Gå til innhold

The great reset : Hvorfor så stille her i norge?


Anbefalte innlegg

18 hours ago, aklla said:

Jeg hadde en skog, jeg hugget alle trærne og fyrte det opp.

Hvor finner jeg nå veden og skogen min?

Jeg vil gjerne fyre med den samme veden igjen og igjen..

Det blir jo enklere hvis du tenker på mat.

Du spiser, og puster og svetter og driter og pisser det ut igjen, som igjen blir til næring som igjen blir til mat, i en evig sirkel.

Og ja, den skogen din vokser jo tilbake - og i mellomtiden, så vokser det skog andre plasser som du kan ta av.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og ikke minst.

Er virkelig dette en nyhet dette?

Det at voksne mennesker i dag ikke klarer å forstå noe av det aller mest grunnleggende av ting man må forstå, som er pensum gjennom hele det norske skolesystemet, helt fra barnehagen og helt opp, det er jo helt absurd.

Nei, det eksisterer ikke noe forbruk av noe som helst i naturen, det eksisterer kun gjenbruk.

Og hvis dere ikke vil forstå dette, så stikk nesen inn i en kjemibok, som forklarer hva som skjer i den minste detalj.

Stoffene du blander sammen eller forbrenner blir ikke borte, de blir bare omdannet til en annen form, og that's it.

Lenke til kommentar
Shifu77 skrev (På 14.2.2022 den 10.18):

Det blir jo enklere hvis du tenker på mat.

Du spiser, og puster og svetter og driter og pisser det ut igjen, som igjen blir til næring som igjen blir til mat, i en evig sirkel.

Og ja, den skogen din vokser jo tilbake - og i mellomtiden, så vokser det skog andre plasser som du kan ta av.

Helt til vi har brukt opp all skogen som var der, og da må vi vente i årevis på at ny skog skal vokse opp. Hva skal vi fyre med i mellomtiden?

At ingenting brukes opp sett over flere hundretalls eller 1000-talls år er teknisk sett riktig, men fullstendig irrelevant for ett enkelt menneske som har en forventet levetid på under 100 år.

Det er ikke noe problem for menneskeheten å blåse seg gjennom det som er tilgjengelig for oss av naturressurser. At de naturressursene blir gjenskapt om 7 trilliarder år etter at solen har eksplodert og blåst alle atomene våre ut i universet og de blir fanget av gravitasjonsfeltet til en ny stjerne, samles og danner en ny planet full av naturressurser er – vel, som sagt fullstendig uinteressant.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Man har heller ingen garanti for at en ressurs vil gjenoppstå i en gitt form, samme hvor mange år man legger til grunn. Energikjedene avhenger av et samspill mellom ulike kretsløp, og selv om energien i seg selv ikke kan forsvinne/brukes opp, kan disse kretsløpene ødelegges. Det hjelper deg lite mtp. din overlevelse at energiinnholdet i en gitt mengde sand er den samme som i en gitt mengde gulrot.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Shifu77 said:

Herregud.

Er vel en fordel at dere tar frem lærebøkene deres igjen..

At voksne mennesker klarer å lire av seg så mye dumt.

Dette er barnehage pensum, og selv det klarer ikke dere å forstå noe som helst av.

Herregud altså.

Vil du si at tunfisk er en uendelig ressurs? Hvis hva som var tunfisk istedenfor nå er blant annet CaCO3 på havbunnen, så har det en ganske stor forskjell for folk som er avhengige av tunfisk. Om noen nyttige kjemiske ingredienser gir et unyttig produkt for livet på jorden, betyr ikke at ressurser er uendelige.

Hva med passenger pigeon? Den mest tallrike fuglen i Nord-Amerika når Europeerne kom, og en svært yndet matvei blant fattige. Hvor er den ressursen idag?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Shifu77 skrev (43 minutter siden):

Herregud.

Er vel en fordel at dere tar frem lærebøkene deres igjen..

At voksne mennesker klarer å lire av seg så mye dumt.

Dette er barnehage pensum, og selv det klarer ikke dere å forstå noe som helst av.

Herregud altså.

