Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sitter og stille inn mobil bredbåndsrouter. Skal koble mot en telia mast. Ser at router står på auto ang bånd mot 4g+/5g mast.
Nå har jeg ikke 5G router så det er sagt, men kun en 4g+ router med simkort.
Jeg har funnet nærmeste mast på finnsenderen DOT no og pekt min XPOL 2 antenne mot den (skal ha en radius på 30grader). Men hvilket bånd bør jeg velge? Finner ikke noe info på Norske websider, men en del fra UK og USA. Men regner med de kjører kansje andre bånd enn i Norge?
På auto bruker modem bånd 20, men da er det elendig fart, setter jeg f.eks bånd 8 øker farta.
Tips til hvilke websider som forteller litt om bånda til enkelte sendere?

   
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
forduser skrev (På 4.2.2022 den 13.28):

Sitter og stille inn mobil bredbåndsrouter. Skal koble mot en telia mast. Ser at router står på auto ang bånd mot 4g+/5g mast.
Nå har jeg ikke 5G router så det er sagt, men kun en 4g+ router med simkort.
Jeg har funnet nærmeste mast på finnsenderen DOT no og pekt min XPOL 2 antenne mot den (skal ha en radius på 30grader). Men hvilket bånd bør jeg velge? Finner ikke noe info på Norske websider, men en del fra UK og USA. Men regner med de kjører kansje andre bånd enn i Norge?
På auto bruker modem bånd 20, men da er det elendig fart, setter jeg f.eks bånd 8 øker farta.
Tips til hvilke websider som forteller litt om bånda til enkelte sendere?

   

Test 1-3-7. Men det er verdt å teste med ulike bånd og se kva som gir best resultat. 

Ut av erfaring, best signal er ikkje alltid raskest fart, så kjøre "speedtest" noen ganger og se korleis det går. Det er også verdt å gjøre det ulike tider av døgnet, da hastighet kan variere mye (for min del er det snakk om 40mbps-140mbps).

Lenke til kommentar
On 2/6/2022 at 2:58 AM, aomt said:

Test 1-3-7. Men det er verdt å teste med ulike bånd og se kva som gir best resultat. 

Ut av erfaring, best signal er ikkje alltid raskest fart, så kjøre "speedtest" noen ganger og se korleis det går. Det er også verdt å gjøre det ulike tider av døgnet, da hastighet kan variere mye (for min del er det snakk om 40mbps-140mbps).

fikk en bra combo på 1-3 og 20. holdt seg stabil på 4g+ med en grei fart på 100 +/- .
3,8km fra mast igjennom skog.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...