Gå til innhold

Ni elbilmyter som nekter å dø


Anbefalte innlegg

avo skrev (52 minutter siden):

De aller fleste velger jo elbil for miljøet - ikke direkte, men indirekte. Myndighetene har valgt å sette ned avgiftene på elbil for at vi forbrukere skal ta miljømessing kloke valg. Det er noe så enkelt som politikk som fungerer.

 

Sarkasme?

De fleste velge elbil fordi de er billigere å kjøre, og det som oftest gjentar seg er at de sparer masse penger i bommene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leif Sonell skrev (3 timer siden):

Elbiler som går tom for strøm må vel hentes og fraktes til nærmeste hurtiglader på flatvogn. Alle andre biler klarer seg med en kanne drivstoff. Enten har man en selv eller andre i bilkøen bidrar på stedet.

 

Det letteste er å la seg taue ett stykke med regen på. Dvs at alle kan hjelpe en elbil tom for strøm hvis msn har slepetau, også redningsbil uten batteri. https://www.google.com/amp/s/futurism.com/towing-tesla-recharges-quickly/amp

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Just now, Dubious said:

Fra artikkelen, hvor de motbeviser seg selv.

Jeg har aldri merket noen økning i forbruket på vinteren med dieselbilen, og jeg har aldri stått i kø for å fylle.
Ja jeg har kjørt forbi noen stasjoner hvor det var fullt, men jeg måtte ikke stoppe...

Nei, påstanden man kan møte er at elbil ikke fungerer om på vinteren. Men de fungerer jo helt fint, selv om forbruket er høyere.

Det er litt som å si at varmepumpen i stuen min fungerer ikke, fordi den bruker mer strøm på vinteren enn på sommeren. Ingen har påstått at elbiler eller varmepumper bruker akkurat like mye strøm hele året.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, N8591NB4 said:

Det letteste er å la seg taue ett stykke med regen på. Dvs at alle kan hjelpe en elbil tom for strøm hvis msn har slepetau, også redningsbil uten batteri. https://www.google.com/amp/s/futurism.com/towing-tesla-recharges-quickly/amp

Dette vil stort sett oppheve garantien på drivlinjen. Så det er ikke et reellt alternativ, per i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 minutter siden):

Fra artikkelen, hvor de motbeviser seg selv.

Jeg har aldri merket noen økning i forbruket på vinteren med dieselbilen, og jeg har aldri stått i kø for å fylle.
Ja jeg har kjørt forbi noen stasjoner hvor det var fullt, men jeg måtte ikke stoppe...

Ice biler blir mer effektive i kulde pga mer oksygen til motoren da kald luft er mer kompakt enn varm. Derfor vil motorens effektivitetens økningen kompensere for økt luftmotstand. Videre blir større av motorens overskuddsvarme avviklet i kupéen enn i radiatoren, så det er «gratis» kupévarme. Videre gjør eksosen som turbulerer bak bilen at det holdes varmt og snødriv smelter av baklykter etc selv om det er LED. Videre er det en fordel at ICE motoren har såpass varme at snø i hjulbuer foran smelter. Samme kan nan si bak, at eksospotter bak (spesielt om det er en på hver side) smelter snø og is bygget opp hjulbuene bak. 
 

Elbiler bruker mer pga både mer luftmotstand og oppvarming av kupé. Men til gjengjeld regenererer de bremseenergi, og snø pleier og slippe hjulhusene pga varme i dekk og bremser. Bruk gjerne bremsene litt ekstra mye før du parkerer hvis det er snø i hjulhusene. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (44 minutter siden):

 

Jeg har aldri merket noen økning i forbruket på vinteren med dieselbilen, og jeg har aldri stått i kø for å fylle.
Ja jeg har kjørt forbi noen stasjoner hvor det var fullt, men jeg måtte ikke stoppe...

Det vil i fremtiden bli vesentlig færre stasjoner å kjøre forbi. Mange selger allerede nå så lite drivstoff at de ikke tjener penger. Det bygges derimot vesentlig flere ladestasjoner og de fleste lader hjemme. Så om noen år blir det langt å kjøre for å fylle. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har hatt en Leaf og en Tesla model S, i mellom, og nå har jeg hatt fossil.