Når svaret på det noen skriver er "det er dumt" uten en videre begrunnelse av hvorfor, så bidrar det altså ikke særlig mye til en god diskusjon. Hva med heller å svare på innvendingene du har fått?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så er jo egentlig spørsmålet: "Hvorfor ikke fjerne konseptet økonomi?" interessant, selv om premisset "Naturrressursene kan ikke brukes opp" som legges til grunn er feil. Det er sikkert noen med en økonomiutdannelse vesentlig bedre til å svare på enn meg, men jeg antar at det handler om at det i siste ende alltid vil være et behov for en fordeling av ressursene ettersom disse i utgangspunktet ikke er likt fordelt. Naturtilstanden tilsier altså at økonomi oppstår, fordi mennesker er flokkdyr som lever i en verden der ressursene ikke er likt fordelt, verken kvalitativt eller kvantitativt. Meg bekjent, opererer også hard-core kommunister med økonomiske begreper.

Lenke til kommentar

 

Shifu77 skrev (På 14.2.2022 den 10.18):

Det blir jo enklere hvis du tenker på mat.

Du spiser, og puster og svetter og driter og pisser det ut igjen, som igjen blir til næring som igjen blir til mat, i en evig sirkel.

Og ja, den skogen din vokser jo tilbake - og i mellomtiden, så vokser det skog andre plasser som du kan ta av.

Om du tenker berre på energi som berre kan gå over i andre former og ikkje bli oppretta eller forsvinne så har du rett. Men det er ikkje all energi som vi kan nyttegjere oss av.
Har du hogd ned heile skogen så er skogen øydelagt for alltid ettersom det ikkje er fleire tre som kan vekse opp. Energien finnes fortsatt i form av at kloden har blitt litt varmare eller at treverket har blitt mat for andre organismar, men det er lite nyttig for deg som menneske.
Ein kan sjølvsagt hente nye trær frå andre skogar som ikkje har blitt høgd ned for å plante ny skog som neste generasjon kan dra nytte av, men før den nye skogen har blitt stor nok til å kunne brukast så er energien fanga i jorda eller i lufta der den kan være nyttig for andre delar av naturen, men heilt ubrukeleg for oss menneske.

Shifu77 skrev (På 12.2.2022 den 15.56):

Hva skal vi med økonomi?

Dette eksisterer ikke i virkeligheten, og vi har i dag det eneste systemet i hele universet som fremdeles går med underskudd, noe som er umulig i et "rett" system.

Hvorfor ikke bare fjerne hele driten?

Vi lever i en overflod av naturressurser som aldri kan brukes opp (ref naturlovene), så hva skal vi med økonomi?

Og det er her økonomien kjem inn.
Økonomien er heilt avgjerande for å styre ressursbruken slik at overforbruket ikkje kjem heilt ut av kontroll. Blir det lite av ein ressurs så sørger økonomien for at resurrsen blir så dyr at færre har råd til å bruke den.

Tenker vi på eksempelet med mat så er problemet at matproduksjon ikkje går inn i eit naturleg kretsløp. Det som vanlegvis skjer er at vi bruker ressursar på å dyrke ein potetåker. Når vi hauster inn frå åkeren så sorterer vi ut sjølve potetene frå resten av planten som gir lite næring for oss menneske. Av dei potetene som vi sitter igjen med så er det kanskje berre halvparten som er av god nok kvalitet til å bli menneskeføde. Innan potetene kjem på middagsbordet så har ytterlegare ein andel av potetene blitt øydelagte og kasta.
Så kjem vi til økonomisida. Sidan poteter er billig (for oss) så kjøper vi langt fleire poteter enn vi treng. Mykje av maten kastar vi, og ein del av maten presser vi i oss med fedme og sjukdom som resultat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Shifu77 skrev (På 12.2.2022 den 15.56):

Hva skal vi med økonomi?

Dette eksisterer ikke i virkeligheten, og vi har i dag det eneste systemet i hele universet som fremdeles går med underskudd, noe som er umulig i et "rett" system.

Hvorfor ikke bare fjerne hele driten?

Vi lever i en overflod av naturressurser som aldri kan brukes opp (ref naturlovene), så hva skal vi med økonomi?

Vi har ett system som lager problemer helt uten at det er noen som helst god vitenskapelig grunn til det.

Selv nå i dag har vi krig, fattigdom, menneskehandel osv, helt uten at det er noen som helst god vitenskapelig grunn til at det skal være slik.

Eneste grunnen er økonomi, som ikke er en ekte ting engang, og i vårt system så går ikke tallene opp engang - fremdeles nå i 2022.

Så hvorfor ikke bare fjerne hele konseptet om økonomi?

lol, what?

Ok, om vi hadde hatt roboter som hadde gjort absolutt alt arbeid og foret oss med mat og produkter, kunne det kanskje gått.

Hvordan skal du f.eks. få tak i mat om man avskaffer økonomi? Eller en ny mobiltelefon for den saks skyld?

Er det jeg som skal bygge traktoren, pløye jorda, sette og høste poteter?

