Gå til innhold

Opioid krise i Norge?


Anbefalte innlegg

Opiater brukes vel ikke til å behandle de tilstandene som du lister opp TS. Og opioid problemet i USA ble hovedsakelig drevet av opiater som ble skrevet ut på resept, ikke at folk ville ruse seg. De skrev rett og slett ut opioider som smertestillende til folk alt for enkelt.

Men man skal ikke kimse av de medisiner som skrives ut for de psykiske lidelsene som du lister opp heller slik som f.eks SSRI medisiner. Mange av dem har økt selvmords sjangse som en av de største bivirkningene blant annet. Men det har som sakt ikke noe med opiater  å gjøre. Og til og med sovemedisiner kan ha en veldig ille og vaneskapende effekt på folk.

Endret av Ørneredet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 2/5/2022 at 11:57 AM, qualbeen said:

Tja, elementer fra opioid-krisen ble absolutt implementer i Norge og Europa forøvrig.

Den merkelige smerteskalaen, hvor pasienten selv skal avgjøre hvor vondt hen har det, fra 1-10, anbefaler også i Norge tiltak dersom det rapporteres verdier over 3. (Rent psykologisk er det mange som tar utgangspunkt i midtpunkt på slike skalaer, og derfor sjeldent går lavere enn 5. Hvertfall når man er under behandling for noe. Ergo startes tiltak på feil grunnlag).

Det er klart at slikt er veldig subjektivt. Og det kan også være veldig vanskelig å svare riktig på da en smerte som du i et sekund vil klassifisere som f.eks en 4'er vil hvis det varer over mange minutter eller timer oppleves som nesten uutholdelig og da mye værre enn en f.eks 9'er smerte som varer i bare et sekund.

Lenke til kommentar

Jeg er overbevist om at mye av de smertestillende medisinene som skrives ut er overflødig og da spessielt dersom man bruker dem mot f.eks muskelstramninger som kan gi uutholdelig smerter men som på en enkel måte kan løses ved å bruke et enkelt massasjeapparat,

Dersom man går til lege med en slik plage, så får man ikke råd om å anskaffe seg et massajeapparat eller massajesete men heller en resept på muskelavslappende og smertestillende medikamenter samt en henvisning til fysioterapeut, dvs. en mye mer kostbar og dårligere løsning enn det jeg foreslo og som jeg selv bruker hver gang jeg får slike smerter.

Dersom jeg skulle gått til lege hver gang med disse smertene så hadde jeg nok vert en fattig pillenarkoman i dag og det finnes nok desverre en god del slike skjebner blandt befolkningen, men det bryr ikke legene seg om så lenge de kan overbevise folk om at deres behandling er den eneste riktige og alt annet er kvakksalveri.

Endret av Lyncs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Enmannpaa27 skrev (På 4.2.2022 den 0.14):

Hva forhindrer Norge å ende i samme krise som USA?

- Flere unge sier de er deprimerte og har lite tro på sin fremtid

- større klasseskille

- materialistisk samfunn

- fraværende foreldre som jager karriere

- økende trend i ungdomskriminalitet grunnet blant annet flere blir utstøtt/passer ikke inn i dagens prestasjonssamfunn

Dette er bare mine subjektive punkter som jeg mener er en økende trend i Norge, noe som kan medføre mer bruk av rus - opioider.

 

Usa er en kapitalistisk liberalistisk markedsøkonomi...

Norge har Blandingsøkonomi med både statlig og frittmarked.

I USA så har markedet mer makt, og derfor ønsker de å selge opioder til vanlige folk.

I Norge der Staten har mer ansvar og regulering av leger og folket er Opioder forbeholdt noen svært få personer feks terminale kreftpasienter eller folk med forferdelige smerter samt LAR pasienter med sterk heroinavhengighet feks Metadon eller Subutex/Temgesic...

I USA så gir de 40 opiodtabletter til barn på 10år som har vært hos tannlegen. (Sikkert i håp om at mamma og pappa skal bli avhengige). "Sådan är Kapitalismen."

Dere har sikkert hørt den triste historien om Michael Jackson, Prince, Heath Ledger etc.

Det er altfor lett å få Opioder i USA, I Norge er det veldig vanskelig å få Opioder, det er tilogmed vanskelig å få sovetabletter og beroligende som Imovane, Xanor etc..

Du får istedenfor gamle beroligende allergimedisiner som vallergan etc og lignende, Atarax etc.

Det er nok bedre slik vi har det, og at vi kun gir sterkere saker der det trengs..

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er dessverre for mange økonomiske incentiver for å dytte piller i folk, og de er også opplært til å bruke dette som en "løsning". Jeg er på ingen måte imot å ha muligheten til å ty til piller, men det er et alt for enkelt førstevalg som gjerne blir en bjørnetjeneste over tid.

"Det enkle er ofte det beste" stemmer sånn sett ikke alltid.

Spør du meg er de aller fleste feilernært og en kan få god effekt av å rydde opp der. Legger man på et treningsprogram i tillegg så er mye gjort.

Nå er dette et stykke unna de som har så sterke smerter at en må ty til opiater for å fungere noenlunde, men som også Woff skriver så kan en bruke opiater på en fornuftig måte. Alt har med holdninger og ansvarlighet å gjøre. Har du en lege du føler mangler dette så ta ansvar selv heller enn å la deg bli et offer p.g.a egen ignoranse og farmasi-industriens økonomiske interesser.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
vidor skrev (21 timer siden):

Det er dessverre for mange økonomiske incentiver for å dytte piller i folk, og de er også opplært til å bruke dette som en "løsning". Jeg er på ingen måte imot å ha muligheten til å ty til piller, men det er et alt for enkelt førstevalg som gjerne blir en bjørnetjeneste over tid.

"Det enkle er ofte det beste" stemmer sånn sett ikke alltid.

Spør du meg er de aller fleste feilernært og en kan få god effekt av å rydde opp der. Legger man på et treningsprogram i tillegg så er mye gjort.

Nå er dette et stykke unna de som har så sterke smerter at en må ty til opiater for å fungere noenlunde, men som også Woff skriver så kan en bruke opiater på en fornuftig måte. Alt har med holdninger og ansvarlighet å gjøre. Har du en lege du føler mangler dette så ta ansvar selv heller enn å la deg bli et offer p.g.a egen ignoranse og farmasi-industriens økonomiske interesser.

Det er helt korrekt at riktig kosthold i kombinasjon med fysisk aktivitet svært ofte er en vidundermedisin og et utmerket alternativ til en livslang og livsødeleggende pillekontrakt. Men både leger og farmaindustrien er såpass utspekulert at de på en måte klarer å overbevise folk om at deres piller er det eneste som fungerer for de tilstandene som de velger å kalle for sykdommer istedenfor å si det som det er at det er en naturlig ubalanse som følge av feil livsstil ved at de sier at det ikke finnes "videnskabelig evidens" for slikt vås.

Jeg hørte forøvrig på et radioprogram at ungdommer som skulle begynne å studere biologi fikk klar beskjed om at dersom de gikk ut i media for å fortelle at det finnes alternative løsninger til skolemedisin, så kunne de like gjerne la vær å begynne på disse studiene fordi det ikke kom til å bli tolerert. Med andre ord så blir biologistudenter truet til taushet.

Endret av Lyncs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...