Gå til innhold

Denne syltynne PC-en har absolutt ingen porter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er selve 'dockingen' som har(skal ha) thunderbolt. Så må pc/docking ha en trådløs tilkoblingsteknologi* med høy nok kapasitet til å for eksempel 'rute' en ekstern hardisk du måtte finne på å koble til dockingen videre til PCen.

*Jeg kommer ikke på noen tilkoblingsteknologi som gjør dette i dag men jeg ser ikke noe som tilsier at det skal være umulig. Kanskje denne dockingen kommer med ny(proprietær) teknologi?

Lenke til kommentar

Fascinerende konsept og absolutt noe for fremtiden. Det er ingen teknisk grunn til at en grei jobb laptop skal ha en fysisk tilkobling. Med Wi-Fi 7 så vil båndbredden være glimrende over korte distanser slik at skjermer og prosjektorer enkelt kan håndteres. Det samme med ekstern lagring.

Så om man blir enige om en standard for lading så burde dette være fryd og gammen om noen år.

Lenke til kommentar
Øyvind Selbek skrev (8 timer siden):

Thunderbolt... over elektromagnetisk induksjon? Den er faktisk veldig god! :D

Dette produktet kan med overhengende sannsynlighet aldri mottas i bytte mot penger :D

Fine renders da ❤️

Det er da andre grensesnitt allerede med 5G og WiFi. Alt trengs ikke å håndteres over induktive koblinger

Lenke til kommentar
-Birger- skrev (6 minutter siden):

Fascinerende konsept og absolutt noe for fremtiden. Det er ingen teknisk grunn til at en grei jobb laptop skal ha en fysisk tilkobling. Med Wi-Fi 7 så vil båndbredden være glimrende over korte distanser slik at skjermer og prosjektorer enkelt kan håndteres. Det samme med ekstern lagring.

Så om man blir enige om en standard for lading så burde dette være fryd og gammen om noen år.

Det er mange grunner for meg som tekniker for å ha fysiske porter fremfor adaptere som alltid blir lagt igjen eller gjenglemt.

Fysisk RJ45, USB-A og faktisk gjerne Comport er slik jeg setter pris på selv om maskinen blir litt tyngre og større.

Hastigheten på nettet er langt fra like viktig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, -Birger- said:

Fascinerende konsept og absolutt noe for fremtiden. Det er ingen teknisk grunn til at en grei jobb laptop skal ha en fysisk tilkobling. Med Wi-Fi 7 så vil båndbredden være glimrende over korte distanser slik at skjermer og prosjektorer enkelt kan håndteres. Det samme med ekstern lagring.

Så om man blir enige om en standard for lading så burde dette være fryd og gammen om noen år.

Ekstern lagring ja. Men la oss ikke helt ennå konkludere med at WiFi 7 i praksis kommer i nærheten av de tallene som enkelte legger fram i markedsføringspresentasjoner.

Når det gjelder den totale kapasiteten for WiFi 7, skal man heller ikke glemme at man i Europa benytter en mindre del av 6GHz-spekteret enn i USA.

Når det gjelder overføring av skjermbilde uten kompresjon (og skal du ha kompresjon så vil det være en viss forsinkelse), så snakker man egentlig om ganske enorme datamengder. 4K med 60Hz er vel 12 Gbps før man evt. har lagt til HDR. 

Med det sagt, løsninger for trådløs tilkobling til projektorer og mer til har man allerede - se eksempelvis Intel WiDi. Men skal man ha full framerate, høye oppløsninger og lav latency, vil selv WiFi 7 komme til kort i miljøer der også WiFi 7 skal benyttes til andre ting. 

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (9 timer siden):

Regner med at prisen står i stil til tykkelsen på maskinen.

Jeg liker og er "avhengig" av fysiske porter så det er ikke noe for meg, men kan se for meg at den passer for en del andre.

Dog synd at dockingen ikke har et par DP-porter (m lyd) så den f.eks kan stå på kontoret med et par skjermer med litt størrelse koblet på. Det står ikke noe om antall USB-porter av hvert slag, men den bør også ha minst 4 stk. Tastatur, mus, minnepinne, USB skriver eller lignende. Når man pakker den med seg fra kontoret bør den også ha mulighet for trådløs mus. f.eks over BT om den har det. Også bør den vel ha Miracast eller lignende for å kunne bruke TV, projektor etc.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg liker og er "avhengig" av fysiske porter så det er ikke noe for meg, men kan se for meg at den passer for en del andre.

Dog synd at dockingen ikke har et par DP-porter (m lyd) så den f.eks kan stå på kontoret med et par skjermer med litt størrelse koblet på. Det står ikke noe om antall USB-porter av hvert slag, men den bør også ha minst 4 stk. Tastatur, mus, minnepinne, USB skriver eller lignende. Når man pakker den med seg fra kontoret bør den også ha mulighet for trådløs mus. f.eks over BT om den har det. Også bør den vel ha Miracast eller lignende for å kunne bruke TV, projektor etc.

Ja, jeg tror dessverre at denne her blir faktisk for minimalistisk for sitt eget beste.

Lenke til kommentar
14 hours ago, xClaymanx said:

Regner med at prisen står i stil til tykkelsen på maskinen. Så rent rimelig blir den nok ikke

Flisespikkeri: regner med du mener forventet pris går motsatt proporsjonalt med tykkelsen.

Det blir vel heller en tendens til at docking-stasjonene som kommer til å selge som varmt hvetebrød. Kjøp én slik maskin, og kjøp 3 docking-stasjoner, til hjemmet, jobben og hytta.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (8 timer siden):

Flisespikkeri: regner med du mener forventet pris går motsatt proporsjonalt med tykkelsen.

Det blir vel heller en tendens til at docking-stasjonene som kommer til å selge som varmt hvetebrød. Kjøp én slik maskin, og kjøp 3 docking-stasjoner, til hjemmet, jobben og hytta.

Det er jo selvsagt mulig, men ønsker jo selvsagt noe I/O uten å måtte dra frem lader eller å drasse rundt på en docking.

Prisen regner jeg mer skal konkurrere med Lenovo X1 Carbon, macbook air etc etc, så at prisen kommer til å ligge rundt 30 høvdinger regner jeg så absolutt med

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (3 minutter siden):

Det er jo selvsagt mulig, men ønsker jo selvsagt noe I/O uten å måtte dra frem lader eller å drasse rundt på en docking.

WiFi+Blåtann burde holde mens du er på farten. Trenger du noe mer burde du heller ha en tekniker-pc med fullt oppsett av porter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...