Gå til innhold

Samsung Galaxy S22/S22+/S22 Ultra


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Christoffero89 skrev (2 timer siden):

hei

Fikk akkurat min s22 ultra.   under oppsettet nå og instalering av apper så ser jeg skjermlyset gikk ned og beskjed om at for å hindre overoppheting så er lyset justert ned.

er det noe som jeg kommer til å oppleve ofte?

Det tror jeg heller ikke har opplevd enda 🙂

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (23 timer siden):

For min del så fungerer fingerprint sensoren 8 av 10 ganger på S22U. De 20% den ikke fungerer så kan jeg trykke et utall ganger uten at det hjelper, jeg går da til kode. Mulig tallet er noe høyere enn 2 av 10 defunc, men det er et forsiktig estimat.

S9 hadde aldri dette problemet med dedikert sensor. Droppet å bytte S9 til S10 pga. ræve "bak skjermen sensor" og det ser ikke ut som de har fikset det ennå. Jeg har ingen skjermbeskytter men problemet eksisterer likevel.

Jeg er heller ikke fan av edge skjermen da det gjør det klønete å holde mobilen uansett hvordan man setter opp telefonen. Ellers er jeg fornøyd med S22U men det blir ikke en samsung til om de ikke fikser disse forholdsvis gamle issuene sine.

En annen ting er stadig mer fjas man må igjennom når man bytter telefon. Utallige apper som må autentisere på nytt osv. Selv med Samsung Switch og lagring i sky mm. Dette er delvis pga. at en del apper/systemer autentiserer selve enheten og en ny enhet dermed må autentiseres på nytt men jeg synes det er litt rart at dette ikke kan gjøres i migreringsprosessen.

Om jeg jobber mye (knotter på pcen) og driver med lite hobby som sliter fingertuppene så er vel min noe sånt også. Med litt mekanisk arbeid og slitasje på tuppen blir det fort mange "miss". Uten beskytter var dette, nå med beskytter så virker det ikke på 10/10 selv med økt sensitivitet så denne beskytteren tar bort alt. Får ikke registrert nye avtrykk heller. Det er nå ikke samsung sin feil sånn sett, men hele prinsippet med å legge leseren bak en skjerm som er buet og må ha sær beskytter for å henge på. 

Samme erfaring hadde jeg med tidligere samsung som hadde dedikert leser bak og på iphones med dedikert leser i knappen, men problemet med slitasje på fingertuppene og skitne/våte fingre er der likevel. FaceID er bare så vanvittig mye bedre for mitt bruk. Både på Huawei Mate 20 og alle iphones jeg har hatt det på har det fungert smertefritt og uansett lys. Face unlocken med kamera er følsom for lys og den kan uansett ikke brukes til f.eks bank så den teller jeg ikke som fullverdig.

Enig! Det virker som svært mange reviewere på youtube sier akkurat det samme. En kan bare håpe på at samsung hører etter å slutter med denne gimmicken til nye modeller. Den gjør også at skjermbeskyttere er vanskelig å finne side den fleste i glass har det med å løsne i endene. Denne med UV-lim under ser ut for å ligge tålelig bra nå og den er helt super dekning på, men den må av igjen når fingeravtrykk ikke virker :( Hos power prøvde de å selge meg en fra Panzerglass som ikke hadde lim der sensoren var (stor synlig runding), men det ble helt uaktuelt å legge på noe sånt å se på den ringen mange ganger daglig.

Dette kan gjøres i migreringsprosessen. Har man iphone så er det bare å logge inn med icloud og så og si alt er med videre om man ønsker. Har hatt tilfeller der icloud har fomlet også, men jeg tar det bare manuelt nå på android telefoner siden det er et sammensurium hver gang (se under..).

