Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverkhastighet mellom pc og NAS


Anbefalte innlegg

Hei

Er i ferd med å sette opp en Synology 920+ som primært skal brukes med Plex. Har begynt å overføre noen filer, men synes hastigheten er veldig lav. Jeg forsøkte først uten kabel og oppnådde da hastighet på 25 MB/sek. Etter det har jeg koblet opp en switch, samt kablet alt. Fra pc til router benytter jeg nå en ganske gammel selvmekka cat5 kabel og oppnår hastighet på ca 60 MB/sek. Med ca 8 TB vil det ta evigheter å overføre filene mine.

Vil jeg oppnå høyere overføringshastighet med en annen kabel - f.eks. cat 6? Eller er det andre måter å oppnå høyere hastighet på? Eller er det normalt med så lave hastigheter? Har ikke overført med kablet på lenge, så vet ikke hva man kan forvente.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
treskrue skrev (12 minutter siden):

selvmekka cat5 kabel

Jeg tror problemet kan ligge der. Hvis ikke kabelen er terminert skikkelig så kan du få slike problemer, og er den gammel så kan den også fått skader over tid.
Finn frem nye cat6 kabler og du vil trolig kunne makse 1gbit lan-et, med kopiering av større filer.
Og hvor kopierer du filene i fra? Der kan det også være en flaskehals.

Lenke til kommentar

Jeg kopierer fra en Intel NUC med 2,5" snurredisk. Har ennå ikke forsøkt å kopiere fra SSD'n, så vet ikke om det kan ha noen betydning (men tviler egentlig på det).

Kjekt med opplysning at NAS'n min begrenser seg til 80 MB/sek. Det var jeg ikke klar over :)

Får vel gå til innkjøp av en cat6 kabel. 20 MB/sek mer er jo noe bedre 😉

Takk for svar

Lenke til kommentar

Hvis du logger inn på NAS-en med ssh, kan man "lese av" indikasjoner på kabelproblemer:

admin@DiskStation:/$ ifconfig
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:11:32:3E:97:7F
          inet addr:192.168.1.13  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:11309974 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:6650435 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:2026161891 (1.8 GiB)  TX bytes:1065924495 (1016.5 MiB)

"Errors" og "Dropped" for RX (mottak) og TX (sende) vil ha potensielt høy verdi om det er et kabelproblem.

Lenke til kommentar
13 hours ago, sedsberg said:

Med et kjapt google-søk så ser det ut til at Synology 920+ ligger rundt 80MB/s.

Med tanke på spesifikasjonene for denne enheten, skulle det absolutt være mulighet for å makse ut 1GbE-grensesnitt. Selv min 8-9 år gamle Synology med Intel Atom-prosessor klarer fint det, og da er det nettverksgrensesnittet som er flaskehalsen (mens en ren intern diskoperasjon gir mer).

Men hvilken hastighet man får, er avhengig av operasjonstypen. For å kjøre en helt enkel test her, ville jeg anbefalt å å bruke en stor fil, gjerne et par gigabyte. Med mindre filer, eks. mindre bildefiler, vil det fort være en langt lavere ytelse.

DS920+ gir mulighet til å kjøre Docker antar. Her er det veldig enkelt å starte opp en kontainer med eksempelvis Ubuntu. Videre kan man i Ubuntu installere eksempelvis iPerf3, nuttcp e.l. for å teste ren nettverksytelse mellom klienter og NAS-en.

Lenke til kommentar
17 hours ago, treskrue said:

Hei

Er i ferd med å sette opp en Synology 920+ som primært skal brukes med Plex. Har begynt å overføre noen filer, men synes hastigheten er veldig lav. Jeg forsøkte først uten kabel og oppnådde da hastighet på 25 MB/sek. Etter det har jeg koblet opp en switch, samt kablet alt. Fra pc til router benytter jeg nå en ganske gammel selvmekka cat5 kabel og oppnår hastighet på ca 60 MB/sek. Med ca 8 TB vil det ta evigheter å overføre filene mine.

Vil jeg oppnå høyere overføringshastighet med en annen kabel - f.eks. cat 6? Eller er det andre måter å oppnå høyere hastighet på? Eller er det normalt med så lave hastigheter? Har ikke overført med kablet på lenge, så vet ikke hva man kan forvente.

