Gå til innhold

Mer og Vipps vil forenkle hurtiglading – lanserer enda en betalingsløsning


Anbefalte innlegg

sverreb skrev (1 time siden):

Og hvor er så det? Jeg har ikke sett noen kortbrukersteder som fortsatt godtar magnetstripe i normal drift. Noen tar de sikkert som nødløsning, men da er det gjerne knyttet til ID sjekk.

Magnetstripen er i dag såpass utfaset at en svindler ikke får utnyttet den til noe nyttig, i så måte opfyller den ikke kriteriet ditt om å inneholde nok informasjon til å gjennomføre svindelen.

Poenget er at svindelen foregår et helt annet sted enn der informasjonen har blitt samlet inn. Så sant magnetstripen inneholder data som kan brukes til å gjennomføre en transaksjon et elller annet sted i verden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, Kahuna said:

Poenget er at svindelen foregår et helt annet sted enn der informasjonen har blitt samlet inn. Så sant magnetstripen inneholder data som kan brukes til å gjennomføre en transaksjon et elller annet sted i verden.

Nå vil transaksjoner utført på mistenkelige steder umiddelbart flagges i bankene, så om ett land henger etter blir ikke dette umiddelbart en nødhavn for svindlere. Men ja dette er grunnen til at du ikke får bruke magnetstripen lengre, og siden vi ikke en gang i noen særlig grad bruker kortlesere som må håndtere kortet, men heller NFC, så blir muligheten for skimming også mye mindre. (Du kan ikke bruke det du kan lese av NFC enheten i seg selv til svindel, så langt vi vet. )

M.a.o stedene du kan gjennomføre en transaksjon med bare magnetstripe er simpelten ikke her lengre.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 timer siden):

Nå vil transaksjoner utført på mistenkelige steder umiddelbart flagges i bankene, så om ett land henger etter blir ikke dette umiddelbart en nødhavn for svindlere. Men ja dette er grunnen til at du ikke får bruke magnetstripen lengre, og siden vi ikke en gang i noen særlig grad bruker kortlesere som må håndtere kortet, men heller NFC, så blir muligheten for skimming også mye mindre. (Du kan ikke bruke det du kan lese av NFC enheten i seg selv til svindel, så langt vi vet. )

M.a.o stedene du kan gjennomføre en transaksjon med bare magnetstripe er simpelten ikke her lengre.

Skeptisk. Hvorfor advarer da DnB mot nettopp dette på sine nettsider om det ikke lenger var et tema? Jeg finner dessuten helt ferske artikler hvor det advares mot skimming.

Kortsikkerhet og svindel | Sikkerhet - DNB

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 8.12.2022 den 21.51):

Det blir for dyrt.

Var innom et toalett på et mindre kjøpesenter utenfor Bergen (Nesttun senter) i dag. Der har de toalett som koster hele 5 kroner å besøke. Betaling? Via kortterminal .. 

Dersom en femmer dann og vann er nok til å betale ned installasjon/omkostninger på en liten leser, så klarer jeg ikke å se at ladesesjoner som fort bikker hundrelappen trenger å bli så mye dyrere. 

PS: Kortterminalen var av samme sort som er på en del togvogner, slike lekehelikoptre/-biler unger kan betale for å sitte inni i 3-4-5 minutter på kjøpesentre, etc. Tror de kun støtter chip, ikke stripe (?). Nuvel ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (10 timer siden):

M.a.o stedene du kan gjennomføre en transaksjon med bare magnetstripe er simpelten ikke her lengre.

I USA, og sikkert flere land, har fortsatt magstripe en viss utbredelse. Mastercard stopper utstedelse av kort med magstripe først om 10 år. 

https://www.paymentsjournal.com/the-end-of-the-payment-card-magstripe-is-also-an-emv-mandate-for-merchants/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (9 timer siden):

Var innom et toalett på et mindre kjøpesenter utenfor Bergen (Nesttun senter) i dag. Der har de toalett som koster hele 5 kroner å besøke. Betaling? Via kortterminal .. 

Dersom en femmer dann og vann er nok til å betale ned installasjon/omkostninger på en liten leser, så klarer jeg ikke å se at ladesesjoner som fort bikker hundrelappen trenger å bli så mye dyrere. 

PS: Kortterminalen var av samme sort som er på en del togvogner, slike lekehelikoptre/-biler unger kan betale for å sitte inni i 3-4-5 minutter på kjøpesentre, etc. Tror de kun støtter chip, ikke stripe (?). Nuvel ...

