Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tap av førekortr oga helse


Samsam02

Anbefalte innlegg

Hei noen som veit om man må ta førepørven på nytt etter tap av førekort grunnet helse( var innlangt på psykiatisk og legen meldte fra til fylkeslegen om det. Grunnden psykose.) det står jeg må følge noe der jeg måtte følge men sto ikke noe om føreprøven dette var i sep 2018. 


i 2013 mista jeg også førekorte grunndet noe annet fikk den rett tilbake i 2016 uten ta føreprøve da jeg ikke hadde saker eller dom som omhandler vegtrafikbestemeler. takk for svar

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, TheKims said:

Det er vel ikke helt riktig. Taper man førerretten i mer enn 6 måneder så må man kjøre opp på nytt uavhengig om det er noe trafikale brudd

Påstanden bør eventuelt begrunnes. Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn gjelder bare når man har tapt førerkortet som straff, se paragraf 1.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-12-19-1660

Statens Vegvesen har noen litt uklare formuleringer om at "Politiet skal vurdere":

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/tilbakelevering-av-forerkort/er-forerkortet-inndratt-pa-grunn-av-helsen-din/

Lenke til kommentar
Gjest 087cb...6a9
arne22 skrev (4 timer siden):

Det er vel ikke utenkelig at det kan forholde seg slik. I alle fall så finnes det nok et regelverk.

Framgangsmåten ser i alle fall ut til å være å få tak i en helseattest og så levere den til politiet og så se hva som skjer.

Kanskje bedre å henvende seg til trafikkstasjonen? Politiet tar vel ikke imot helseattest vanligvis. 

Anonymous poster hash: 087cb...6a9

Lenke til kommentar
TheKims skrev (På 12.3.2022 den 0.45):

Det er vel ikke helt riktig. Taper man førerretten i mer enn 6 måneder så må man kjøre opp på nytt uavhengig om det er noe trafikale brudd

Jeg var uten førerkort i ett år, måtte ikke kjøre opp på nytt.

Lenke til kommentar
Gjest 087cb...6a9 skrev (På 12.3.2022 den 6.45):

Kanskje bedre å henvende seg til trafikkstasjonen? Politiet tar vel ikke imot helseattest vanligvis. 

Anonymous poster hash: 087cb...6a9

Hva med å lese det som er linket til allerede?

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/tilbakelevering-av-forerkort/er-forerkortet-inndratt-pa-grunn-av-helsen-din/

Når du fikk førerkortet ditt inndratt på grunn av helsen din, får du det ikke tilbake før du har levert en helseattest til politiet.

Du får helseattesten av legen din etter en helseundersøkelse. Den kan ikke være eldre enn tre måneder når du leverer den. Gyldigheten for det nye førerkortet blir satt ut fra den datoen helseattesten ble utstedt.

Du må levere politiets vedtak og helseattesten til oss

Når du igjen har godkjent helse, får du et vedtak om tilbakelevering fra politiet. Du må møte opp på din lokale trafikkstasjon for å få utstedt nytt førerkort og levere vedtaket og helseattesten til oss. Da må du først bestille time

Hvis politiet har beholdt originalutgaven av helseattesten din, kan du levere en kopi av den på trafikkstasjonen, men da må den være stemplet av politiet.

Hvis politiet også krever at du tar teoriprøve eller kjører opp

Hvis politiet krever at du i tillegg til å levere helseattest må ta teoriprøve eller kjøre opp, får du ikke automatisk tilbake førerkortet. Se hvilke regler som gjelder da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...