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes kapitalismen er allerede ute av kontroll idag jeg, med et enormt overforbruk og bortkasta ressurser, og tror det trengs en reset, men til hva ?

WEF med "the great reset" vil endre om fra aksjonærkapitalisme til "stakeholder capitalism" (intressent-kapitalisme?)

https://www.weforum.org/agenda/2021/01/klaus-schwab-on-what-is-stakeholder-capitalism-history-relevance/

Hvorfor de har kalt det "the great reset", kommer med så lite og dårlig info om nøyaktig hva de vil og hvordan dette vil funke i praksis skjønner jeg ikke noe av.. siden det åpner for mye konspirasjons teorier osv.

Jeg tenker også alternative måter med ressursbasert økonomi høres intressant ut, og burde blitt testa ut og forska på i større skala.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Fibonacci said:

lol, what?

Ok, om vi hadde hatt roboter som hadde gjort absolutt alt arbeid og foret oss med mat og produkter, kunne det kanskje gått.

Hvordan skal du f.eks. få tak i mat om man avskaffer økonomi? Eller en ny mobiltelefon for den saks skyld?

Er det jeg som skal bygge traktoren, pløye jorda, sette og høste poteter?

Vi trenger åpenbart å endre holdninger for å få til dette, vekk med det meste av handel feks, men tror ikke det er umulig.

Anbefaler å lese bøker (veldig lettlest med masse bilder osv) og se på dokumentarer fra https://www.tromsite.com

Mat burde blitt laget mer lokalt enn det er idag med feks vertikalt landbruk, produksjon generelt burde blitt mer desentralisert også.

Men må vel vente på full automasjon av roboter for å få det til i praksis idag, noe vi egentlig har teknologien til det meste nå.

 

Lenke til kommentar

For å få tråden tilbake til  "The great reset": Her er det siste fra World Economic Forum! og "overraskelse!" det meste dreiser seg om Digital Identitet, for skal vi tro på WEF er det virkelige problemet nå om dagen at det er så innmari vanskelig å identifisere seg!

Jeg støter på problemet hele tiden: folk på butikken sier: "er du virkelig den mytiske Per H? hvordan kan vi være helt sikre på det? jeg vil ikke selge deg denne pæra hvis jeg ikke vet med 100% sikkerhet at du er Per H!". Å Digitalisere min ID og knytte den opp mot biometri er definitivt den eneste løsningen til dette enorme problemet!

https://www3.weforum.org/docs/WEF_Advancing_towards_Digital_Agency_2022.pdf

"The COVID 19 pandemic has led to a heightened focus on the power of medical data, specifically so-called vaccine passports. These passports by nature serve as a form of digital identity."

Merk at det er vaksinepass, ikke koronapass lenger ;) Og siden vi bare "tilfeldigvis" har utviklet disse passene (bare tenk hvor vi ville vært i pandemien uten koronapass! da hadde sikkert noe sånt som 100 millioner mennesker dødd tror jeg! :D) Neida, vi hadde ikke planene klare, det er bare tilfeldigheter skjønner dere at vi har planlagt noe lignende siden 2018 ;) MEn veldig praktisk da, vi kan "tilfeldigvis" bruke dette som grunnlag for en interoperatibel digital ID!

https://ec.europa.eu/health/system/files/2019-09/2019-2022_roadmap_en_0.pdf

Ser også at Klaus har lagt inn en "practical joke" i den siste publikasjonen sin - ser dere den? Man skal ikke beskylde mannen for å være en humørløs teknokrat og futurist ihvertfall!

image.png.ebfbb7d921ffe8729aeb589bbdce55e8.png

Nå forstår man kanskje litt bedre hvorfor regjeringen ruller ut dette høringsnotatet:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horingsnotat-forlengelse-av-reglene-om-koronasertifikat/id2900763/

Men hei, det er bare en spinnvill konspirasjonsteori ikke sant? det er sikkert bare tilfeldigheter at alle disse temaene på mystisk vis konfluerer tilbake til det samme: The great reset, ID2020, vaksinepass, osv. Helt tilfeldig. 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (50 minutter siden):

Noe av utfordringen er vel at det på en måte er blitt et slags likhetstegn mellom forbruk og frihet; dess mer vi kan forbruke, dess friere er vi liksom. Jeg er absolutt tilhenger av frihet og individets selvråderett, men jeg vet ikke om det nødvendigvis er slik at jeg får mer frihet av materiell overflod.

For mange er frihet å ha minimalt forbruk.