1. Jeg har kjøpt elbil kun pga økonomi da jeg har null interesse av miljø.

2. Elbil er fin drivlinje, behagelig å kjøre. Men er avhengig av lader hjemme, der jeg bor nå har jeg ikke det og da funket det dårlig, selv med Tesla Model S. Så da ble det Dieselbil og bo i Oslo sentrum.

3. Diesel/bensin er utrolig mye lettere på langtur, slipper planlegge, vente, styre med lading. Vente 40min på Tesla ladestasjon hver gang, hver vei til hytta opplevdes som masete. selvom strømmen var gratis. Det er bare å kjøre...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aardvark-B skrev (14 minutter siden):

Det vil i fremtiden bli vesentlig færre stasjoner å kjøre forbi. Mange selger allerede nå så lite drivstoff at de ikke tjener penger. Det bygges derimot vesentlig flere ladestasjoner og de fleste lader hjemme. Så om noen år blir det langt å kjøre for å fylle. 

Har lest om flere stasjoner som har gått konkurs, men som har blitt tatt over av nye eiere, så de kommer nok ikke bort med det første.
De vil gradvis bygges om til ladestasjoner, men fortsatt ha noen pumper.

Bensinstasjoner har aldri tjent penger på drivstoff.
Derfor de selger pølser og brus..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (1 time siden):

Det letteste er å la seg taue ett stykke med regen på. Dvs at alle kan hjelpe en elbil tom for strøm hvis msn har slepetau, også redningsbil uten batteri. https://www.google.com/amp/s/futurism.com/towing-tesla-recharges-quickly/amp

Vil nok tro at dette vil gi høyere utslipp enn å bare transportere bilen på ett plan. Ellers kan ikke hvem som helst gjøre dette da det er ulovlig å taue bil med slepetau.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (28 minutter siden):

Bensinstasjoner har aldri tjent penger på drivstoff.
Derfor de selger pølser og brus..

Drifter Uno X med tap rundt omkring? De har jo massevis av stasjoner uten salg av noe som helst annet enn drivstoff. I tillegg har de lavere salgspris enn konkurrerende stasjoner i nærheten her, så de andre stasjonene tjener antakelig mer på drivstoff enn Uno X gjør.

Når det er sagt står nok "butikken" til tradisjonelle bensinstasjoner for en større del av inntjeningen enn drivstoffet gjør.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gunnar Mo skrev (6 timer siden):

Litt av problemet er vel at hovedårsaken til å kjøpe elbil er økonomi, men så er det fort gjort å slenge på "og så er det jo bra for miljøet", særlig når man krangler med en fanatisk elbilmotstander rundt lunch-bordet. Motstanderen fokuserer da på det tilsynelatende hyklerske i det.

Mangler ikke på folk som skal ha V8 for å redde miljøet. De sier så ofte at de tror på det selv at en stor motor forurenser mindre. Uansett så er det rørende hvor opptatt enkelte er av miljø og CO2 (merk at det er ikke samme sak) når de skal være mot elbil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (1 time siden):

Ice biler blir mer effektive i kulde pga mer oksygen til motoren da kald luft er mer kompakt enn varm. Derfor vil motorens effektivitetens økningen kompensere for økt luftmotstand. Videre blir større av motorens overskuddsvarme avviklet i kupéen enn i radiatoren, så det er «gratis» kupévarme. Videre gjør eksosen som turbulerer bak bilen at det holdes varmt og snødriv smelter av baklykter etc selv om det er LED.

Motorer regulerer luft og drivstoff ganske så nøyaktig selv. De blir ikke mer effektive i kulde slik du her fabulerer om, men de kan hente ut litt mer effekt. Det er bare så veldig ineffektivt allerede at noen få prosent høyere forbruk merkes ikke. Fester seg langt mer snødriv bak på fossilbilen min enn elbilen. Det handler ene og alene om aerodynamikk, eksosen bidrar i hovedsak til litt gråfarge for enkelte. Om du tror du smelter av snø fra lyktene så er nok sannheten motsatt. Holder en lyktene kalde så får en ikke en fuktig overflate som gir grobunn for at snøen fryser fast. Merket det godt på frontlysene etter å ha testet med LED. Med halogen ble det i starten en lett smelting og det førte til at snø festet seg og så frøs fast. Med LED blåste det bare videre.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (2 timer siden):

