Gå til innhold

Forbereder modifikasjoner på Nansen-fregattene – ny kontrakt til det spanske verftet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
KjeRogJør skrev (21 timer siden):

Dette med å sjekke skipet opp mot tegningene burde vel strengt tatt vert blant de høyest prioriterte oppgavene ved overtakelsen.

Da hadde man også kunnet vite om skipenes hule akslinger, og kunnet handle deretter på forhånd, for å redde Helge Ingstad.

Man viste ikke at disse båtene ikke  hadde vanntette skott, og bare rette oppmerksomheten mot besetningen i denne sammenheng er vel som å "rette baker for smed". Det man ikke viste forde man ikke sjekket tidligere, kunne man heller ikke lære mannskapet, det skjønner vel de fleste.

Det er vel rettet på nå, men du verden for en kostnad det blir når man  skal oppdage konstruksjonsmessige svakheter under et havari slik at det hele går fra ille til helt galt.

Så får tiden vise om denne erfaringen ble kostbar nok til at noe læres i de høyere kretser.

Ut fra min erfaring med slike overleveringer til forsvaret, så virker det ikke som om de har noe strukturert system for kvalitetssjekk av båtene opp mot tegninger/spesifikasjon. Men håper jeg tar feil. Ting kan ha forandret seg også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan være greit å sjekke opp litt mer hva Navantia faktisk skal gjøre i stedet for å hamre løs på tastaturet om manglende design- og byggekontroll:

"As part of the scope of the contract, Navantia will perform a “Configuration Audit of the Fridtjof Nansen Class Frigates” in order to integrate into the design documentation all the modifications and relevant changes conducted by NDMA on the frigates since they left the Spanish shipyard."

Her er det altså snakk om oppdatere tegningene til gjeldende konfigurasjon basert på de endringer og tillegg som er kommet i ettertid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge har helikopter til fregattene, men få av dem. så vi holder dem heller her i Norge for de fregattene som er på patrulje, 2 fregatter, 1 av dem er inne for den vanlige vedlikehold, muligens tyngre vedlikehold da er innenfor den tidsrom.

Grunnen vi ikke tar med helikopter på denne oppdraget, er strategisk, hvor er det viktigst de helikoptrene er nå, og det at Amerikanerne, spesielt hangarskipet, har null problem med å supplementære en helikopter for fregatten på oppdraget.

Lenke til kommentar

Problemet demmes er penger, den amerikanske regjeringen kopiere forrige budsjett en å komme opp med en ny budsjett, noe som medfører at de pengene de får for hver budsjett år matcher ikke kostnad stigninger.

Samtidig velger admiralen av marinen å sende skipene ut med minimalt vedlikehold, i stedet for å holde dem igjen for vedlikehold. Da de har flere oppdrag en skip tilgjengelig

Lenke til kommentar

Sånn som tiden er nå med spenning og øvelser kan en jo tenke seg at kosmetisk vedlikehold må komme lengre ute i køa om det ikke er direkte skader. Det er nok mye teknisk vedlikehold også på disse fartøyene som må pågå jevnt.

Det ser trist ut, ja, men man må prioritere at ting virker, og vinteren i nordatlanteren er ikke tiden for å henge på skutesiden å gjøre "vårpuss".

Det kan jo hende at det ved anledning kan klines på noe som ikke er så godt synlig, men som kan bremse rusten, men det er en gjetning fra meg.

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (2 timer siden):

Sånn som tiden er nå med spenning og øvelser kan en jo tenke seg at kosmetisk vedlikehold må komme lengre ute i køa om det ikke er direkte skader. Det er nok mye teknisk vedlikehold også på disse fartøyene som må pågå jevnt.

Det ser trist ut, ja, men man må prioritere at ting virker, og vinteren i nordatlanteren er ikke tiden for å henge på skutesiden å gjøre "vårpuss".

Det kan jo hende at det ved anledning kan klines på noe som ikke er så godt synlig, men som kan bremse rusten, men det er en gjetning fra meg.

Problemet er at det som er kosmetisk i dag, er fort gjort om til teknisk forfall om det ikke tas relativt med en gang. Rusten kryper inn der det er åpninger for det, og kryper innover til der ting plutselig er langt vanskeligere å se, men som fort kan bety strukturell svakhet.

Og når det når områder som er vanskeligere å se, så kan det fort få utvikle seg ganske så raskt helt uhindret, før det plutselig er både synlig og skaper problemer, som lekkasjer der det ikke burde være det.

Forskjell fra en bygning som forfaller, og et skip som forfaller, er at skipet går ned der en bygning fremdeles kan holde seg selv oppreist i lang tid. Selvsagt, når bygningen kollapser, er det riktignok til stor fare for de som bor eller oppholder seg i bygningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/2/2022 at 7:53 AM, 3FW7P824 said:

Ikke helt "ship shape" etter rustrennene å dømme. Rustpikking, maling og løpende vedlikehold er kanskje ikke en del av oppgavene til besetningen?