Det er LANGT mer realistisk å prøve å endre folks holdninger til forbruk enn å prøve å revolusjonere hele det globale økonomiske systemet.

Jeg liker å eie ting, men helst så lite som mulig. Om man slutter med å kjøpe masse billig drit fra Kina som går i stykker eller i søpla etter et par gangers bruk, har man kommet langt på vei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Per H said:

Merk at det er vaksinepass, ikke koronapass lenger ;) Og siden vi bare "tilfeldigvis" har utviklet disse passene (bare tenk hvor vi ville vært i pandemien uten koronapass! da hadde sikkert noe sånt som 100 millioner mennesker dødd tror jeg! :D) Neida, vi hadde ikke planene klare, det er bare tilfeldigheter skjønner dere at vi har planlagt noe lignende siden 2018 ;) MEn veldig praktisk da, vi kan "tilfeldigvis" bruke dette som grunnlag for en interoperatibel digital ID!

Vi har jo hatt Vaksinepass siden tidenes morgen, og man har måtte ha gyldig vaksinepass for å slippe inn i diverse land med smitterisiko, og for å slippe inn i norge igjen hvis man har vært i slike land. - Det eneste nye er jo at man har tenkt på om man kunne bruke dette innenlands for å begrense spredningen av smittsomme sykdommer?

Ellers har vi jo hatt digitalt pass i mange mange år.

Elitens våte drøm om digital identitet har nok mest for seg i land med store mengder "identitetsløse", fordi de får ikke solgt tjenestene sine til disse.....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Per H said:

For å få tråden tilbake til  "The great reset": Her er det siste fra World Economic Forum! og "overraskelse!" det meste dreiser seg om Digital Identitet, for skal vi tro på WEF er det virkelige problemet nå om dagen at det er så innmari vanskelig å identifisere seg!

Jeg støter på problemet hele tiden: folk på butikken sier: "er du virkelig den mytiske Per H? hvordan kan vi være helt sikre på det? jeg vil ikke selge deg denne pæra hvis jeg ikke vet med 100% sikkerhet at du er Per H!". Å Digitalisere min ID og knytte den opp mot biometri er definitivt den eneste løsningen til dette enorme problemet!

https://www3.weforum.org/docs/WEF_Advancing_towards_Digital_Agency_2022.pdf

"The COVID 19 pandemic has led to a heightened focus on the power of medical data, specifically so-called vaccine passports. These passports by nature serve as a form of digital identity."

Merk at det er vaksinepass, ikke koronapass lenger ;) Og siden vi bare "tilfeldigvis" har utviklet disse passene (bare tenk hvor vi ville vært i pandemien uten koronapass! da hadde sikkert noe sånt som 100 millioner mennesker dødd tror jeg! :D) Neida, vi hadde ikke planene klare, det er bare tilfeldigheter skjønner dere at vi har planlagt noe lignende siden 2018 ;) MEn veldig praktisk da, vi kan "tilfeldigvis" bruke dette som grunnlag for en interoperatibel digital ID!

https://ec.europa.eu/health/system/files/2019-09/2019-2022_roadmap_en_0.pdf

Ser også at Klaus har lagt inn en "practical joke" i den siste publikasjonen sin - ser dere den? Man skal ikke beskylde mannen for å være en humørløs teknokrat og futurist ihvertfall!

image.png.ebfbb7d921ffe8729aeb589bbdce55e8.png

Nå forstår man kanskje litt bedre hvorfor regjeringen ruller ut dette høringsnotatet:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horingsnotat-forlengelse-av-reglene-om-koronasertifikat/id2900763/

Men hei, det er bare en spinnvill konspirasjonsteori ikke sant? det er sikkert bare tilfeldigheter at alle disse temaene på mystisk vis konfluerer tilbake til det samme: The great reset, ID2020, vaksinepass, osv. Helt tilfeldig. 

 

 

Synes det med digital id er høres positivt ut jeg, er ganske håpløst slik som det er idag. Lite gjennomtenkt med vaksinekort med all konspirasjonene rundt det nå, det blir nå uansett en del av helse journalen.

Så lenge man ikke begynner med social score som i Kina osv..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Curuion skrev (46 minutter siden):

Synes det med digital id er høres positivt ut jeg, er ganske håpløst slik som det er idag. 

Enig, det blir bra å få en felles digital ID-løsning. På høy tid. Det er også fint at man nå endelig blir ferdig med de håpløse gule vaksinepassene i papir. Å lage en digital løsning på dette er noe som burde skjedd for lenge siden. En av få gode ting som kommer ut av pandemien!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...