Gå til innhold

– Smittestopp-appen fanger ikke opp smitte raskt nok


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har brukt appen hele veien og flere av vennene mine har fått varsler nå i vinter som har gjort at de har oppdaget at de er smittet før symptomene kom. Sånn sett er det bra, for da har de ungått å sende så mange andre i karantene eller isolasjon.

Den fungerer nok best i byer og steder hvor man oftere er i kontakt med fremmede, som f.eks. kollektivtransport.

Nå som smittespredningen er så massiv, man må ha positiv PCR for å melde inn og Omikron gjerne inkuberer veldig raskt så har nok ikke appen så mye funksjon lengre.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Har brukt appen hele veien og flere av vennene mine har fått varsler nå i vinter som har gjort at de har oppdaget at de er smittet før symptomene kom.

Hvordan har de oppdaget at de er smittet? Går de og tester seg hver gang appen har fortalt at de har vært i nærheten av en syk person?

Snikpellik skrev (4 timer siden):

 Sånn sett er det bra, for da har de ungått å sende så mange andre i karantene eller isolasjon.

Hvordan har de klart å unngå det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trond B. A. skrev (1 minutt siden):

Hvordan har de oppdaget at de er smittet? Går de og tester seg hver gang appen har fortalt at de har vært i nærheten av en syk person?

Ja, det er jo liksom litt av poenget da. Du får beskjed gjennom appen om at du har vært i kontakt med en person som har fått bekreftet koronasmitte, så da kan du teste deg tidlig.

Appen fungerer jo bedre og bedre jo flere som bruker den, så det er jo egentlig ingen grunn til å la være å bruke den. 🤷🏼‍♂️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trond B. A. skrev (21 minutter siden):

Hvordan har de oppdaget at de er smittet? Går de og tester seg hver gang appen har fortalt at de har vært i nærheten av en syk person?

Hvordan har de klart å unngå det?

Hver gang og hver gang... Er ikke så ofte man får melding i appen. De fikk beskjed om nærkontakt og testet seg ja. Dette var henholdsvis tidlig i januar og i midten av januar, da det å bli smittet hadde enda litt større konsekvenser enn det har nå.

Viste seg at de begge var smittet selv om de ikke merket noe til det enda. De oppdaget dermed smitten tidlig, før symptomene kom.  Da går man i isolasjon, og unngår å smitte/bli nærkontakt til flere. Han ene unngikk og å reise på jobbtur til Bergen, hadde vært kjipt å oppdage smitten der og bli liggende på et hotellrom ei uke.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (1 time siden):

Appen fungerer jo bedre og bedre jo flere som bruker den, så det er jo egentlig ingen grunn til å la være å bruke den. 🤷🏼‍♂️

Nettopp,  manglende bruk gir temmelig dyre reelle varslinger. Men jeg tror gjerne at FHI synes det er kult å ha en app.

Jeg er klar over at forholdsvis mange har lastet ned appen, men som avslørt tidligere i TU så er det nesten ingen som faktisk bruker den.

Lenke til kommentar
Trond B. A. skrev (På 7.2.2022 den 15.17):

Hvordan har de oppdaget at de er smittet? Går de og tester seg hver gang appen har fortalt at de har vært i nærheten av en syk person?

Har mottatt varsel om smittefare kun en gang, jeg. Vi lever i en tid med hjemmekontor, mindre sosial omgang enn normalt, mye stengte fritidstilbud, og for ikke å snakke om et nesten dødt restaurant-marked. Ergo blir det litt begrenset hvor mange man omgåes og dermed også hvor mange varsler man får.

Riktignok ble jeg ikke smittet den gangen telefonen ga meg beskjed. Heldigvis. Men så - bare en måned senere - ble jeg smittet (via gjester i huset).

Så appen fungerer forsåvidt greit den, selv om den nå snart har mistet sin funksjon. Et åpent samfunn, hvor Covid klassifiseres som vanlig sykdom uten grunn til tiltak, gir ikke lenger grunnlag for å ha en slik app. Egentlig. Men jeg kommer til å la Smittestopp kjøre litt til i bakgrunnen. 

Er en helt grei og problemfri app å ha. Helt fri for overvåking o.a. drit er den også! (Kan ikke presiseres nok -- den er helt trygg, og det er null overvåkning involvert.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 timer siden):

666 nye meldt i appen i går 👺

Fortell om hvor mange som har fått hjelp av appen, det er det eneste tallet som er interessant – selv om FHI naturligvis gjør alle slags krumspring for å skjule hvor mye penger de har kastet bort på noe helt verdiløst. 

Det vil si, hvor mange har fått beskjed om at de har vært utsatt for smitte. Utenom de som har vært nærkontakter til en syk person og derfor har fått informasjonen enten de hadde appen eller ikke.

Lenke til kommentar
Per Magus skrev (27 minutter siden):

Fortell om hvor mange som har fått hjelp av appen, det er det eneste tallet som er interessant – selv om FHI naturligvis gjør alle slags krumspring for å skjule hvor mye penger de har kastet bort på noe helt verdiløst. 

Det vil si, hvor mange har fått beskjed om at de har vært utsatt for smitte. Utenom de som har vært nærkontakter til en syk person og derfor har fått informasjonen enten de hadde appen eller ikke.

Jeg så en utregning, tror det var i TU, hvor de hadde funnet ut at hvert reelt varsel kom på ca. en million kroner. En full sjømann blir rene amatøren i forhold til politikere, når det gjelder å søle bort penger.

Lenke til kommentar
Per Magus skrev (41 minutter siden):

Appen har faktisk aldri fungert ordentlig, bare et nytt offentlig tapsprosjekt; men som Jagland fra Ap engang uttalte: "Vi politikere bader i penger".

https://www.aftenposten.no/norge/i/dnQ0vB/akkurat-naa-er-smittestopp-appen-nesten-ubrukelig 

 

Har du lest mer enn kun overskriften, og prøvd å tolke/forstå innholdet?

At journalisten mener appen ikke virker fordi man p.t. ikke manuelt kan legge inn positivt resultat etter eget forgodtfinnende, får journalist nesten ta på sin kappe.

Det er bullshit å hevde at appen ikke virker av den grunn. Den har fungert helt supert. 

At appen snart ikke lenger er viktig for samfunnet, er en annen sak. Det tror jeg. Med åpning av samfunnet, og med politisk ønske om at vi ikke lenger begrenser smitte, sier det seg selv at appen ikke gir mening.

Men det betyr ikke at den ikke virker

Du må være mye mer forsiktig med å sluke journalisters skandaløse overskrifter så rått. Det er selvfølgelig ikke noe hold i det. 

PS: kostnadsbildet har jeg egentlig ikke nok kunnskap/innsikt til å uttale meg med, men det er sannsynlig at dette har kostet oss mye mer enn det smakte. Hele fadesen rundt første forsøk, som jo med rette måtte skrotes, har nok kostet oss mange millioner! At vi ikke bare kjøpte inn en allerede ferdig utviklet løsning fra utland, men på død og liv skulle lage vår egen unike greie helt fra bunn, er forbi min fatteevne!

Endret av qualbeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...