Jeg har hatt en eldre Thecus NAS i årevis som var tilsvarende treg. Jeg kjøpte en Synology 218+ og skiftet kablene til CAT6 og plutselig var både Thecus og Synology NASene raske som bare det. Kablet: Ja, CAT6: Ja

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (På 12.2.2022 den 9.43):

Med tanke på spesifikasjonene for denne enheten, skulle det absolutt være mulighet for å makse ut 1GbE-grensesnitt. Selv min 8-9 år gamle Synology med Intel Atom-prosessor klarer fint det, og da er det nettverksgrensesnittet som er flaskehalsen (mens en ren intern diskoperasjon gir mer).

Men hvilken hastighet man får, er avhengig av operasjonstypen. For å kjøre en helt enkel test her, ville jeg anbefalt å å bruke en stor fil, gjerne et par gigabyte. Med mindre filer, eks. mindre bildefiler, vil det fort være en langt lavere ytelse.

DS920+ gir mulighet til å kjøre Docker antar. Her er det veldig enkelt å starte opp en kontainer med eksempelvis Ubuntu. Videre kan man i Ubuntu installere eksempelvis iPerf3, nuttcp e.l. for å teste ren nettverksytelse mellom klienter og NAS-en.

Blir litt for avansert for meg det du skriver. Tror jeg trenger steg for steg hvordan jeg gjør dette - samme med forrige post :)

Lenke til kommentar

Å kopiere en stor fil i Windows bør ikke være noe problem, for å se på hva ytelsen da er. 

Når det gjelder oppsett av Docker med eksempelvis Ubuntu, er det i utgangspunktet ganske "pek og klikk" i administrasjonsgrensesnittet til Synology. Ligger sikkert guider ute på web. Men ja, dette blir litt mer avansert...

Lenke til kommentar

Å makse 1Gb betyr rundt 100MB/s. Dette er mulig så lenge diskoppsett støtter det. Hva er skrive/lesehastighet på diskene? Det hjelper også med disk caching. Sørg for at det er skrudd på og sørg for at Jumbo frames er på alle enheter mellom pc og NAS.

 

Kjører du noe raid på NAS? Hva slags disker har du?

Lenke til kommentar
2 hours ago, vitty said:

Å makse 1Gb betyr rundt 100MB/s. Dette er mulig så lenge diskoppsett støtter det. Hva er skrive/lesehastighet på diskene? Det hjelper også med disk caching. Sørg for at det er skrudd på og sørg for at Jumbo frames er på alle enheter mellom pc og NAS.

 

Kjører du noe raid på NAS? Hva slags disker har du?

Tviler vel på at han ser noen spesiell ytelsesøkning av Jumbo Frames, men å møte på problemer knyttet til Jumbo frames er ikke helt uvanlig.

Så lenge I/O-ytelsen (prosessor i praksis...) på NAS-en er god nok, noe den er her, skal man selv med 10 år gamle 2,5"-disker makse ut 1Gbps på sekvensielle operasjoner.

Lenke til kommentar

Kabelproblem er det neppe. Har du  problemer med en kabel så vil NIC stort sett forhandle seg ned til 100Mb. Du skriver du får 60MB/s så da er ikke det tilfellet. Jumbo frames hele veien kan fint forbedre ytelsen fordi det gjør at du slipper defragmentering  av pakker. Det kommer helt ann på pakkesammensetningen din.

 

NULL skrev (1 time siden):

Tviler vel på at han ser noen spesiell ytelsesøkning av Jumbo Frames, men å møte på problemer knyttet til Jumbo frames er ikke helt uvanlig.

Så lenge I/O-ytelsen (prosessor i praksis...) på NAS-en er god nok, noe den er her, skal man selv med 10 år gamle 2,5"-disker makse ut 1Gbps på sekvensielle operasjoner.

Du får ikke problemer med jumbo frames men problemer med MTU mismatch. Derfor viktig å sørge for at du har riktig og høy nok MTU på vanlige pakker og jumbo frames hele veien fra NIC på pc , gjennom nettverk frem til NIC til NAS. 

 

Det har vel ikke akkurat skjedd noen kvantesprang på HDD de siste 10 årene så alder er ikke nødvendigvis relevant og de kan fortsatt være under 1Gbps på write/read. Type disk og størrelse kan derimot være relevant. Derfor jeg ba om type disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...