Ice biler blir mer effektive i kulde pga mer oksygen til motoren da kald luft er mer kompakt enn varm. Derfor vil motorens effektivitetens økningen kompensere for økt luftmotstand. Videre blir større av motorens overskuddsvarme avviklet i kupéen enn i radiatoren, så det er «gratis» kupévarme. Videre gjør eksosen som turbulerer bak bilen at det holdes varmt og snødriv smelter av baklykter etc selv om det er LED. Videre er det en fordel at ICE motoren har såpass varme at snø i hjulbuer foran smelter. Samme kan nan si bak, at eksospotter bak (spesielt om det er en på hver side) smelter snø og is bygget opp hjulbuene bak. 
 

Elbiler bruker mer pga både mer luftmotstand og oppvarming av kupé. Men til gjengjeld regenererer de bremseenergi, og snø pleier og slippe hjulhusene pga varme i dekk og bremser. Bruk gjerne bremsene litt ekstra mye før du parkerer hvis det er snø i hjulhusene. 

Har du noe testresultater eller statistikk bak disse teoriene dine? 

Tester viser at dieselbiler gjerne har dobbelt så høyt forbruk om vinteren på vanlige korte turer som man gjør mest av. Det er kun på lengre turer typisk etter 1-2 mil at man får vesentlig nytte av spillvarmen, og selv da går det så mye spillvarme ut eksosen og varmetap fra lufta rundt motoren at bilen må spe på med varme fra webastoen i tillegg hvis man ikke kjører med høy effekt. På korte dagligturer kommer mesteparten av oppvarmingen til både kupeen og motoren fra webastoen (eller annet merke). Dette merkes dog ikke på instrumentene fordi dette er ekstrautstyr til nordiske versjoner og går nok utenfor drivstoffmåleren til bilen.

https://www.motor.no/bensin-bilhold-diesel/sa-mye-bruker-bilen-din-i-vinterkulda/130533

diesel winter.jpg

  • Liker 8
Lenke til kommentar

@RJohannesen og @Bengtwho

Mulig har har rotet meg inn i en myte her😅 

Det nok viktig å sortere forutsetninger på for og imot hvorfor kald luft er bra eller dårlig. Dette er ikke jeg spesialist på, så jeg er åpen for å lære noe nytt i dag 😊

Pro: mer oksygen mer effekt og kan gjøre at motoren gjør samme jobb med lavere turtall. Mindre «intern arbeid» ved lavere turtall i motor gir lavere forbruk. Intercooler fungerer bedre, gir mer luft med samme ladetrykk.

con: kald luft gjør motoren for kald, oljen tregere som gjør korte turer langt mindre effektive. Altfor kald luft kan gjøre fordampningen dårligere som gjør at motoren må blande inn varm luft. Generelt mindre enn optimal temperatur og regelrett kald motor bruker mer drivstoff.

googlet litt, men her er det mye cherrypicking hvis vi skal slå hverandre i hodet med det, så avstår fra det. 

Endret av N8591NB4
Lenke til kommentar
1 hour ago, sverreb said:

Som hva?

Jeg sa det jo, som (trolig) nikkelaluminium. Nikkel brukes for energitetthet, og kobolt brukes sammen med nikkel for stabilitet, men ettersom materialteknikken har blitt bedre så har de over tid kunnet redusere mengen kobolt. Det er nede på nesten ingenting i dagens Model 3/Y med NCA 2170-celler, mens 4680-cellene skal være helt kobolt-frie. Det er også mulig at de har byttet ut aluminiumet med noe annet, ettersom Jeff Dahns forskningsgruppe har også forsket på andre alternativer som magnesium og mangan. Men mest sannsynlig fortsetter de med aluminium.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Det er ikke ulovlig å taue biler.

Jeg fikk ihvertfall tilsnakk (men ikke bot) for å taue bil. Jeg skulle taue til bilopphuggeri, og fikk beskjed om at tauing ikke var for bil transport, men nødløsninger. Kranglet ikke mer fordi vi slapp unna med advarsel (var nesten fremme også). Usikker på hvilken kategori "tauing for å lade bilen" går under. Om bilen ikke står til hinder for trafikk vil nok heller en løsning å lade den via aggregat være bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...