Gå til innhold

Mer og Vipps vil forenkle hurtiglading – lanserer enda en betalingsløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ITtraktor skrev (1 time siden):

Alle utlendinger blant annet...

Men skal vi koste på oss enorme summer for å montere en gammeldags løsning som kortterminaler overalt, bare for at utlendingene skal slippe å laste ned en app? Er det fornuftig bruk av penger? Er elbilturismen til Norge så stor? De fleste kommer vel i campingbiler?

Jeg tipper man på sikt kommer til å støtte Google Pay/Apple Pay. Det er mye enklere og rimeligere å implementere, og mye mer fremtidsrettet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Leiern skrev (26 minutter siden):

Rart det er så mye motstand mot en kortterminal blant så mange som ønsker å lade :D

Ikke så rart det. Brikke fungerer ypperlig og støtte for det er ferdig integrert i ladestasjonene. Kortterminalløsninger vil koste masse penger å implementere, og vi vet jo alle hvem som må betale for det til slutt. Jeg er ikke lysten på å betale mer for ladingen bare fordi noen er for late til å skaffe seg en universal brikke og bruke den lille halvtimen på å registrere den hos leverandørene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Ikke så rart det. Brikke fungerer ypperlig og støtte for det er ferdig integrert i ladestasjonene. Kortterminalløsninger vil koste masse penger å implementere, og vi vet jo alle hvem som må betale for det til slutt. Jeg er ikke lysten på å betale mer for ladingen bare fordi noen er for late til å skaffe seg en universal brikke og bruke den lille halvtimen på å registrere den hos leverandørene. 

RFID brikke er integrert i ladestasjonane, men dei kan ikkje programmerast til å lese RFID brikkea i bankkort?

Kontaktløs betaling med bankkort bruker også RFID leser, så kva er det som då gjer det så vanskeleg for ladeoperatørane å lese denne? Systemet er rimeleg universelt også, det betyr ikkje noko kva bank kortet og dermed RFID brikka kjem frå. Bankkort har ei universell RFID brikke, så kvifor er ladeoperatørane for "late" til å lese denne?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2N1711 skrev (1 time siden):

Interessat teori at man kan miste en brikke men ikke telefonen. Telefoner streiker vel ikke, eller mister heller ikke nett i din verden. Eller at backend for appen konker ut?

Mye større sjanse for at man har kontroll på telefonen sin enn en liten kodebrikke man av og til bruker. Ganske åpenlyst.

I tillegg ville jeg nok anbefalt at de støtter å bare tappe med bankkort hvis noe større skulle feile, men hvis backend sliter så hjelper det vel ikke med brikke uansett. Landingen må jo autentisere uansett 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Men skal vi koste på oss enorme summer for å montere en gammeldags løsning som kortterminaler overalt, bare for at utlendingene skal slippe å laste ned en app? Er det fornuftig bruk av penger? Er elbilturismen til Norge så stor? De fleste kommer vel i campingbiler?

Jeg tipper man på sikt kommer til å støtte Google Pay/Apple Pay. Det er mye enklere og rimeligere å implementere, og mye mer fremtidsrettet. 

Enorme summer? Det koster da ikke så mye å ha en betalingsterminal. Tror du systemet med brikkene er gratis å vedlikeholde og bruke også? Det koster omtrent det samme å ha en integrasjon med betalingskort på nett som det koster å ha terminalene på maskinen.

Eneste grunnen til at ladeselskapene vil ha brikker er for å låse forbrukerene til ladestasjonene de tilbyr.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Samms said:

RFID brikke er integrert i ladestasjonane, men dei kan ikkje programmerast til å lese RFID brikkea i bankkort?

Kontaktløs betaling med bankkort bruker også RFID leser, så kva er det som då gjer det så vanskeleg for ladeoperatørane å lese denne? Systemet er rimeleg universelt også, det betyr ikkje noko kva bank kortet og dermed RFID brikka kjem frå. Bankkort har ei universell RFID brikke, så kvifor er ladeoperatørane for "late" til å lese denne?

