Gå til innhold

Utvikler hurtigladere du kan bruke hjemme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste elbiler har jo innebygde internladere på minst 6,6kw og oppover, noe som vil gjøre at for folk flest som kun har et normalt bolighus så vil en likestrømslader være en unødvendig kostnad. Man skal huske på det at man har kun 63A eller mindre tilgjengelig i et bolighus, og med en samtidighetsfaktor på 0,5 så vil man ikke kunne lade på stort mer enn 32A (7,2kw).

Lenke til kommentar

Det ville vel også drepe den særnorske diskusjon som blomstret for noen måneder siden om det i det hele tatt er lovlig å vekselstrøm-lade biler på IT-nettet.

Men sikkert dukker så diskusjonen opp om det er lovlig med så høye likespenninger i norske garasjer 🤪

Endret av trikola
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Yrkessjåfører (drosjer, vareutlevering, vaktbiler av ymse slag) slår meg som de som trenger raskere hjemmelading mest.

Men at det kan være et marked for lading over ac lading er nok helt klart. Ser at det i Finland er en del 30kW ladere på kroer slikt. En passende utbredelse av dette kan fjerne mye ladekø i sommersesongen feks.

Men om easee ser nye markeder her er det helt supert. Kanskje vi i fremtiden bruker bilen og batteriet på en helt annen måte når bilen er parkert på plassen, strømmen kan gå begge veier, vi har solceller på taket, vindturbin i hagen og nettleia har timespot den også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skal ikke påstå at Easee ikke kan komme opp med noe helt nytt, men det skal virkelig godt gjøres. IEEE publiserer kontinuerlig usaklig kløktige løsninger det aldri blir noe av kommersielt. Som allerede nevnt over, så er nok toveis lader viktigere som dette her. Det skal da presiseres at denne to-veis laderen vil måtte ha batteriets DC-spenning på ene siden av laderen. Som betyr enten en DC vegglader, eller bilens egen ombordlader. 

 

Det skal også nevnes at selv med DC på begge sider av laderen, som i solcelleeksempelet, så vil man likevel måtte hakke opp spenningen og likerette, for å kunne tilpasse spenningen inn fra solcellene til batterispenningen ut. Av sikkerhetshensyn vil denne opp-hakkende strømforsyningen (Switch-Mode, SMPS) dertil måtte inkludere galvanisk skille, som betyr (høyfrekvent) transformator i sitt midtre. Så besparelsene i å helt dumpe AC blir ikke voldsomme. Men selvfølgelig, for lave effekter kan man jo sakens benytte en enkelt-transistors Flyback topologi. Hvorvidt mange av disse blir billigere som en stor bro-basert topologi, se det er vel mer tvilsomt. 

 

For de som har et minimum av elektronikkompetanse, så har professor Sam Ben-Yaakov en mengde interessante Youtube videoer på det meste av  kraftelektronikk. Inkludert bidireksjonell billader og dernest hvordan Continental… unnskyld, Renault sin snedige  ombordlader i Zoe fungerer. Den opprinnelige, voldsomt kraftige varianten. Som helt korrekt benytter motorinduktansene i strømforsyningen.

 

• Professor Sam Ben-Yaakov — Intuitive explanation of the Dual Active Bridge (DAB)  [YouTube]

• Professor Sam Ben-Yaakov —  Bridgeless Active Power Factor Correction (APFC) systems [YouTube]

• Professor Sam Ben-Yaakov — Deciphering the Renault ZOE on-board-charger (Chameleon)  [YouTube]

• Professor Sam Ben-Yaakov — Flyback primary side control [YouTube]

 

microon skrev (9 timer siden):

V2G er mer enn toveis lading, det er også trådløs lading.

Siden du tydeligvis har ønsker om å være pedantisk, så er trådbundet og trådløs lading strengt tatt dekket hver sine standarder:

 

• ISO 19363 Electrically propelled road vehicles — Magnetic field wireless power transfer — Safety and interoperability requirements

• ISO 17409 Electrically propelled road vehicles — Conductive power transfer — Safety requirements

 

Kommunikasjonen mot strømnettet lener seg til gjengjeld på den samme, eksisterende IEC 61851.

 

• ISO/IEC 15118-2 Road vehicles — Vehicle to grid communication interface — [Part 1..4]

(Merk: Bare i 2018 versjon og nyere.)

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Dc hurtiglading mot en Equalizer på 63 A kan nok bli et fint produkt, spesielt for de som kjører drosje så kan de utgjøre en forskjell fra ikke mulig til mulig på elbilfronten. Da får man i løpet av 40 min pause inn 16 kWh som er ca. 8 nye mil. Også for biler som inngår i bilpool kan det være kjekt med mulighet for hurtiglading.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (2 timer siden):

Er skeptisk til om dette har noe for seg. Vil vel være mest aktuellt hos folk med gigantiske solcelleanlegg.