Jeg skulle også ønske en kunne ha en clean linje mot f.eks google der alt av apps ble håndtert via google app store (ikke samsung store for noe, huawei sin for noe) og at jeg da kunne bruke google photos til galleri/cloud osv osv. Nå er det en salig mix der jeg må f.eks a Huawei sin store for å få siste huawei health versjonen til klokken min siden siste versjon hos google er så gammel at den ikke støtter klokken. Samme rotet er det med bilder der jeg har Samsung gallery som galleri på telefonen, men jeg bruker google photos til å ta backup mot google kontoen min. Samsung gallery må forøvrig oppdateres via samsung sin app store og ikke hos google.. Jeg kunne fortsatt, men poenget er at det er så uoversiktlig og lite sømløst i forhold til de rene løsningene hos f.eks apple der man kan få alt sømløst i "en pakke". Lite intressant med microsoft onedrive i år fordi samsung kjører en avtale med de og så finner de på noe nytt til neste år så jeg hoppet av samsung cloud når de begynte å rote med slike endringer ^^ Den gyldne middelvei på bilder har jeg funnet ut er google photos siden det virker tålelig greit på ulike android telefoner og iphone.

Nå trekker jeg frem de negative sidene her, men det er mye bra ved den også. Telefonen er god den! Samsung har fått til gode multitasking muligheter og andre fine løsninger i android også. Pennen er helt nydelig i bruk og den blir brukt mye til notater der jeg før dro opp samsung tablet med penn for å notere. Superrask lading kan hente inn igjen dårlig batteritid noe og kamera er helt rått. Zoomen er fantastisk og gir god kvalitet helt opp mot 30x på enkelte bilder der AI korrigerer bra så den klarer jeg meg ikke uten nå 😛 En merker at den er sluggish til tider og at iphone ligger minst en generasjon forran på prosessor (eller muligens software), men sånt kan de nå fikse med oppdateringer frem i tid også. 

Nukleosid skrev (6 timer siden):

Omtrent samme som på min S22. Men det fungerer selv om jeg har satt på en skjermbeskytter (Panzerglass).

Fingerprintsensoren fungerte til og med bedre på iPhone 5s, men sensor på skjermen er kanskje vanskeligere å få til å fungere bra. Face-ID'en fungerer stort sett bra og raskt i godt lys, men venners iPhoner er fortsatt bedre på dette, spesielt i litt dårligere lysforhold.

Men den har blitt bedre enn S8'en jeg hadde. Der brukte jeg konsekvent kode, ettersom det var raskere enn å få en av ID-funksjonene til å virke, om de i det hele tatt ville fungere.

Sensoren fungerer like bra (dårlig?) selv om jeg har satt på en Panzer-glass skjermbeskytter. Men jeg slo på økt sensitivitet i menyen for å kompensere. Heldigvis kjøpte jeg den samtidig med telefonen, og monterte den nesten med en gang, så jeg har unngått striper.

Batteriet er ikke så dårlig, synes jeg. Men jeg sammenligner med en S8 og før den en iPhone 5s, og da varer den lenger enn de to da de var nye. Men det er jo gamle telefoner, så skulle kanskje bare mangle.

Har ikke panzerglass sin en cutout rundt sensor som ikke har lim/synlig ring? Den jeg fikk presentert hos power var som på bildet her og det fikk jeg meg ikke til å sette på.

Batteriet sammenglignet med nyeste iphone er ihvertfall merkbart svakere for min del. Jeg kunne ha iphone i to døgn om jeg glemte å lade, men bare som nå i dag gikk jeg tom 21:30 selv om jeg har brukt den bare innendørs i dag og ikke veldig mye. 6 timer screen on time er somregel nok til å knerte batteriet. Mange dager går det fint, men brukes den til teams, på jobb og litt på privaten så må den lades i løpet av dagen. Det virker som det er noen bugs med hvordan den håndterer bakgrunnsaktivitet for jeg kan f.eks høre lyder når en tråd oppdateres her på diskusjon selv om jeg er inne i andre apps og jeg har satt firefox til å ikke få lov å kjøre i bakgrunnen eller gi notifikasjoner

panzer.thumb.png.def669879ed3527af19a33edb1bc0e14.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Beklager om dette har blitt tatt opp før, men noen som opplever problemer med batteriet?
Det kan godt være det bare er innbilning, men jeg føler at min S22 Ultra lader ut veldig fort.