RFID og NFC er antagligvis ikke helt det samme. Men en kortleser koster peanøtter.

https://sumup.no/priser-betalingsterminal/?gclid=EAIaIQobChMIsum7iq_z9QIV4kiRBR2hmQeZEAQYBCABEgKH5_D_BwE

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En elegant måte for Mer å gjøre lading betydelig dyrere med ekstra høy minutt og kWh pris. Kombinert med liten vilje til å tydeliggjøre de forskjellige prisene så kommer det nok til å virke godt også😀

Dersom Mer tydelig informerer på laderne at dette er dyreste alternativ, istedenfor å bare pushe det som det enkle og mest tilgjengelige, så skal jeg tro dem på at de gjør det for kundens skyld og ikke bunnlinjen.👎

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har prøvd en slik vipps betaling på Evje, en liten time oppover i landet fra Kristiansand, fungerte sømløst og er den enkleste og beste ladeløsningen jeg har vært borti.

 

Ladebrikker derimot, siden jeg har fått mine brukker fra Fortum og Grønn kontakt har begge nå byttet navn. Blir å prøve brikke etter brikke helt frem til en av de fungerer, tungvindt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Men skal vi koste på oss enorme summer for å montere en gammeldags løsning som kortterminaler overalt, bare for at utlendingene skal slippe å laste ned en app? Er det fornuftig bruk av penger? Er elbilturismen til Norge så stor? De fleste kommer vel i campingbiler?

Jeg tipper man på sikt kommer til å støtte Google Pay/Apple Pay. Det er mye enklere og rimeligere å implementere, og mye mer fremtidsrettet. 

Det koster enorme summer å støtte mastercard, visa eller bankaxept, mens google og apple pay er enklere og rimeligere?

Du avslører egentlig bare at du har ikke den fjerneste ide om hva du skriver om.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (2 timer siden):

RFID og NFC er antagligvis ikke helt det samme. Men en kortleser koster peanøtter.

https://sumup.no/priser-betalingsterminal/?gclid=EAIaIQobChMIsum7iq_z9QIV4kiRBR2hmQeZEAQYBCABEgKH5_D_BwE

Du må ha IP44 for utendørsbruk, litt sikret mot hærverk og slikt. Samme type som på bensinpumper. De koster svært mye mer enn de billigste. 

Lenke til kommentar
StigVidar skrev (1 time siden):

Det koster enorme summer å støtte mastercard, visa eller bankaxept, mens google og apple pay er enklere og rimeligere?

Du avslører egentlig bare at du har ikke den fjerneste ide om hva du skriver om.

Det er ikke backend som koster, men fysisk installasjon på ladestasjonene. IP44 kortleser med tastatur og skjerm av samme type som på bensinpumper. RFID er integrert i ladestasjonene, muligens også NFC. Om ikke, så er en NFC-leser enkel å montere i forhold.

Husk også at om man skal ha en universell løsning (bankkort) må sakteladerne utstyres med samme løsning. Ellers ender man opp med å måtte bruke app/brikke når man saktelader men kan bruke bankkort for hurtiglading. Da må jo folk ordne brikke/app likevel, og man mister fordelen med å tilby bankkort. 

Med bankkort har du autentisering på kortleseren (PIN-kode). Med Apple Pay har du autentiseringen på telefonen (FaceID). Altså kreves det mye enklere utstyr på ladestasjonen. Såpass enkelt at det nok også kan implementeres på sakteladere. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evelen! skrev (1 time siden):

Har prøvd en slik vipps betaling på Evje, en liten time oppover i landet fra Kristiansand, fungerte sømløst og er den enkleste og beste ladeløsningen jeg har vært borti.

 

Ladebrikker derimot, siden jeg har fått mine brukker fra Fortum og Grønn kontakt har begge nå byttet navn. Blir å prøve brikke etter brikke helt frem til en av de fungerer, tungvindt.

