Gå til innhold

Anmeldelse: Horizon Forbidden West


Anbefalte innlegg

vampyrica skrev (3 timer siden):

Grafikken er nå ganske kornete i performance i ulike kamera perspektiv på karakterer i cutscenes og spillverdenen generelt med landskap og gress. 
Jeg takler heller ikke 30fps men har sett gjennom et par sekvenser via reload og må si det er synd spillet ikke ser sånn ut i 60, tror nok kapasiteten ligger der, hadde nok sett annerledes ut om det var utviklet til ps5. 

Veldig rart. Absolutt ikkje den opplevelsen eg har. Kan legge ved eit par bilder eg tok som viser "forskjellen" :IMG_20220223_055116.thumb.jpg.ff3fa7a2e029ab943b249a2a720d78e6.jpg

IMG_20220223_054938.thumb.jpg.c27728b3f256db5ef04cbdc4ba631a1a.jpg

Øverste bildet er performance. Og nederste er resolution. I foto modus.

vampyrica skrev (3 timer siden):

Blir nok en 9 fra meg, setter største trekket på det grafiske som ikke er stabilt. Grafikk betyr ikke mye i story spill men ser flott ut zoomer inn på cutscenes så daler det ned ut av fokus. 

Eg meiner forskjellene ikkje er store nok til å forsvare ein halvering av frames. Og den "bluren" ein får på 30, ser uendelig mykje dårligere ut enn på 60. Men klart, om ein speler i foto modus, eller står mykje stille og nyter grafikken, er resolution veien å gå. Men slik eg opplever spelet, der eg flyger rundt i landskapet som eit hissig navlesvin, meiner eg 60 og performance er uendelig mykje bedre.

Uansett, er spelet eit godt hopp opp fra første etter min meining. Både grafikk, utforsking, historie, verden, sideoppdrag, nye spennende monstre.. Rett og slett ein mykje artigere verden å utforske, samtidig som historien er drevet av topp skuespill.

Og så langt stiller eg meg uforståelig til masse av kritikken spelet har fått av Gamer skribenten. 

1) Ja det er mykje våpen å velge mellom. Men som med alle spel, går eg for kvalitet over kvantitet. Dvs, lilla og oransje kvalitet, alt annet går i søpla. Kor mange våpen er det igjen då? Ein trenger faktisk ikkje kjøpe alle våpenene i butikken, for så å klage over mengden av våpen i inventoryen.

2) At ein må begynne med blanke ark (eit åpenbart designvalg) til tross for at ein får slengt grønne våpen etter seg, er heilt greit. Kva forventer ein? Begynne med dei samme legendariske våpenene som i forrige spel, til tross for at mange ikkje har spelt det?

3) At det er mange våpen og ammo typer å forholde seg til, kan eg stille meg bak. Men dette lærer ein seg og forbigår det i stor grad om ein finner ein god kombinasjon av "best in slot", og forholder seg til dei. Ein trenger ikkje 3 ulike jaktbuer med 5 ulike ammo typer. Om jaktbuen mangler ein type ammo, kan du fint ha ein annen type våpen, med ein annen type ammo for å kompansere. Det er dette som er cluet. Då blir det ikkje mange våpen, eller mange turer innom menyen.

4) Progresjon, og skill treet er heilt kurant. Det er ein fordobling av forrige spel. Og ja skill points får ein, når ein gjer hoved som sideoppdrag, som gjer at ein får ein god belønning følelse av å faktisk utføre dei. Interessante er dei også. Nyttige våpen tidlig, gir dei og.

5) Klatringen bryr meg ikkje. Den fremstår som mykje raskere enn i Assassins Creed. Ein kommer seg fortere fram, og det er ein viss finesse med den. Det kreves faktisk litt for å mestre den. Intensjonelt, usikkert. Samtidig har det ikkje vært ein overflod av klatring. Når det kommer til Focus, og vite kor ein skal klatre, er det ikkje vanskeligere enn å trykke på ein knapp, så får du lyst opp mulige ruter ein kan ta i landskapet. Om dette irriterer, kan ein gå i menyen og slå på dette konstant. Irriterer dette, er ein kanskje lei tv spel, og sliter med å finne gleden i det lengre. Fordi det er tross alt ikkje meir engasjerende i Assassins Creed. Kanskje til og med mindre.

6) Fridykkingen, og forøvrig med oksygenmaske, er så bra som ein finner på markedet. Det er både ekstremt bra laget, fysikken, visuelt og atmosfærisk, og rett og slett spennende å utforske i våte omgivelser.