Har brukt AccuBattery siden jeg tok i bruk mobilen, og det som bruker mest strøm er System UI. Er nødt til å lade den to ganger til dagen, og føler dette er alt for ofte. 

Hvor ofte lader dere mobilen? 

Screenshot_20220520-235706_AccuBattery.thumb.jpg.0454fdf6d8bb824ed689d7cc83a0f6dd.jpg

Lenke til kommentar
After8 skrev (3 minutter siden):

Beklager om dette har blitt tatt opp før, men noen som opplever problemer med batteriet?
Det kan godt være det bare er innbilning, men jeg føler at min S22 Ultra lader ut veldig fort.

Har brukt AccuBattery siden jeg tok i bruk mobilen, og det som bruker mest strøm er System UI. Er nødt til å lade den to ganger til dagen, og føler dette er alt for ofte. 

Hvor ofte lader dere mobilen? 

Screenshot_20220520-235706_AccuBattery.thumb.jpg.0454fdf6d8bb824ed689d7cc83a0f6dd.jpg

Somregel kort en gang i løpet av dagen og om natten så den er toppet til morgenen. I dag toppet jeg den ikke på dagtid og da døde den nå på kvelden igjen. Oppleves vel ganske likt med tidligere Note telefoner igrunnen. Jeg ser at min står på Adaptive refresh rate så nå skrudde jeg den til 60Hz fast, men dette utgjorde ingen forskjell på iphone 13pro så tviler på det hjelper stort. 5G er også deaktivert.

"System UI" viser ikke i samsung sin batteri app for meg. Always on display er høyest av system ting med 13% og så kommer google play med 7%. Fortsatt ganske mye at 20% av batteribruken min er AOD + play store som jeg ikke har installert noe fra det siste døgnet, men den kan vel ha oppdatert.

Lenke til kommentar
ray001 skrev (10 timer siden):

Ikke slike problemer med at skjermen skrur seg av / demper / blir noe nevne verdig varm.

Satt og så på tiltok og 2 enkle apper lastet ned. Så dempes lyset seg igjen for å hindre oppvarming. 

 

Oppfatter noe tregheten i telefonen også.  Merkelige greier 

 

I tillegg så når jeg kjørte med tlf på qi lader og google maps maed maks lys så gikk lyset ned etter et par min for å hindre over opheting.  Ble ganske mørk skjerm i dagslys. 

 

Min s20+ gjorde aldri dette 

Endret av Christoffero89
Lenke til kommentar
Christoffero89 skrev (4 timer siden):

Satt og så på tiltok og 2 enkle apper lastet ned. Så dempes lyset seg igjen for å hindre oppvarming. 

 

Oppfatter noe tregheten i telefonen også.  Merkelige greier 

 

I tillegg så når jeg kjørte med tlf på qi lader og google maps maed maks lys så gikk lyset ned etter et par min for å hindre over opheting.  Ble ganske mørk skjerm i dagslys. 

 

Min s20+ gjorde aldri dette 

Skjer ikke med meg. Feilvare?

Lenke til kommentar
Christoffero89 skrev (6 timer siden):

Satt og så på tiltok og 2 enkle apper lastet ned. Så dempes lyset seg igjen for å hindre oppvarming. 

 

Oppfatter noe tregheten i telefonen også.  Merkelige greier 

 

I tillegg så når jeg kjørte med tlf på qi lader og google maps maed maks lys så gikk lyset ned etter et par min for å hindre over opheting.  Ble ganske mørk skjerm i dagslys. 

 

Min s20+ gjorde aldri dette 

Det MÅ være feil vare her. 