Problemet er først og fremst de tusenvis av ladestasjoner som *ikke* har kortleser allerede. Ettermontering vil bli for dyrt. Å inkludere kortlesere på nye ladestasjoner vil være mye billigere.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Problemet er først og fremst de tusenvis av ladestasjoner som *ikke* har kortleser allerede. Ettermontering vil bli for dyrt. Å inkludere kortlesere på nye ladestasjoner vil være mye billigere.

Ikke noen tidfrist på ettermontering ennå, og om de tillater tæpping med bankkort, så trenger de sansynligvis ikke gjøre noe annet enn å oppdatere programmet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, sk0yern said:

I USA, og sikkert flere land, har fortsatt magstripe en viss utbredelse. Mastercard stopper utstedelse av kort med magstripe først om 10 år. 

https://www.paymentsjournal.com/the-end-of-the-payment-card-magstripe-is-also-an-emv-mandate-for-merchants/

Nå vet jeg ikke hvordan din bank opptrer, men om noen bruker mitt kort i USA får jeg umiddelbart en SMS. Bankene flagger også mistenkelige transaksjoner om f.eks de er lokalisert slik at det er umulig kan være en og samme person. Dermed er du fortsatt rimelig godt sikret med et kort i et land hvor magnetstripe ikke er i bruk lengre. 

Meg bekjent er det også slik, selv der magnetstriper kan godtas, at kjøpmannen bærer risikoen om den brukes. 

3 hours ago, Kahuna said:

Problemet er først og fremst de tusenvis av ladestasjoner som *ikke* har kortleser allerede. Ettermontering vil bli for dyrt. Å inkludere kortlesere på nye ladestasjoner vil være mye billigere.

Definer 'for dyrt'. De fleste som lager ladesstasjonhardware har bygd inn muligheter for ekstern autentisering, nettopp fordi de trenger å være forberedt på å kunne ta kort*. Men selv uten kan man ganske enkelt ha kortterrminaler som går via back-end løsningen på samme grensesnitt som app autentisering bruker.

Til sist er det jo imidlertid et ladeoperatøransvar. Det er ingen sympati fra meg om man som ladeoperatør har ignorert at påkrevd kortbetaling kan komme. Dette er en så åpenbar utvikling at ladeoperatørene kan bare skylde på seg selv om de pådrar seg store kostnader med en slik installasjon. 

I realiteten er det nok mye mer 'vil ikke' enn 'kan ikke' her.

*) Mange har nok også all nødvendig hardware og software liggende klart allerede. Den grunnleggende PHY hardwaren som leser RFID vil ofte også kunne lese og kommunisere med NFC kredittkort.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 time siden):

I realiteten er det nok mye mer 'vil ikke' enn 'kan ikke' her.

https://www.motor.no/aktuelt/regjeringen-uten-svar-om-rask-losning-for-ladenettet/238671

Under en høring i november advarte Stian Mathisen, næringspolitisk leder hos ladeoperatøren Recharge, om at flertallet av deres eldre hurtigladere ikke vil kunne suppleres med kortterminaler, men må skiftes helt ut, hvis det kommer et slik krav.

– Vi har over 1000 hurtig- og lynladere i dag, over 2500 ladepunkter totalt i Norge. De fleste av disse hurtig- og lynladerne vil måtte erstattes med nye hvis det kreves kortterminal, og jeg vil anta det gjelder for de fleste operatørene, sier Mathisen.

Koster dyrt
En ny hurtigladestolpe koster om lag 500.000 kroner. Totalt finnes det vel 5000 hurtigladere i Norge nå.

Men det er ikke bare prisen som er en utfordring, mener han:

– Ladeoperatørene kan ikke skaffe kortbetalingsterminaler til alle ladestasjoner i dag – det finnes rett og slett ikke å få tak i, sier Mathisen.

 

Ljuger Mathisen? Er det i virkeligheten både enkelt og billig å ordne kortbetaling for tusenvis av gamle ladestolper?

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (10 timer siden):

Problemet er først og fremst de tusenvis av ladestasjoner som *ikke* har kortleser allerede. Ettermontering vil bli for dyrt. Å inkludere kortlesere på nye ladestasjoner vil være mye billigere.

Det som virkelig er dyrt er manglende konkurranse i dette markedet. Det vil bedres med enklere og mer universell betaling, for alle.

