Gå til innhold

Hvilket språk snakker ditt OS?


Helm

Språket i ditt OS  

31 stemmer

  1. 1. Hvilket språk bruker ditt OS?

    • Norsk
      3
    • Samisk
      0
    • Engelsk
      28
    • Annet
      0


Anbefalte innlegg

For riktig lenge siden, før Windows, husker jeg at datamaskinene snakket engelsk. Så kom Windows og jeg ble vant til at Windows brukte norsk språk. Jeg brukte norsk fra Windows 98 til Windows 7. Men fordi det ofte var et problem at nesten ingen av ressursene og kontaktene på internett er på/bruker norsk, byttet jeg til engelsk igjen. Windows 10 hadde jeg først på norsk før jeg byttet til engelsk. (Men Windows 10 klarer ikke å bytte språket 100%, det er flere dialoger og beskjeder som fortsatt er på norsk.)

Bare prøv å google noe som gjelder PC-en med norsk tekst, og tilsvarende i engelsk.

 

 

Så kom jeg til å fundere på hvor stor andel av klodens datamaskiner har den engelske versjonen av operativsystemet? Uten å vite så gjetter jeg ca 25-30%.

Men det å google seg til et svar har jeg ikke fått til. Alle resultatene viser til Windows eller MacOS markedsandel, ikke språket. Når jeg presser Google til å fokusere på språk får jeg resultater på programmeringsspråk.

Hva skal man søke på for å finne andelen av PC-brukere (uavhengig av OS) som bruker engelsk?

Jeg har prøvd mange søkevarianter.

https://www.google.com/search?q=market+share+of+the+%2BEnglish+version+of+operating+systems

At det ikke finnes tilgjengelige data på dette virker ganske utrolig. Hva er feil med denne søkestrengen? Feil med Google kanskje?

 

Edit

Fjernet taggen "google markedsandel" da mange kanskje vil tro det handler om Google og ikke verbet google.

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsspråket mitt er i stor grad engelsk, så jeg foretrekker det overalt. Bøker, nettsider, artikler, OS, video etc. Det er så mye rar fornorsking av en del tekniske ting at det bare er til plage normalt sett. Engelsk er så godt innarbeidet at det flyter bedre. Eneste er vel egentlig her på forumet at norsk føles mer naturlig. Normalt sett konsumerer jeg bare norsk når det er eneste alternativ, så f.eks all teksting av engelsk tale slås som regel av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som Stratleray, så bruker jeg alltid engelsk i tilfelle det er noe jeg ikke finner ut av og må google, uansett om det er MacOS, Windows eller Linux (mest Linux). Det er også en vane jeg har fra gamle Windows-versjoner der man gjerne fikk Service Packs på engelsk før de andre språkene pluss at jobb-PCene er på engelsk. Så det er en vane rett og slett :)

Lenke til kommentar
3 hours ago, vidor said:

Arbeidsspråket mitt er i stor grad engelsk, så jeg foretrekker det overalt. Bøker, nettsider, artikler, OS, video etc. Det er så mye rar fornorsking av en del tekniske ting at det bare er til plage normalt sett. Engelsk er så godt innarbeidet at det flyter bedre. Eneste er vel egentlig her på forumet at norsk føles mer naturlig. Normalt sett konsumerer jeg bare norsk når det er eneste alternativ, så f.eks all teksting av engelsk tale slås som regel av.

Jeg kjenner meg igjen. Veldig irriterende når et nettsted forsøker å gi deg den norske versjonen. Enten at du videresendes til et norsk domene, eler automatisk oversettelse, eller bare tilbud om norsk. Hvis jeg brukte engelske søketermer vil jeg sannsynligvis fortsatt ønske å bruke engelsk.

Enda mer irriterende når man ikke finner noen måte å lese den engelse siden. Norsk IP = tvunget norsk språk! Microsoft er en av synderne men de er mange andre. Grrr.

 

Endret av Helm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skiller meg litt ut jeg da, tydeligvis, siden jeg også har Linux på norsk. Har allikevel veldig sjelden vanskeligheter med å søke de gangene jeg trenger det, siden jeg da har en viss formening om hva den engelske "betegnelsen" er og så hjelper som regel google sine søkeforslag med å "fininnstille" 😋

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...