7) Skuespillet er ingenting å utsette på. Det er eit av dei beste eg har sett pr dags dato i eit åpen verden spel. Ferdig snakka. Ansikt bevegelser, lyd, absolutt i topp klasse. Det ser faktisk ut som animasjon, i dagens kvalitet, til tider. Og det er sjøl i performance mode.

😎 Som drar meg til punkt 8 som eg ikkje fekk taste inn uten å få ein tylen smiley. Burde eg tenkt på før.... Historien. Her er det spelet butter mest. Sjøl om historien for meg, er fleire hakk over første innslag, er det ikkje engasjerende nok for meg som aldri heilt har tålmodigheit til å følge med på kvar enkelt sekvens i spel. Då det er enormt med cutscenes i slike type spel, som fort kan bli litt uengasjerende. Skal seiast at dette gjelder alle spel, med kanskje unntaket av God of War 4 og Uncharted 4.

Zero Dawn: 8

Forbidden West: 9

Endret av Pallehysa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quakecry skrev (11 timer siden):

Grafikken er ikke på noen måte fæl i 60 fps. Det er bare en god del lavere oppløsning, noe som er dumt. Er vel 1080p eller noe. Mer eller mindre pro modusen på PS4 med 60 fps. 

I performance modus kan man med fordel slå av motion blur helt, siden 60fps rydder opp så mye i bevegelse og klarhet i seg selv. I 30fps er det vel stort sett grøt uansett , men motion blur er ett must. Skal sies at om man spillet på OLED, så gjør man seg selv en bjørnetjeneste når det kommer til 30fps spill (som oftest).

Endret av Mala
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Mala said:

I performance modus kan man med fordel slå av motion blur helt, siden 60fps rydder opp så mye i bevegelse og klarhet i seg selv. I 30fps er det vel stort sett grøt uansett , men motion blur er ett must. Skal sies at om man spillet på OLED, så gjør man seg selv en bjørnetjeneste når det kommer til 30fps spill (som oftest).

Jo, det er jo klart at ting føles og er mye bedre i 60 fps, men det er for stor forskjell visuelt til at 60 fps er verdt det for min del. Jeg vil heller ha best mulig grafikk enn bedre framerate. Spillet er jo på ingen måte fælt i performance-modus, men det er ganske tydelig hvor bedre ting ser ut i 30. Noe som er synd, hadde håpet på at det var litt bedre, eller at det var noe i midten. 

Lenke til kommentar

Kan godt påpeke at jeg alltid anmelder spill på normal vanskelighetsgrad, da det er hva folk flest kommer til å spille på. Dette er innstillingene utvikleren har satt som standard, så er det naturlig å tro at det er nettopp så vanskelig utvikleren vil at man skal ha det. 

At det er mulig å «forbigå» irritasjonsmomenter – som for eksempel mengden våpen eller typer ammunisjon – er flott. Det gjorde jeg også da jeg valgte å bruke eksplosive spyd hele tiden i stedet for å surre med alle valgmulighetene Horizon Forbidden West gir meg. At man er nødt til å krangle med spillet for å unngå dem er derimot et problem. Da er det noe i veien med spilldesignet, spør du meg. 

Det at mange er uenige i min anmeldelse er overhodet ikke noe problem for meg. Hvorfor det er et problem for andre skjønner jeg heller ikke. Dette er min mening om spillet, og på ingen måte noen «fasit» eller «korrekt» mening. Dersom du er kjempefornøyd med Horizon Forbidden West så synes jeg det er helt fantastisk, og jeg har ikke noe ønske om å overbevise deg om at du tar feil.

At mange på Metacritic mener noe annet påvirker heller ikke min mening om spillet, og jeg håper at spillere ikke bare er ute etter å lese anmeldelser som føyer seg etter mangfoldet. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
7 minutes ago, akelbo said:

Kan godt påpeke at jeg alltid anmelder spill på normal vanskelighetsgrad, da det er hva folk flest kommer til å spille på. Dette er innstillingene utvikleren har satt som standard, så er det naturlig å tro at det er nettopp så vanskelig utvikleren vil at man skal ha det. 

At det er mulig å «forbigå» irritasjonsmomenter – som for eksempel mengden våpen eller typer ammunisjon – er flott. Det gjorde jeg også da jeg valgte å bruke eksplosive spyd hele tiden i stedet for å surre med alle valgmulighetene Horizon Forbidden West gir meg. At man er nødt til å krangle med spillet for å unngå dem er derimot et problem. Da er det noe i veien med spilldesignet, spør du meg. 