Hvorfor ikke bruke NAF eller Elbilforeningen sin? Den virker hos alle leverandører. Vi har to brikker, en i hver bil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Samms skrev (2 timer siden):

RFID brikke er integrert i ladestasjonane, men dei kan ikkje programmerast til å lese RFID brikkea i bankkort?

Kontaktløs betaling med bankkort bruker også RFID leser, så kva er det som då gjer det så vanskeleg for ladeoperatørane å lese denne? Systemet er rimeleg universelt også, det betyr ikkje noko kva bank kortet og dermed RFID brikka kjem frå. Bankkort har ei universell RFID brikke, så kvifor er ladeoperatørane for "late" til å lese denne?

Skal man støtte bankkort så bør man vel støtte alle kort, også de som ikke er kontaktløse. Dessuten trengs skjerm og PIN-kode-tastatur. Husk at man med en større batteripakke fint kan overstige 500 kroner. Hos Ionity får man f.eks bare ladet 62kWh for en femhundrelapp, så vil du fylle opp en BMW iX50 må det PIN-kode til. 

Lenke til kommentar

Den beste løsningen for lading, som også er rimelig å implementere, er at man har en sentral organisasjon som betalingen går gjennom. Man registrerer sin RFID-brikke ETT sted og så kobler alle ladeoperatørene seg til denne for å autentisere RFID-brikkene. Fortrinnsvis bør man da dekke hele Europa med ett clearing-sted. Dermed null problemer turistene. 

Det er en del roaming allerede, f.eks kan man lade hos Kople om man har brikke registrert hos Recharge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det norske betalingssystemet Vipps, med norske instruksjoner på ladestasjonen, hjelper ikke en døyt når f.eks tyskere kjører elbilen sin til elbillandet Norge.

Bransjen har sikkert lest flere av disse trådene og lignende mediadekning, men de VIL IKKE tilby betalingsterminal og forsøker brannslukking med ENNÅ en app.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Flott at Vipps tilbys som et alternativ, til de som ønsker det.

Men fortsatt skandale at vanlig kortbetaling ikke støttes. Det er helt skandaløst. Jeg ser at noen her inne varmt anbefaler brikke. Andre mener appene er enkle å bruke. Javell. Er det noe jeg har lært meg, så er det nettopp å betale med kort. Fungerer overalt ellers i samfunnet. Innland som utland. Det eneste jeg må ha med meg er enten kort, eller mobil/klokke (NFC). Dersom førerkort er med meg, er som regel et betalingsmiddel også der. Uavhengig av bil, sted, land, etc. It just work!

Mange mener at kortterminaler ikke er nyskapende. Og det har de helt rett i. Det er ikke nytt. Det er gammelt. Og det fungerer. Jeg har ennå til gode å oppleve noe som fungerer bedre, og samtidig som jeg digger at det tilbys Vipps, Apps og mye annet rart, så må man alltid ha kortterminal i bunn! Alltid!

En eneste terminal pr destinasjon er nok. Trenger ikke en pr biloppstillingsplass. Om jeg må gå 50 meter for å betale, så overlever jeg det. Akkurat som på parkeringsplasser rundt om. De som ikke bruk parkerings-app, rusler rolig bort til den ene automaten som står utplassert. No stress! Og blir det for mye stress, så tja; kanskje jeg velger app/brikke/sms da? 

Men tilby nå for svarte kortbetaling! Det er universelt og fungerer også for turister! Ergo må det på plass!

(Merkostnader ved kortbetaling forventer jeg at dekkes inn av brukerne. Ta gjerne et kortgebyr på ti kroner, om det er det det står på. Registrerer jo allerede at Vippsing gebyrlegges med flere kroner pr minutt, så Mer har tydeligvis ingen moralske problemer med å gebyrlegges betalingsmåtene forskjellig..

Endret av qualbeen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...