Det største hinderet er nok ikke prisen, men motviljen hos ladeoperatørene.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
sverreb skrev (11 timer siden):

Nå vet jeg ikke hvordan din bank opptrer, men om noen bruker mitt kort i USA får jeg umiddelbart en SMS. Bankene flagger også mistenkelige transaksjoner om f.eks de er lokalisert slik at det er umulig kan være en og samme person. Dermed er du fortsatt rimelig godt sikret med et kort i et land hvor magnetstripe ikke er i bruk lengre. 

Meg bekjent er det også slik, selv der magnetstriper kan godtas, at kjøpmannen bærer risikoen om den brukes. 

Og da er transaksjonen allerede gjennomført. 

Svindel basert på at man har skimmet magstripe skjer fortsatt. Uavhengig om banken din sender deg sms, eller hvem som dekker tapet i etterkant. 

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (9 timer siden):

Og da er transaksjonen allerede gjennomført. 

Svindel basert på at man har skimmet magstripe skjer fortsatt. Uavhengig om banken din sender deg sms, eller hvem som dekker tapet i etterkant. 

Det kommer helt an på hvordan banken håndterer disse. Jeg fikk kortet mitt sperret umiddelbart da jeg prøvde å bruke det på en automat i USA, og transaksjonen gikk ikke gjennom. Heldigvis hadde jeg flere kort (og kontanter). Banken ringte meg forøvrig midt på natta (USA-tid) for å sjekke om det faktisk var jeg som hadde brukt kortet, og åpnet det igjen da jeg bekreftet det.

Lenke til kommentar
teitur skrev (9 timer siden):

Det kommer helt an på hvordan banken håndterer disse. Jeg fikk kortet mitt sperret umiddelbart da jeg prøvde å bruke det på en automat i USA, og transaksjonen gikk ikke gjennom. Heldigvis hadde jeg flere kort (og kontanter). Banken ringte meg forøvrig midt på natta (USA-tid) for å sjekke om det faktisk var jeg som hadde brukt kortet, og åpnet det igjen da jeg bekreftet det.

Det er sant, banker gjør dette forskjellig. Jeg har ikke opplevd det samme, men det kommer nok an på type brukersted kortet brukes først på også. 

Uansett, det er ikke slik at svindel basert på magnetstripe ikke er en "greie" lenger. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 13.12.2022 den 13.35):

Ljuger Mathisen?

Ja, det gjør han. Han representerer noen som har direkte økonomiske interesser i å sluse folk inn i datagruvene sine, så selvsagt vil han finne de tynneste unnskyldninger for å slippe å måtte forholde seg til en standard hvor de ikke lenger har tilgang på de juicy, juicy brukerdataene. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Jeg leste første side og side 8 (som er siste side i skrivende stund).

Det dere diskuterer er en løsning som fungerer for alle.

Før i tiden kunne man hente opp mynter og sedler kompatibel med det landet de var i, og problemet/betaling er løst.

Nå må man ha riktig APP, til riktig betalingssystem i riktig land, og appen må ha lagt inn riktig valuta, basert på hvilket land man er i, eller kommer fra. 

I tillegg må mottaker være riktig leverandør, fordi annen leverandør baserer betalingen fra en APP som krever at man er født på Mars.

Nå kompliserer jeg veldig. Men selv jeg, som er engasjert og positiv med alt av apper og teknologi synes ting kan være uoversiktlig til tider.

Tatt i betraktning, til de eldres forsvar, var det faktisk MYE enklere før; Riktige mynter og sedler i det landet man er i = betalingssystem OK.

Lenke til kommentar

Det vi hadde trengt er at Norges bank kjøper opp Vipps og lanserer det som Norges offisielle betalingsmiddel, uten å avskaffe sedler og mynter ennå. Deretter må de utvide OS-støtten slik at man ikke MÅ ha enten Android eller iOS for å bruke det. Før de avskaffer sedler og mynter så må de eldre få en egen "mobil" som bare kan brukes til Vipps. Én dings - én funksjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Det vi hadde trengt er at Norges bank kjøper opp Vipps og lanserer det som Norges offisielle betalingsmiddel, uten å avskaffe sedler og mynter ennå. Deretter må de utvide OS-støtten slik at man ikke MÅ ha enten Android eller iOS for å bruke det. Før de avskaffer sedler og mynter så må de eldre få en egen "mobil" som bare kan brukes til Vipps. Én dings - én funksjon.

Kunne ikke vært mer enig!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...