Det at mange er uenige i min anmeldelse er overhodet ikke noe problem for meg. Hvorfor det er et problem for andre skjønner jeg heller ikke. Dette er min mening om spillet, og på ingen måte noen «fasit» eller «korrekt» mening. Dersom du er kjempefornøyd med Horizon Forbidden West så synes jeg det er helt fantastisk, og jeg har ikke noe ønske om å overbevise deg om at du tar feil.

At mange på Metacritic mener noe annet påvirker heller ikke min mening om spillet, og jeg håper at spillere ikke bare er ute etter å lese anmeldelser som føyer seg etter mangfoldet. 

Jeg fullførte HZD for to uker siden omtrentlig, og det tror jeg har gitt meg en "fordel" i mangel på et bedre ord når jeg spiller FW. Føles ut som en direkte fortsettelse av det forrige spillet, som om du bare fikk en utvidelsespakke (frozen wilds bare i stor skala). Det er absolutt en massiv forbedring design, NPC, og questmessig. Og derfor føles det ut som en oppfølger som er gjennomført - Fordi det oppfølger hendelsene direkte, i motsetning til hva andre spill av og til gjerne gjør. Men jeg er enig angående våpenutvalget, og til en grad uenig, i HZD brukte jeg også de samme buene hele tiden. Eller, hvert fall den lilla utgaven av buene og slingkasteren. Så langt har jeg brukt starterbuen for det meste i de ti timene jeg har. I tillegg til krigsbuen du får i collectors edition. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Pallehysa said:

Veldig rart. Absolutt ikkje den opplevelsen eg har. Kan legge ved eit par bilder eg tok som viser "forskjellen" :IMG_20220223_055116.thumb.jpg.ff3fa7a2e029ab943b249a2a720d78e6.jpg

IMG_20220223_054938.thumb.jpg.c27728b3f256db5ef04cbdc4ba631a1a.jpg

Øverste bildet er performance. Og nederste er resolution. I foto modus.

Eg meiner forskjellene ikkje er store nok til å forsvare ein halvering av frames. Og den "bluren" ein får på 30, ser uendelig mykje dårligere ut enn på 60. Men klart, om ein speler i foto modus, eller står mykje stille og nyter grafikken, er resolution veien å gå. Men slik eg opplever spelet, der eg flyger rundt i landskapet som eit hissig navlesvin, meiner eg 60 og performance er uendelig mykje bedre.

Uansett, er spelet eit godt hopp opp fra første etter min meining. Både grafikk, utforsking, historie, verden, sideoppdrag, nye spennende monstre.. Rett og slett ein mykje artigere verden å utforske, samtidig som historien er drevet av topp skuespill.

Og så langt stiller eg meg uforståelig til masse av kritikken spelet har fått av Gamer skribenten. 

1) Ja det er mykje våpen å velge mellom. Men som med alle spel, går eg for kvalitet over kvantitet. Dvs, lilla og oransje kvalitet, alt annet går i søpla. Kor mange våpen er det igjen då? Ein trenger faktisk ikkje kjøpe alle våpenene i butikken, for så å klage over mengden av våpen i inventoryen.

2) At ein må begynne med blanke ark (eit åpenbart designvalg) til tross for at ein får slengt grønne våpen etter seg, er heilt greit. Kva forventer ein? Begynne med dei samme legendariske våpenene som i forrige spel, til tross for at mange ikkje har spelt det?

3) At det er mange våpen og ammo typer å forholde seg til, kan eg stille meg bak. Men dette lærer ein seg og forbigår det i stor grad om ein finner ein god kombinasjon av "best in slot", og forholder seg til dei. Ein trenger ikkje 3 ulike jaktbuer med 5 ulike ammo typer. Om jaktbuen mangler ein type ammo, kan du fint ha ein annen type våpen, med ein annen type ammo for å kompansere. Det er dette som er cluet. Då blir det ikkje mange våpen, eller mange turer innom menyen.

4) Progresjon, og skill treet er heilt kurant. Det er ein fordobling av forrige spel. Og ja skill points får ein, når ein gjer hoved som sideoppdrag, som gjer at ein får ein god belønning følelse av å faktisk utføre dei. Interessante er dei også. Nyttige våpen tidlig, gir dei og.

5) Klatringen bryr meg ikkje. Den fremstår som mykje raskere enn i Assassins Creed. Ein kommer seg fortere fram, og det er ein viss finesse med den. Det kreves faktisk litt for å mestre den. Intensjonelt, usikkert. Samtidig har det ikkje vært ein overflod av klatring. Når det kommer til Focus, og vite kor ein skal klatre, er det ikkje vanskeligere enn å trykke på ein knapp, så får du lyst opp mulige ruter ein kan ta i landskapet. Om dette irriterer, kan ein gå i menyen og slå på dette konstant. Irriterer dette, er ein kanskje lei tv spel, og sliter med å finne gleden i det lengre. Fordi det er tross alt ikkje meir engasjerende i Assassins Creed. Kanskje til og med mindre.