Ja, solcelleanlegg og/eller husbatterier. :)

Nå er vel husbatterier så pass dyre ennå at dette blir noe for de spesielt interesserte men med et stort husbatteri(fra en kondemnert elbil?) kan man med denne DC-laderen kanskje fullade egen bil mens man spiser middag. Uten å pådra deg nettselskapets vrede. :D 

Den som har en låve med taket vendt i riktig retning kan allerede i dag tjene greie penger på solstrøm. Utvalget elektriske traktorer er ikke all verden men på sikt kan kanskje bonden lade opp traktoren med strøm direkte fra eget tak mens han spiser lunsj eller mater hønene..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg synes de burde også tatt med støtte for v2g, men da i den forstand at man kan koble seg av griden og bruke bilen som strømbuffer kombinert med solceller. Blir nok uansett en sånn lader på meg, så den ene gamle elbilen min kan lades raskere enn det den klarer på hjemmelading idag.

Endret av Selvstendigsaas
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (15 minutter siden):

Feil, dette er bare unnskyldning man bruker for å øke inntjeningen. Offentlig sektor er ingen sannhetsvitner, de lyver om og om igjen og i dette tilfellet. 

 

Nå må du huske at de beste løgnene er de som holder seg tett opp mot sannheten…

 

Slik får vi politikk – man ekstrapolerer til egen vinning…, unnskyld, overbevisning, fra en uomtvistelig kjerne av sannhet (med modifikasjoner.)

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (41 minutter siden):

Ja, solcelleanlegg og/eller husbatterier. :)

Nå er vel husbatterier så pass dyre ennå at dette blir noe for de spesielt interesserte men med et stort husbatteri(fra en kondemnert elbil?) kan man med denne DC-laderen kanskje fullade egen bil mens man spiser middag. Uten å pådra deg nettselskapets vrede. :D 

Den som har en låve med taket vendt i riktig retning kan allerede i dag tjene greie penger på solstrøm. Utvalget elektriske traktorer er ikke all verden men på sikt kan kanskje bonden lade opp traktoren med strøm direkte fra eget tak mens han spiser lunsj eller mater hønene..

Å få tak i et brukt elbilbatteri til en billig penge er gull verd ja. Da baller det nok på seg med både solceller og en vertikal vindmølle på taket😁👍

Lenke til kommentar

Er det ikke sånn at DC-DC skiller seg fra DC-230V-DC ved at mellomleddet bruker firkantpulser i stedet for en hel masse jallamikk for å bygge en sinuskruve deretter bygge den ned, og at frekvensen er langt høyere?

PS. Vil bare kjapt nevne at det er en lang rekke flere ting i et hus som omgjør vekselspenning til DC internt. Mobilladere, PC, TV, varmepumpa, alle LED-lysene og alle andre elektroniske dippedutter med display eller batteri. Varmeovner, varmekabler er likegyldig til om det brukes AC eller DC, mens vaskemaskiner, tørketromler, vifter og oppvaskmaskiner som gjerne hadde direktekoblet AC-motor før i tida, nå ofte bruker inverter for å styre motorhastighet og pådrag. Jeg kommer faktisk ikke på noen produkter eller komponenter i et hus som MÅ ha AC av andre grunner enn bakoverkompatibilitet og standarder for stikkontakter.

Bygger man et "produkt" i stedet for et hus, f.eks en campingbil, så er det ingenting i veien for å få en komplett beboelig campingbil med alle nødvendige dippedutter på ren DC.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Jeg kommer faktisk ikke på noen produkter eller komponenter i et hus som MÅ ha AC av andre grunner enn bakoverkompatibilitet og standarder for stikkontakter.

Bygger man et "produkt" i stedet for et hus, f.eks en campingbil, så er det ingenting i veien for å få en komplett beboelig campingbil med alle nødvendige dippedutter på ren DC.

Helt enig med deg. Selv pleier jeg å leve på 12 V= flere uker om sommeren i båt - bare landstrømsladeren er på AC. 24 ... 48 V istedenfor 12 ville lette tverrsnittkravene.

Noe av fordelene med AC som står igjen er lysbuebryting - 100 null-gjennomganger pr sekund (ved 50 Hz) løser en del sikkerhetsaspekter som er vanskelig å løse på andre måter - solid-state-sikringer/brytere (eller hybrid: både SS og galvanisk kontakt i serie) ville løse noen av disse.

(Solgte en gang en båtgasskomfyr til båt. Kjøperen ville nå gå over til gass etter før å ha brukt vanlig kjøkkenkomfyr med aggregat ...)

Må innrømme at jeg glemte VV-tanken. Den går på motorkjølevann, men også 230V.

Endret av trikola
... VV-tanken ...
Lenke til kommentar

Lysbuebryting er egentlig ikke noen stor fordel for AC. Det er både billig og enkelt å bryte med SS brytere (fra batteriet eller solcellene). For alle andre DC ting i huset så er de allerede tilkoblet DC-DC omformere så der er det bare å sende et signal til den om å skru av. Bryterne er altså allerede en del av systemet, med unntak av nevnte batterier og solceller.

Galvanisk skille er kjekt å ha i kraftfordelingssystemer. Mitt nærmeste galvaniske skille står noen hus unna meg og forsyner vel 30-40 hus eller noe sånt. Galvaniske skiller har lite eller ingen hensikt innad i en og samme bolig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...