Gå til innhold

Nå åpnes Teslas ladenettverk i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote

Tesla Norge forteller at Tesla-førere har høyeste prioritet, 

Det stemmer vel ikke. Tesla eiere slipper abonnemet for å få laveste pris, men de kan ikke reservere plass, eller jage vekk andre biler. Opplegget er slik at man først skal plugge til på en ledig plass, deretter velge riktig lader i appen. Dermed blir det vanskelig å reservere plasser for Tesla biler

Lenke til kommentar

Det er vel bare en Tesla supercharger i Lyngdal? https://www.tesla.com/no_NO/findus?v=2&bounds=58.15963768897441%2C7.112311253902441%2C58.153402037854136%2C7.093608746097595&zoom=17&filters=party%2Csupercharger&location=lyngdalsupercharger_dcsc

Står noen gamle stolper med gammel kabel tror jeg, mulig de er byttet ut nå.

Er forøvrig heeelt kaos i Lyngdal gjennom hele sommeren med ladekø for teslaene.

- Så blir spennende å se hvordan det blir når alle kan lade der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mathiash98 skrev (2 timer siden):

Det er vel bare en Tesla supercharger i Lyngdal? https://www.tesla.com/no_NO/findus?v=2&bounds=58.15963768897441%2C7.112311253902441%2C58.153402037854136%2C7.093608746097595&zoom=17&filters=party%2Csupercharger&location=lyngdalsupercharger_dcsc

Står noen gamle stolper med gammel kabel tror jeg, mulig de er byttet ut nå.

Er forøvrig heeelt kaos i Lyngdal gjennom hele sommeren med ladekø for teslaene.

- Så blir spennende å se hvordan det blir når alle kan lade der.

Lyngdal er bygget i 2 runder(tror jeg) og har 20+16 uttak(150/250kW). Plasseringen av stolpene ser litt 'tilfeldig' ut.  :p  

Den ene gangen jeg har vært der var det godt med plass, under 20% belegg. Kommer ikke til å bekymre meg så voldsomt, Tesla taklet veldig greit at Model 3 ble sluppet til i superchargernettet, de takler nok dette også. :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Prøvde å etablere en konto i app'en, gikk ikke.

Startet med "Norge" som market på første side, men på neste side sto market som "USA", og det gikk det ikke an å endre.

Fyller inn resten, men får "invalid e-mail" ? antagelig pga at market er satt til USA og min e-mail ender på ".no".

Ikke helt oppdatert for Norge ennå ser det ut til.

Lenke til kommentar
1 hour ago, 4ZOOWZKB said:

Snakket med en Tesla eier i Lyngdal i sommer. Var en smule misfornøyd med ladehastigheten som max var på 50kW. Stort sett alle ladeplassene var opptatt. Min tysker lå på 150kW litt lenger bort i gata. Gikk nesten litt for fort da jeg måtte flytte bilen før jeg var ferdig å spise.

Om han bare fikk 50 kW var nok enten batteriet kaldt eller så var batteriet for fullt til å få full fart. Muligens kan det også være at det var noe galt med den spesifikke laderen.

Hvis man deler en Supercharger V2 med en annen bil som lader så får man halvparten av kapasiteten, ca 70 kW. På V3 deler man ikke lader og får stort sett maks fart som batteriet tillater, uansett.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, J-Å said:

Det stemmer vel ikke. Tesla eiere slipper abonnemet for å få laveste pris, men de kan ikke reservere plass, eller jage vekk andre biler. Opplegget er slik at man først skal plugge til på en ledig plass, deretter velge riktig lader i appen. Dermed blir det vanskelig å reservere plasser for Tesla biler

Det blir vel heller som de også skriver at enkelte supercharger stasjoner ikke blir tilgjengelig for andre enn Tesla: "Ladestasjoner med høy bruk og uten mulighet for utvidelse vil neppe bli tilgjengelig for andre bilmerker"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (44 minutter siden):

Jeg leste at det var en slags deling også der. Husker ikke helt, men noe sånt som 500 kVa per 4 stolper? Begrensningen er vel kanskje på trafo nivå.

Jeg tror alle deler på hele kapasiteten, siden alle er forskjellige steder i ladeforløpet med forskjellig ladekapasitet, og noen er på vei inn og ut av ladeplass skal det mye mer til man må begrenses da så man merker gjerne ikke noe til det.

Lenke til kommentar

Hørt hos Tesla:

Sitat

Gratulerer med din nye Tesla som er det beste valget du kunne gjøre, for å få det beste ut av din nye bil anbefaler vi at du laster ned Tesla appen og registrerer en konto hos Tesla.

Hørt hos annen bilforhandler:

Sitat

Gratulerer med din nye (sett in bilmerke) som er det beste valget du kunne gjøre, for å få det beste ut av din nye bil anbefaler vi at du laster ned Tesla appen og registrerer en konto hos Tesla.

Må jo svi litt i stoltheten, spesielt for dem som har sett på Tesla som ubetydelig nykommer som snart går konkurs... 😄

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0SMOO4WU skrev (6 timer siden):

Om der er bilar med ladeport på andre plassar enn venstre hjørne bak so blir det vel fort parkeringskrise mtp den knappe kabellengda som er på ladestolpane. Blir fort amper stemning om der står en bil som tek opp to eller tre plassar😂

Da må eier eller driver av ladestasjonen leie inn parkeringsvakter som bøtelegger de som opptar mer enn EN plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
I Hansen skrev (11 timer siden):

Prøvde å etablere en konto i app'en, gikk ikke.

Startet med "Norge" som market på første side, men på neste side sto market som "USA", og det gikk det ikke an å endre.

Fyller inn resten, men får "invalid e-mail" ? antagelig pga at market er satt til USA og min e-mail ender på ".no".

Ikke helt oppdatert for Norge ennå ser det ut til.

Null problem her, lastet ned og registrerte i går kveld. Android. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, kremt said:

Jeg leste at det var en slags deling også der. Husker ikke helt, men noe sånt som 500 kVa per 4 stolper? Begrensningen er vel kanskje på trafo nivå.

V3 ladere deles på inntil 4 biler.  I følge label på laderene er samlet AC input 350 kVA. Det er også spesifisert en DC inngang for et  bufferbatteri. på 575 kW. Hvis et slikt er tilkoblet og oppladet, så er det altså ca 900 kW til fordeling på 4 biler, ellers godt under 350 kW . Hver bil kan få max 250 kW, 500V, 631A. Jeg har ikke sett slike batterier på norske V3.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...