6) Fridykkingen, og forøvrig med oksygenmaske, er så bra som ein finner på markedet. Det er både ekstremt bra laget, fysikken, visuelt og atmosfærisk, og rett og slett spennende å utforske i våte omgivelser.

7) Skuespillet er ingenting å utsette på. Det er eit av dei beste eg har sett pr dags dato i eit åpen verden spel. Ferdig snakka. Ansikt bevegelser, lyd, absolutt i topp klasse. Det ser faktisk ut som animasjon, i dagens kvalitet, til tider. Og det er sjøl i performance mode.

😎 Som drar meg til punkt 8 som eg ikkje fekk taste inn uten å få ein tylen smiley. Burde eg tenkt på før.... Historien. Her er det spelet butter mest. Sjøl om historien for meg, er fleire hakk over første innslag, er det ikkje engasjerende nok for meg som aldri heilt har tålmodigheit til å følge med på kvar enkelt sekvens i spel. Då det er enormt med cutscenes i slike type spel, som fort kan bli litt uengasjerende. Skal seiast at dette gjelder alle spel, med kanskje unntaket av God of War 4 og Uncharted 4.

Zero Dawn: 8

Forbidden West: 9

Som nevnt, cutscenes hvor man får det nært ser det bra ut, uavhengig tv merke en har. ALT av bilder i photomode vil se ut fra den beste siden så blir litt vanskelig å forholde seg til slike bilder for da snakker vi grafikk vi ikke ser på pc engang. 
Er en stor forskjell fra quality i mine øyne, men spillbarhet med 60 fps er altfor viktig så blir bare en detalj men antar det sikkert er endel som har nevnt dette rundt i verden. 
 

Frokost og få ferdig spillet her nå. Vi er nå enig med karakter og spillet generelt. ☺️

Lenke til kommentar
Saggers skrev:

Leste gjennom butthurt fanboys sine kommentarer på gamer.no sin anmeldelse av Zelda:BoTW, i sin tid,med et glass rødvin. Nå tror jeg jeg klinker til med litt cognac. XO eller Braastad?

XO betyr 'extra old' og er ikke et konkurrerende merke til Braastad. Du kan gå for en XP fra Braastad så får du i pose og sekk... Sånn, litt brennevin-info på gaming site også 😊
Lenke til kommentar

Har fått spilt litt og koser meg veldig. Absolutt et hyggelig gjensyn og kul verden, men har et par irritasjonsmomenter.

Synes som i første spillet at det til tider er grusomt stemmeskuespill spesielt en del av karakterene med mindre roller. 

Virker også som om det er markant dårligere grafikk og mindre detaljer på mindre viktige karakterer. Det gjør forsåvidt ingen ting, men det ødelegger litt immersion når man ser de i cutscenes ettersom det er så stor forskjell i kvalitet. 

Mulig en miks av de to over men jeg synes generelt det er noe off med animasjonene i cutscenes også. Når disse figurene prøver vise følelser. Glade, irriterte, sinna så virker det bare helt feil. Blir sånn wtf, light utgave av latter scenen i FFX 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vi bruker denne tråden som offisiell FW tråd? Trodde noen hadde allerede laget egen dedikert tråd, men ser ikke sånn ut i de andre kategoriene. Kan godt opprette en, men siden diskusjonen har tatt seg opp her, er det kanskje like greit å fortsette her og.

På en uke nå har jeg spilt over 60 timer og jammen er det mye å utforske, oppdage, skape og lære, dog ikke rart når kartet og innholdet er større enn ZD. Pluss noen overraskelser som selvsagt ikke skal spoile om. Liker også ny metode for fast travel.

Det sagt,  er det ikke helt problemfritt heller. Vet ikke om pga bug/glitch eller dårlig QA, men få tilfeller maskiner og dyr forsvinner plutselig når skal angripe dem, og så er de tilbake igjen. Noen av skattekistene og plantene er også lagt "under" bakken så får ikke tak i dem. Ellers syns er litt overkant maskinslossing i oppdragene. Tar meg tilbake til Arkham Knight der måtte kjempe mot masse droner gjentagende i hovedoppdraget. Noen oppdrag får man ikke fullført fordi man trenger spesielle verktøy, men de får man tak i etterhvert som går videre i hovedopplegget.