Lenke til kommentar
minim skrev (16 timer siden):

Har ikke panzerglass sin en cutout rundt sensor som ikke har lim/synlig ring? Den jeg fikk presentert hos power var som på bildet her og det fikk jeg meg ikke til å sette på.

Batteriet sammenglignet med nyeste iphone er ihvertfall merkbart svakere for min del. Jeg kunne ha iphone i to døgn om jeg glemte å lade, men bare som nå i dag gikk jeg tom 21:30 selv om jeg har brukt den bare innendørs i dag og ikke veldig mye. 6 timer screen on time er somregel nok til å knerte batteriet. Mange dager går det fint, men brukes den til teams, på jobb og litt på privaten så må den lades i løpet av dagen. Det virker som det er noen bugs med hvordan den håndterer bakgrunnsaktivitet for jeg kan f.eks høre lyder når en tråd oppdateres her på diskusjon selv om jeg er inne i andre apps og jeg har satt firefox til å ikke få lov å kjøre i bakgrunnen eller gi notifikasjoner

 

Hvis det panzerglasset jeg kjøpte har en runding, så er den i hvert fall 100% usynlig på telefonen. Jeg klarer ikke å se noen runding uansett hva jeg gjør og i hvilken vinkel jeg ser på skjermen.

Jeg skal bruke telefonen MYE om det skal gå fra 100 til nærmere 0% i løpet av dagen. Det har jeg ikke merket selv på fridager da jeg ikke har hatt noe å ta meg til å dermed knotet mye rundt på telefonen til en forandring. Spiller blant annet et spill som trekker en del strøm, i hvert fall dro den batterilevetiden på min gamle S8 kraftig ned på kort tid. Har heller ikke slått av wi-fi og bluetooth da det brukes en del. Kan høres ut som det er noen bakrunnsaktiviteter som kjører unødvendig på din ja.

Men som sagt, jeg har S22, ikke Ultra, og mulig det er forskjell både på skjermbeskytteren og batterilevetiden. Ultra har vel større batteri, men har vel også både bedre maskinvare og større skjerm som trekker mer strøm.

Lenke til kommentar

Noen her som har tips om hvordan man kan "skjule" kontakter i "Contacts" på telefonen når man ikke har lyst til å slette de men likevel sjelden eller aldri bruker de? Favoritter er grei nok for de man bruker mest men kunne tenkt meg en "hide" funksjon for de man bruker minst men ikke vil slette.

For en del år siden mente jeg det var et triks med å lage en gruppe som het "blocked" eller "hidden", legge kontakter i denne gruppen så vistes de ikke i ring/melding osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Noen her som har tips om hvordan man kan "skjule" kontakter i "Contacts" på telefonen når man ikke har lyst til å slette de men likevel sjelden eller aldri bruker de? Favoritter er grei nok for de man bruker mest men kunne tenkt meg en "hide" funksjon for de man bruker minst men ikke vil slette.

Ikke helt ideelt, men du kan flytte de til en annen konto/si kort eller lignende og velge å ikke vise den kontoen/stedet når du velger hva som vises. Noen annen workaround har jeg ikke sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, minim said:

Ikke helt ideelt, men du kan flytte de til en annen konto/si kort eller lignende og velge å ikke vise den kontoen/stedet når du velger hva som vises. Noen annen workaround har jeg ikke sett.

Ah godt tips, skal sjekke dette mer. Per i dag er det google, samsung og sim som vises. Har per i dag ikke lagret noe på sim så jeg kan jo evt. flytte de dit og velge å ikke vise dem?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Ah godt tips, skal sjekke dette mer. Per i dag er det google, samsung og sim som vises. Har per i dag ikke lagret noe på sim så jeg kan jo evt. flytte de dit og velge å ikke vise dem?

Det burde gå fint, men om du får et anrop fra et av nrene så vil de mest sannsynlig vises uansett. Og obs, det er lett å glemme disse nrene om du skifter abo :p

Endret av minim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...