Gå til innhold

Er PCIe 3.0 på ny PC dårlig? (M.2 NVMe SSD)


Helm

Anbefalte innlegg

(Jeg tror dette faller mest naturlig under hovedkort men kunne kanskje vært under lagringsmedier)

 

På ny laptop i dag, hvilken versjon av PCIe kan man forvente?

I denne ASUS ROG Strix G17 (Komplett) er det en M.2 PCIe 3.0 NVMe SSD.

PCIe 5.0 kom i 2019 og 6.0 kommer i år. Versjon 3.0 kom i 2010, burde den finnes i handelen fortsatt? :dontgetit:

 

Andre butikker nevner ikke versjonen av PCIe så jeg har ikke noe å sammenligne med.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spesifikasjonene kom i 2019 men det finnes ikke prosessorer med PCIe 5. Noen av de aller nyeste har PCIe 4.0. Men langt fra alle.

Quote

On 27 October 2021, Intel announced the 12th Gen Intel Core CPU family, the world's first consumer x86-64 processors with PCIe 5.0(up to 16 lanes) connectivity.

Edit: Har muligens kommet nå med 12. gen CPUene.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

PCI-E bussen leverer mer enn nok ytelse for lagring slik det er i dag for en laptop.

Du vil ikke se noe forskjell i daglig bruk om du går over til PCI-E v.4 eller senere v.5

Hastighetene du kan få står vist i dette skjemaet:

image.png.9486288b65a7107cc57ecbe5d3349706.png

 

Men i det store og det hele er det hvordan OS'et håndterer hastigheten. Er det mange små filer har det lite å si hvor maksytelsen din ligger. Er det større filer kan du merke forskjell. Gitt at du har høyere enn 1gig nettverk i huset.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 2/9/2022 at 9:16 PM, xClaymanx said:

PCI-E bussen leverer mer enn nok ytelse for lagring slik det er i dag for en laptop.

Du vil ikke se noe forskjell i daglig bruk om du går over til PCI-E v.4 eller senere v.5

Hastighetene du kan få står vist i dette skjemaet:

image.png.9486288b65a7107cc57ecbe5d3349706.png

 

Men i det store og det hele er det hvordan OS'et håndterer hastigheten. Er det mange små filer har det lite å si hvor maksytelsen din ligger. Er det større filer kan du merke forskjell. Gitt at du har høyere enn 1gig nettverk i huset.

 

 

Rart at en fordobling av båndbredden ikke merkes.

Men hva har dette med husets nettverk å gjøre? Det sitter internt i laptopen.

 

Lenke til kommentar

Om du har 2500MB/s hastighet på disk, men har kun en 100mb linje så vil du ikke merke forskjell på f.eks nedlasting selv om du hadde hatt en SATA ssd på 550MB/s.

Den eneste gangen du vil merke forskjell på å kjøre en raskere disk er om du:

A: Har en linje som er på samme hastighet som disken din

B: Har et nas eller lignende som har 2,5GB/s eller høyere for overføring.

 

Intern overføring på disken har som oftest null niks å si. Har du flere disker i maskinen og den ene er betydelig raskere enn den andre vil hastigheten ha noe for seg.

Lenke til kommentar

PCIe 3.0 fungerer normalt helt greit til en hjemme/personlig maskin. Har en eldre PCIe 2.0 maskin også og den er helt grei.

PCIe 4.0 begynner å komme, så det er verdt å vurdere støtte ved nykjøp, men ikke noe "må ha" teknologi riktig enda.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jepp, bare noen NVMe baserte SSD-er som kan dra nytte av hastigheten per i dag. Nice to have men ikke noe must for folk fleste enda.
Så jeg ville ikke ha bekymret meg for at laptopen "kun" har Pcie 3.0 i dag.
Det tar mange år før nye standarder blir tatt i bruk, og lengre tid før det kommer produkter som tar det i bruk for fullt.

Lenke til kommentar

Om en har en veldig rask SSD så kan en dra nytte av PCIe 4.0. En ulempe kan være at det er dyrere og kan bruke mer strøm. Når en bruker spill så kan SSD hastighet påvirke tiden det tar å starte programmet og lastetider.

PCIe 3.0 er altså bare en flaskehals om en sammenligner med hastigheten til en SSD som er raskere enn PCIe 3.0 bussen.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

PCIe 4.0 NVMe envy kommer vel mot dem som bruker en PS5 eller Xbox Series X. Teknisk sett fungerer det optimalt på konsollene som er designet for det. Det er kun nå i den siste launchen at konsollene topper PC på enkelte ting som SSD. Kjøpte selv en Samsung 980 NVMe nylig for å oppgradere en 256 GB SATA M.2 som står i hovedmaskinen og 980 kommer slik at du må konfigurere den spesifikt for å få maks hastighet.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, xClaymanx said:

Den eneste gangen du vil merke forskjell på å kjøre en raskere disk er om du:

A: Har en linje som er på samme hastighet som disken din

B: Har et nas eller lignende som har 2,5GB/s eller høyere for overføring.

Eller: Bruker disken til programvare. Majoriteten (99%) av reads tipper jeg er programvare og operativsystem, og ikke nedlastinger. Raskere lesehastighet vil føre til at programvare starter raskere.

Det er hovedgrunnen til at folk betaler for SSD. Ikke at nettlinjene er så raske at det er nyttig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En 7200 rpm HDD kan skrive mer enn 150 MB i sekundet. Hva slags datalinje har båndbredde som overstiger dette? Fiberlinjen til en bedrift? Privat entusiastbruker?

Og SSD skriver mye mye raskere enn dette selvsagt. Skrivehastighet på 550 MB/s er tall jeg har sett et sted.

 

15 hours ago, Svein M said:

Om en har en veldig rask SSD så kan en dra nytte av PCIe 4.0. En ulempe kan være at det er dyrere og kan bruke mer strøm. Når en bruker spill så kan SSD hastighet påvirke tiden det tar å starte programmet og lastetider.

PCIe 3.0 er altså bare en flaskehals om en sammenligner med hastigheten til en SSD som er raskere enn PCIe 3.0 bussen.

De fleste laster vel ned ting en gang så er det gjort. Selv om en fiberlinje kan forsyne en SSD  i større tempo enn den klarer å skrive, vil det bety nesten ingen ting fordi det er ikke slik jeg vanligvis bruker PC-en.

Hvis selv en treg SSD er begrensningen på hvor raskt jeg kan laste ned noe, er det likevel mer enn raskt nok for de gangene dette blir et tilfelle.

 

Svein du er inne på noe når du nevner opp start av programmer, herunder spill. Spill kan lese store mengder data kontinuerlig, og forskjellen i flyt fra å gå fra HDD til SSD var enorm. Derfor er jeg interessert i PCIe 4. Kanskje spillene kan flyte enda bedre?

Jeg synes nye PC-er med M.2 PCIe 3 SSD (i7 og Ryzen 9) er forbausende trege på å boote Win10 (kun drivere og hw-produsentens prg installert), så oppstart av Windows er også et område jeg håper kan gå raskere.

 

 

9 hours ago, barfoo said:

Eller: Bruker disken til programvare. Majoriteten (99%) av reads tipper jeg er programvare og operativsystem, og ikke nedlastinger. Raskere lesehastighet vil føre til at programvare starter raskere.

Det er hovedgrunnen til at folk betaler for SSD. Ikke at nettlinjene er så raske at det er nyttig.

Det er nettopp det jeg også tenker. Men jeg vet ikke om jeg tenker helt riktig.

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...