Gå til innhold

Nyetablert AS og Skatt


Anbefalte innlegg

Etablerte AS i 2021, men fikk ikke startet det opp før andre halvdel av året. Jeg informerte banken jeg har bedriftskonto hos hva min opptjente EK var, og overførte disse pengene til bedriftskonto. Hvordan skal dette føres opp dersom jeg ønsker å holde pengene i bedriften? Er det bare å føre det som opptjent EK?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med at du overførte pengene til bedriftskonto? Hvis du har opptjent EK antar jeg du har hatt inntekter (og kanskje også kostnader) - har disse inntektene vært i form av penger (kontanter/bankinnskudd), og i tilfelle, hvor har de blitt innbetalt? 

Innskutt egenkapital skal innbetales av deg etter stiftelsen, før registrering. Opptjent egenkapital er en regnskapsmessig størrelse som fremkommer gjennom å trekke kostnader fra inntekter, og det skal ikke være nødvendig at du som aksjonær/styreleder/daglig leder overfører penger til konto her, det er det kundene dine som gjør. 

Lenke til kommentar

Opptjent egenkapital er den delen av overskuddet du velger å ikke betale ut som utbytte. Overskudd er inntekter minus kostnader. Måten du bruker begrepet egenkapital på er forvirrende for meg, men det kan jo være jeg som ikke forstår.

Men ja, du må inkludere inntekter selskapet hadde før det fikk opprettet en bankkonto. Det du tjente registreres uansett som en inntekt. Jeg er litt usikker på hvordan du klarte å stifte et AS uten bankkonto - hvordan fikk du attest på aksjekapital uten det.Og selv om du ikke har hatt bedriftskonto så har du vel ført regnskap? Har du passet på å kreve inn mva for all omsetning over 50K, inklusivt det du tjente før du fikk bedriftskonto?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Olesimenjr said:

Nei, men i et tilfelle der AS er nyetablert i midten av 2021 og har dermed ikke hatt mulighet til å ha bedriftskonto halve året. Pengene er fortsatt opptjent av bedriften og betalt inn av kundene. Registeres dette på vanlig måte som opptjent EK?

Har du omdannet fra enkeltpersonforetak til AS i 2021?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...