Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Shuttle XPC SB51G vil ikke starte av power-knapp


Anbefalte innlegg

Prøver å få liv i en Shuttle XPC SB51G pga av at den har en Firewire-port som skal brukes mot et DV-cam med DV-port (Firewire)

Problemet er at den reagerer ganske merkelig på power-knappen mot ATX-strømforsyningen.

Normalt skjer det ikke noe når man trykker på den, men maskinen kan godt starte f.eks 10 minutter etterpå uten å ha vært rørt.

Når den først fungerer kan den greit skrus av igjen med den samme knappen som ikke startet den direkte før.

Noen som vet hva som skjer her og hvordan en kan fikse det mer permanent ?

Alt med maskinen fungerer perfekt når den først starter opp, så lurer på om det rett og slett er noe med power-knapp systemet som ikke fungerer etter hensikten. ATX strømkontakten har en pinne som skal legges til jord når maskinen skal være på, og samme pinne skal kobles bort fra jord når maskinen skal slås av, så det må ligge noe elektronikk mellom power-knappen og ATX socket for å vekse status i.o.m at knappen er en simpel puls type, og det jeg tenker er at et eller annet ikke fungerer riktig der. Maskinen kan gå ned i sleep mode og vekkes igjen uten problemer. Problemet er kun å få den påslått når den er helt av. Maskinen slår seg aldri av av seg selv når den er på.

Har prøvd å justere BIOS til å slå på maskinen hvis den mister strøm og den kommer tilbake igjen og også satt opp hot-key for å slå på via tastaturet (ps2), men ingen av disse hadde noe effekt for å kunne slå på maskinen utenom power-knappen.

Noe ideer her ?

Edit: Mener å huske at BIOS på maskinen var siste som var tilgjengelig fra Shuttle.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Det var noe ala det som var neste steg som temp-løsning. Den har sluttet å delay-starte også nå. Maskinen er en SFF-type så det er temmelig trangt å komme til, men det må vel til hvis en skal komme noe vei. Når en først får løsnet ATX-pluggen så kan den noe enklere moddes på utsiden av chassis. Teknisk sett en knappen isolert sett helt fin da maskinen alltid slår seg av med et enkelt trykk. Problemet tror jeg som sagt ligger mellom power-knapp pins på hovedkortet og det stykket som går til ATX-pluggen.

Skal se om jeg finner noe dokumentasjon på J12 som er en 10-12 pinner som også tar inn ledninger fra power-knappen. Alle disse kablene er hvite, så ikke så lett å spore siden knappen ligger bak et deksel og alt må demonteres for å grave ting løst inni kassa.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Nå har jeg utdannelse innen elektronikk så det stuntet vet jeg ikke er så smart da det kan ødelegge ting med mindre det er defensivt designet med en haug med sikkerhetsmekanismer som produsenter gjerne skipper fordi folk flest ikke har behov for det og at det fordyrer og kompliserer produktene komponent-messig.

Alt skjæres ned til beinet p.g.a at produktene konkurrerer på pris.

Det mest fristene er å modde ATX-kontakten med et par ledninger og en switch-bryter (som eliminerer behovet for pulsbryter-funksjonen).

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Ja, noe gammel hardware får gjerne problemer med elektrolytt-kondensatorene. Det som er med maskinen er jo at alt fungerer helt fint bare den slår seg på. Har allerede funnet en PSU på eBay, men tror jeg venter litt med å bestille til jeg har fått tuklet til og testet litt med en PSU-powerwire mod. Dette er en så gammel maskin at den eneste nytten den har er som RetroPC når man bruker hørselsvern og når en skal hente ut DV-data over firewire.

Lenke til kommentar

iMovie HD lagrer forresten alle filene i sin prosjektfolder (ClipXX.dv), som du kun kan gå inn i via terminalen, ellers starter bare iMovie HD opp når man klikker på prosjektet.

Er nok kondensatorene som begynner å takke for seg i Shuttle-maskinen. Nå spytter maskinen ut feilmeldinger i hytt og pine (IRQ_LESS_THAN... osv) når jeg forsøker å starte Windows Xp (også via Hiren's BootCD), så det er ikke harddisk korrupsjon. Den har også problemer med den ene RAM-slotten (viste seg å være RAM-brikken). Maskinen er vel mest moden for å settes bort nå, selv om den har et SoundBlaster Audigy 2 ZS kort som har noen kule funksjoner som passer i en RetroPC.

 

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Eureka! Det viste seg at strømforsyningen var problemet. Testet med en ATX strømforsyning med 12v 4pins kontakt jeg hadde liggende og maskinen starter helt normalt nå og ingen flere klager fra Windows. Jeg var innom på eBay og snuste litt på en erstatning og nå har selger sendt meg et tilbud med noe lavere pris p.g.a at jeg bare var å så på den, så det blir vel bestilling. Var bare 13 pund eller noe.

Motivasjonen er delvis at jeg har et gammelt PowerCore PCI kort liggende jeg tenkte å bruke, og det er kun denne maskinen som har gamle PCI-bussen, ellers må en bruke en PCIe til PCI konverter som uansett forhøyer PCI-kortet noen cm så det blir ikke akkurat lekkert uansett. Kassen er så liten at det må til en extender kabel, for PCI-kortet er full lengde (mye lengre enn kabinettet).

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...