Håper det kommer en DLC til dette også i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/28/2022 at 3:22 PM, Myst said:

Så vi bruker denne tråden som offisiell FW tråd? Trodde noen hadde allerede laget egen dedikert tråd, men ser ikke sånn ut i de andre kategoriene. Kan godt opprette en, men siden diskusjonen har tatt seg opp her, er det kanskje like greit å fortsette her og.

På en uke nå har jeg spilt over 60 timer og jammen er det mye å utforske, oppdage, skape og lære, dog ikke rart når kartet og innholdet er større enn ZD. Pluss noen overraskelser som selvsagt ikke skal spoile om. Liker også ny metode for fast travel.

Det sagt,  er det ikke helt problemfritt heller. Vet ikke om pga bug/glitch eller dårlig QA, men få tilfeller maskiner og dyr forsvinner plutselig når skal angripe dem, og så er de tilbake igjen. Noen av skattekistene og plantene er også lagt "under" bakken så får ikke tak i dem. Ellers syns er litt overkant maskinslossing i oppdragene. Tar meg tilbake til Arkham Knight der måtte kjempe mot masse droner gjentagende i hovedoppdraget. Noen oppdrag får man ikke fullført fordi man trenger spesielle verktøy, men de får man tak i etterhvert som går videre i hovedopplegget.

Håper det kommer en DLC til dette også i fremtiden.

Blir nok en dlc, ser ikke for meg nok historie til et 3. spill mtp avslutning, gjetter dlc blir den store finale på Aloy sitt eventyr. Solid 9 fra meg på spillet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg var en av de som gledet meg til Forbidden West og ble ganske lei meg og rådvill etter jeg leste anmeldelsen på Gamer.no, men heldigvis kjøpte jeg spillet alikevel.

Har nå spilt det ferdig og det er et meget godt spill som har gjort flere forbedringer i forhold til forgjengeren.  Jeg brukte heller ikke alle våpnene og syntes klatringen til tider kan være i overkant irriterende, med det det er useriøst å gi dette spillet 6/10.

Det er greit å bli skuffet over et spill eller å ha en dårlig dag, men gamer.no ødelegger sitt renome på såpass tullete anmeldelser.

Så Gamer.no bør skamme seg litt, ta til seg tilbakmeldingene og gjøre dette bedre i fremtiden!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
magicbyte skrev (27 minutter siden):

Det er greit å bli skuffet over et spill eller å ha en dårlig dag, men gamer.no ødelegger sitt renome på såpass tullete anmeldelser.

Så Gamer.no bør skamme seg litt, ta til seg tilbakmeldingene og gjøre dette bedre i fremtiden!

Så lenge anmelder kan begrunne karakteren så er det vell helt greit. Om noe, så synes jeg det har gått inflasjon mellom de virkelige gode spillene de siste årene. Det meste er bare middelmådig magefyll.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mala skrev (2 timer siden):

Koser meg veldig med spillet, takket være kjappe lastetider så har ikke åpen verden mettheten meldt seg enda heller :)

Enig. Hjelper veldig. 

Tok litt tid før jeg fant noe glede i spillet. Koser meg mye nå og gjør sidequests i fleng. 

Synes fortsatt det er noe veldig off med karakterer. Litt sånn asscreed vibber. Synes ikke stemmene, kroppspråk, animasjoner passer. Nærmest alt av karakterer har null troverdighet. 

Klatringen er tullete. Skjønner ikke hva de surrer med her. Dette har mange spilt klart bedre mange ganger 😂

Lenke til kommentar
magicbyte skrev (3 timer siden):

 

Det er greit å bli skuffet over et spill eller å ha en dårlig dag, men gamer.no ødelegger sitt renome på såpass tullete anmeldelser.

Så Gamer.no bør skamme seg litt, ta til seg tilbakmeldingene og gjøre dette bedre i fremtiden!

Skamme seg? Hva er tilbakemeldingen? Gi spillet bedre karakter enn man synes er riktig? Hva i alle dager skulle være poenget med det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Da har jeg fått spillt det i rundt 20 timer og reagerer på dette fra anmeldelsen: Konsekvensen av å hele tiden bli bombardert med nye våpen – enten ved kjøp eller ved å fullføre oppdrag –.

Va er det du har holdt på med? Jeg har byttet drakt to ganger, og har nettopp fullt opp det hjulet med valg av våpen. Kun byttet ut to våpen. Har ikke solgt et eneste enda og det er ikke mange valg jeg har. Her viker som om du bare skal finne noe og klage på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...