Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bygger ekstra bad, trenger vi ny varmtvannsbereder?


Anbefalte innlegg

Vi skal lage nytt bad i huset, og denne gang med badekar.
Så langt er vi 2 i husstanden, og når vi begge skal dusje så er det fort gjort å tømme tanken.
Når vi da får et ekstra bad og badekar, så lurer jeg fælt på hva som lønner seg (å få sambo til å ta kortere dusjer eller at jeg tar kaldere dusjer er prøvd uten resultat ;) )
Vi har en ca. 12 år gammel 200L varmtvannsbereder.

Det jeg lurer på nå, vil det lønne seg å bytte ut og evt. selge den gamle, eller kjøpe en ekstra og seriekoble? Vi har plass til å seriekoble i så fall.
Jeg tenker da på strømforbruk, med dagens strømpriser må man jo tenke på det. Med andre ord, hvilket oppsett bruker MINST strøm, 2 varmtvannsberedere eller en stor?

PS! Planen er på sikt å få lagt opp Tibber med smartstyring, så en varmtvannsbereder som er forberedt for det er vel ikke å forakte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser den :p  
Det hører med til historien at jeg er usikker på størrelsen OG om den er helt god den varmtvannsberederen vi har.

Ser at Enova gir støtte til kjøp og installasjon av smart-bereder, som f.eks. Høiax Connected. Så det er absolutt et alternativ.

Lenke til kommentar
borgja skrev (14 minutter siden):

Ser den :p  
Det hører med til historien at jeg er usikker på størrelsen OG om den er helt god den varmtvannsberederen vi har.

Ser at Enova gir støtte til kjøp og installasjon av smart-bereder, som f.eks. Høiax Connected. Så det er absolutt et alternativ.

En varmtvannsbereder er en veldig simpel innretning, enten så virker den eller så virker den ikke. Hvor godt den er isolert er vel egentlig den eneste forskjellen, og jeg ville ikke kjøpt ny av den grunn. Man kan fint kjøpe smartstyring til en gammel bereder, å kjøpe en ny "smartbereder" høres for meg litt tullete ut. At Enova skal støtte dette virker jo bare latterlig!

Man har jo også det man kaller for express, muligens noe for dere med et så enormt forbruk. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Det kan jo være at tanken har litt lite effekt, og derfor bruker lang tid på å varme vannet på nytt. Og som nightowl sier, vanntemperatur er viktig,  øk temperaturen om du slipper opp for varmtvann. Det bruker litt mer strøm når vannet står lagret stille i tanken, men om dere jevnlig tømmer 200L på et par dusjer, så vil ikke det være merkbart totalt sett :p

Det sagt, med dagens strømpriser så vil ny tank lønne seg over tid. En 3-400L vil holde MYE bedre på varmen enn 2x 200L. 

 

Lenke til kommentar
borgja skrev (22 minutter siden):

Når vi da får et ekstra bad og badekar, så lurer jeg fælt på hva som lønner seg (å få sambo til å ta kortere dusjer eller at jeg tar kaldere dusjer er prøvd uten resultat ;) )

Her må du nok velge mellom kalde dusjar og sur samboer 😄

Men litt meir on-topic.
Det er fleire punkt som du må/bør vurdere.

Kor stort badekar planlegg du? Eit vanleg badekar på 200 liter vil fort kreve 100 til 150 liter vatn med ein person i badet. Dette er ganske likt dei 100 liters lange dusjane som dykk tydelegvis tek til vanleg. Eg reknar med at sjølv om dykk har to bad så blir det vel berre aktuelt å enten dusje eller bade? Om ein likar å ta veldig lange dusjar for kosen sin del så kan det fort være meir energieffektivt å ligge lenge i eit varmt bad.

Er det viktig for deg å ha to varmtvannsberedere slik at dersom den eine tek kvelden så har du fortatt eit av bada med varmt vatn?
Typisk levetid på ein varmtvannsbereder er ca 20 år sjølv om den kan vare mykje lenger, din 12 år gamle VVB er med andre ord halvvegs i sin levetid. Kjøper du ein ny VVB så bør du ha god sikkerheitsmargin på at ikkje begge berederane ryk samtidig.

Kva har du plass til? Ein stor VVB vil typisk være meir plasseffektiv enn to små.

Straumforbruket er i teorien likt enten du har ein eller to VVB om dei er like godt isolerte.

Ein fordel med å ha to VVB er  at du kan stille dei på ulike temperaturar slik at den du brukar lite er stilt inn på ein lavare temperatur.

Det at det til slutt blir kaldt vatn i dusjen er også eit veldig effektivt sparetiltak. Eg reknar med at om dykk er typane til å dusje tom ein 200 liters VVB så klarer dykk nok å tømme ein på 400 liter også.

Lenke til kommentar
zanta skrev (57 minutter siden):

Sjekk temperaturen på VVB først. En 200 l bør holde til 4-5 vanlige dusjer, en benkebereder på 120-140 l holder til 2-3 vanlige dusjer.

Et alternativ: Dersom du har tilstrekkelig kapasitet på strøm, kan du vurdere en dings som varmer vannet idet det skal brukes. Noe slikt eller slikt.

Skal sjekke tempen i kveld tenkte jeg.
Men takk for forslag på nytt system, den er nok ikke så aktuell i huset, men vi har et anneks med dusj og egen vvb, og å erstatte den vvb med denne vil nok spare oss for en del strøm. Takk :) 

Lenke til kommentar
3 hours ago, borgja said:

Skal sjekke tempen i kveld tenkte jeg.
Men takk for forslag på nytt system, den er nok ikke så aktuell i huset, men vi har et anneks med dusj og egen vvb, og å erstatte den vvb med denne vil nok spare oss for en del strøm. Takk :) 

Nyere beredere har justerbar termostat. Gamle har ofte en fast på 84 grader. Jo høyere temp, jo mer varmetap til omgivelsene, men jo mere varmtvann.

For gjennomstrømmingsvarmer med tilstrekkelig ytelse bør man ha hus med 400 V.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...