:

Er det noen vei man få hjelp til å slutte å være Fascist på, som ikke er noe man velger å gjøre selv? Jeg vil slutte å være Fascist, men det fungerer ikke å lese og se videoer selv. Vil helst ha noe slags terapi eller hjelp fra psykolog.

Finnes det terapi/psykolog/eller lignende som spesialiserer seg i å stoppe en fra å være Fascist?

Bestefaren min som var partisan i Italia ville si at den beste måte for å slutte med å være fascist ville være å henge deg selv opp ned fra et stolpe og så skyte deg selv i ansiktet.
Heldigvis er vi kommet litt videre etter det, og som mange anbefaler trikset er kunnskap. 
Kom deg ut av bobla, steng FB konto og lag en ny en der du legge til kun nye mennesker fra det nye livet ditt.

Et liv der du leser kun aviser og bøker du har aldri lest før, du prøver det på sosiale miljøer der du har vært før, og du ser definitivt kun ting på TV som du har ikke sett før.

Alt dette med en ikke-dømmende og nysgjerrig holdning. Du vil vite mer, du vil lære mer, du vil mestre mer ;)
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (15 timer siden):

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Vanligvis har høyre partier strengere straffer, men ikke sosialistisk økonomi. Sosialister har den økonomien, men de mener ting ikke skal straffes, alt skal rehabiliteres.

...

Igjen.

Hva med å sette deg inn i hvorfor venstresiden og dem som spesialiserer seg på kriminalitet i psykologi, rettsvitenskap og samfunnsvitenskapen ønsker god grunnutdannelse, en kildekritisk befolkning, og ønsker at kriminelle får utdannelse og rehabilitering fremfor straff.

Når du forstår at du kunne vært den som hater, at det ikke er noe genetisk eller en medfødt egenskap noen har, men i de fleste tilfeller forestillinger om verden fundert på ideer om at man er urettferdig behandlet eller ikke hører til, eller ikke er tolerert, eller at de andre er onde...

De trenger hjelp, selv om ikke alle kan hjelpes.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 28.10.2022 den 13.06):

...

Igjen.

Hva med å sette deg inn i hvorfor venstresiden og dem som spesialiserer seg på kriminalitet i psykologi, rettsvitenskap og samfunnsvitenskapen ønsker god grunnutdannelse, en kildekritisk befolkning, og ønsker at kriminelle får utdannelse og rehabilitering fremfor straff.

Når du forstår at du kunne vært den som hater, at det ikke er noe genetisk eller en medfødt egenskap noen har, men i de fleste tilfeller forestillinger om verden fundert på ideer om at man er urettferdig behandlet eller ikke hører til, eller ikke er tolerert, eller at de andre er onde...

De trenger hjelp, selv om ikke alle kan hjelpes.

 

Hvis du mener jeg ikke er fascist, som vi snakke om tidligere i tråden, men jeg vil ikke ha rehabilitering og utdanning for kriminelle, mener du fortsatt at jeg ikke bør kalle meg fascist?

 

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (På 30.10.2022 den 20.27):

Hvis du mener jeg ikke er fascist, som vi snakke om tidligere i tråden, men jeg vil ikke ha rehabilitering og utdanning for kriminelle, mener du fortsatt at jeg ikke bør kalle meg fascist?

 

Spørsmålet blir da hvorfor du ikke ønsker å gi folk som av forskjellige grunner har havnet på skråplanet, en ny sjanse på en ny og bedre vei?   Det er mye bedre at de bidrar positivt i samfunnet enn å låse dem fast i en trist skjebne.

»Svart-hvit» tankegangen din er et utslag av mangelfull innsikt i realiteter. En innsikt som kommer med kunnskap og erfaring……

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (23 timer siden):

Spørsmålet blir da hvorfor du ikke ønsker å gi folk som av forskjellige grunner har havnet på skråplanet, en ny sjanse på en ny og bedre vei?   Det er mye bedre at de bidrar positivt i samfunnet enn å låse dem fast i en trist skjebne.

»Svart-hvit» tankegangen din er et utslag av mangelfull innsikt i realiteter. En innsikt som kommer med kunnskap og erfaring……

Rehabilitering er greit for meg hvis det er doping og slikt. Men man skal ikke få en sjangse til å måtte læres at voldtekt er feil eller seksuell trakassering er feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (4 timer siden):

Rehabilitering er greit for meg hvis det er doping og slikt. Men man skal ikke få en sjangse til å måtte læres at voldtekt er feil eller seksuell trakassering er feil.

En ting er gjentatt grov voldtekt eller incest. Der blir gjerningsperson ofte dømt til tvungen behandling og er ute av sirkulasjon lenge.
Jeg er også enig i at uskyldige ofre generelt får altfor liten oppmerksomhet/oppreisning  men:

Hva med de som i et svakt øyeblikk havner i seng med ei jente som angrer seg etterpå og som deretter skylder på voldtekt ?
Hva med de som havner i et dårlig miljø i oppveksten ?
Hva med de som selv har blitt utsatt for overgrep i barndommen og sliter med ettervirkninger ?

Skal ikke disse få en ny sjanse når ofrene for deres ugjerninger har fått optimal hjelp?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...