Jeg var faktisk på Håkonsværn når den første av Nansen klassen fregattene kom til kai. Og det rannt rust ned langs siden da også, helt ny fra Spania. Fra mannskapet om bord hørte jeg også at mye innendørs visstnok ikke var malt enda en gang...

Endret av Ørneredet
Lenke til kommentar

Ja det er flaut at vi ikke har helikopter til denne fregatten. Det komplett mislykkede nh90-helikoptetet hvis anskaffelse skulle vært terminert for over ti år siden. Disse mislykkede fregattene har nå seilt over halve levetiden uten helikopterkapasitet. Jeg lurer egentlig om noen har regnet på tap av overvåknings- og sensorkapasitet og stridsevne ila alle disse årene.... Danskene var derimot ikke like dumme som oss- de hadde Seahawk-kapasitet klar på dåpsdagen av deres nye fregatter......Noen burde vært stilt til ansvar.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Må huske på at det var amatører som stod bak anskaffelsen, og ikke minst hadde oppfølging på verftet. Til den prisen fregattene etterhvert havnet på kunne en få det det samme antallet fra et tysk verft. Da hadde en også fått kvalitet. Sjøforsvaret, forsvarsdep og tilslutt Stortinget som tok avgjørelsene ble advart av fagfolk å ikke bygge disse hos spanjolene. Fasiten har vi idag.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Reidar O skrev (9 timer siden):

Må huske på at det var amatører som stod bak anskaffelsen, og ikke minst hadde oppfølging på verftet. Til den prisen fregattene etterhvert havnet på kunne en få det det samme antallet fra et tysk verft. Da hadde en også fått kvalitet. Sjøforsvaret, forsvarsdep og tilslutt Stortinget som tok avgjørelsene ble advart av fagfolk å ikke bygge disse hos spanjolene. Fasiten har vi idag.

Jeg tror du har et viktig poeng her.

Den som ikke kan noe om smykker kan fort drømme seg vekk, på tross av advarsler, og tro han kjøper ekte juveler på "Glitter".

Sånn kan det vere ved offentlige anskaffelser også, når man er en evighet unna en profesjon, skal være flink med budsjettet, og tror man får mest mulig for pengene...

Å drømme seg vekk er som regel dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ørneredet skrev (14 timer siden):

Jeg var faktisk på Håkonsværn når den første av Nansen klassen fregattene kom til kai. Og det rannt rust ned langs siden da også, helt ny fra Spania. Fra mannskapet om bord hørte jeg også at mye innendørs visstnok ikke var malt enda en gang...

Det kan nesten ligne på at det var gråmaling rett på stålet.

Det er konstruksjoner som utsettes for like tøffe dager som ikke ser så ille ut tatt i betraktning miljøet de er i.

Isbrytere, fyr, etc.

Da er vel slikt som sandblåsing og epoksygrunning mere normalt, men det virker og koster.

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (15 timer siden):

Problemet er at det som er kosmetisk i dag, er fort gjort om til teknisk forfall om det ikke tas relativt med en gang. Rusten kryper inn der det er åpninger for det, og kryper innover til der ting plutselig er langt vanskeligere å se, men som fort kan bety strukturell svakhet.

Og når det når områder som er vanskeligere å se, så kan det fort få utvikle seg ganske så raskt helt uhindret, før det plutselig er både synlig og skaper problemer, som lekkasjer der det ikke burde være det.

Forskjell fra en bygning som forfaller, og et skip som forfaller, er at skipet går ned der en bygning fremdeles kan holde seg selv oppreist i lang tid. Selvsagt, når bygningen kollapser, er det riktignok til stor fare for de som bor eller oppholder seg i bygningen.

Det er absolutt grenser for hvor lenge man kan utsette, og i mens må man gjerne følge med. Det blir også fort mye etterhvert, og verre å rekke over.

Det var derfor jeg tenkte på om de kunne vere noen form for ruststopp som kunne påføres for å bremse til det ble anledning.

Er de lenge på tokt må de følge planen å henge på, og puss er vanskelig å gjennomføre, i allefall på utsiden av skroget. Det er heller ikke noe som egner seg om vinteren i vått og kalt klima.

Jeg tror også det finnes fartøyer med bedre overflatebehandlinger en disse. 

Sandblåst og epoksygrunnet før toppstrøk f.eks.

Lenke til kommentar

hvis jeg husker riktig, så klagde forsvaret selv på at fregattene var for dårlig malt, det var nesten som de hadde malt dem i hu og hast for å nå en dato...

De første fregattene måtte malles om igjen, Og hvis jeg ikke fullstendig husker feil, så lå KNM Fridtjof Nansen en liten stund på Laksevåg for utbedringer av ting de hadde funne på turen i fra Spania (noe some er en av grunnen de skal inn igjen for å kontrollere tegningen opp mot hvordan skipene er i dag)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...