Gå til innhold

Øker solenergistøtten med 80 prosent: Nå skal også store solanlegg få støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
O6Z6Y0K2 skrev (3 timer siden):

En ting er støtte og stimulans ved instalasjon. Det er bra hvis den er betydelig. Men etter å ha hatt solceller på taket i 7 år, føler jeg meg snytt av strømselskapene når jeg noen ganger leverer til nettet. Det er som regel langt under halvparten kWh prisen jeg betaler. Mulig bare det er NorgesEnergi som opptrer slik? Det burde vørt lovpålagt at pris inn og ut er den samme.

Midt Energi betaler meg 110 øre/kWh. Det har tidligere vært en veldig god deal, men for tiden hadde spotpris vært bedre. Blir nok å bytte leverandør til sommeren når bindingstiden går ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nissens skrev (22 minutter siden):

Installerte 6,5kw i høst = 105.000,-, kanskje gange med 3 da?

Nei, det skalerer på ingen måte lineært. En 20kW inverter koster ikke 3x så mye som en 6,5kW. Det er ikke 3x så mye elektrikerarbeid, og for snekkerne blir det mye mer effektiv jobbing på større anlegg. Det eneste som skalerer lineært er paneler og monteringsmateriell, men selv der kan man nok forvente litt volumrabatter. Jeg tipper 2x kostnaden for 3x effekt er nærmere sannheten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 time siden):

Har enda ikke klart å få til et regnestykke der kostpris og besparelse kommer positivt ut. Spesielt ikke om man skal lure inn en batteripakke.

Batteripakke er det bare å glemme, vi har alt for liten forskjell i pris mellom natt og dag. De stedene det kan lønne seg er typ California der strømprisen kan være 10x så høy midt på dagen som på natta. Men da lader man på natta og bruker på dagen, stikk motsatt av hva man tenker på i forbindelse med solcelleanlegg. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (29 minutter siden):

Midt Energi betaler meg 110 øre/kWh. Det har tidligere vært en veldig god deal, men for tiden hadde spotpris vært bedre. Blir nok å bytte leverandør til sommeren når bindingstiden går ut. 

Jeg fikk 7øre/kWh for linjeleie ? og 92 øre/kWh for strømmen. Betalte tilsvarende 43ære for linjen og 149 for strømmen. Og er det riktig å regne inn linjeleie på det som går ut. Kjøperen blir belastet og E-selskapet tar betalt to ganger for samme vare.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (27 minutter siden):

Batteripakke er det bare å glemme, vi har alt for liten forskjell i pris mellom natt og dag. De stedene det kan lønne seg er typ California der strømprisen kan være 10x så høy midt på dagen som på natta. Men da lader man på natta og bruker på dagen, stikk motsatt av hva man tenker på i forbindelse med solcelleanlegg. 

Tenker mer som buffer mot høyt forbruk innenfor kortere tidsrom. Eksempelvis når man kommer hjem fra jobb og skal lade to biler og lage middag osv. 

Lenke til kommentar
O6Z6Y0K2 skrev (1 time siden):

Jeg fikk 7øre/kWh for linjeleie ? og 92 øre/kWh for strømmen. Betalte tilsvarende 43ære for linjen og 149 for strømmen. Og er det riktig å regne inn linjeleie på det som går ut. Kjøperen blir belastet og E-selskapet tar betalt to ganger for samme vare.

Du FÅR nettleie for det du eksporterer, du betaler ikke. Normalt ligger jeg på 3-4 øre/kWh. Dette er fordi lokal produksjon ikke er beheftet med overføringstap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 time siden):

Tenker mer som buffer mot høyt forbruk innenfor kortere tidsrom. Eksempelvis når man kommer hjem fra jobb og skal lade to biler og lage middag osv. 

Nå vet vi ikke om det blir effektavgift i det hele tatt, så jeg ville ikke tenkt så myte på det foreløpig. Uansett vil det bare være noen få hundrelapper pr. måned å spare, så helt umulig å tjene inn på det grunnlaget. Du må nok spare minst en tusenlapp pr. måned om det skal være mulig å nedbetale en batteriløsning. 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 time siden):

Tenker mer som buffer mot høyt forbruk innenfor kortere tidsrom. Eksempelvis når man kommer hjem fra jobb og skal lade to biler og lage middag osv. 

Bedre å vente litt med elbilladinga enn å kjøpe ekstra batteri for å lade elbilbatteriene. Ladetidspunkt kan programmeres i de fleste biler, og i en del ladestasjober også.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Nå vet vi ikke om det blir effektavgift i det hele tatt, så jeg ville ikke tenkt så myte på det foreløpig. Uansett vil det bare være noen få hundrelapper pr. måned å spare, så helt umulig å tjene inn på det grunnlaget. Du må nok spare minst en tusenlapp pr. måned om det skal være mulig å nedbetale en batteriløsning. 

 

RJohannesen skrev (2 timer siden):

Bedre å vente litt med elbilladinga enn å kjøpe ekstra batteri for å lade elbilbatteriene. Ladetidspunkt kan programmeres i de fleste biler, og i en del ladestasjober også.

Ja, jeg har primært sett på solcelleanlegg uten batteri, men potensiell effektavgift er en del av vurderingen, å kunne hente ut større effekt enn hovedsikringen åpner for en annen. Ellers potensielt tilbakeslag i nettet når prisen er best, osv. 

Men, prisen på batteri er høy, og "slitasjen" er stor med dagens teknologi, så jeg slengte det mer på som en bisetning.

I alle tilfeller er lønnsomheten heller tvilsom per i dag. 

Lenke til kommentar

For noe asosialt svindel dette er. En repetisjon av elbil.

 

De rike skal bæres rundt på gullstol, mens vanlige familier, nå  nedplyndret av griske strømbaroner, femtekollonister valgt riktig nok av dem selv, kommer ikke i posisjon til å nyte dette.

 

De som trenger noe mest, får minst. Nøyaktig som elbil startet.

 

Når Barth Eide ser på deg gjennom skjemen din med sine karakteristiske øyne, hvilke minner om et dyrs, da et ikke så stort ett med lang hale, som sees i mye rundt Stortinget om nstten,  kan man ane at noe er fishy rundt dette.

Endret av Slakter Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...