Gå til innhold

Vil studiespes bli vanskelig for meg med 3,7 i snitt


Fortniteboy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde 3.2 da jeg var ferdig med 10ende og gikk ut fra universitetet med A- i snitt etter ferdig kjemibachelor, selv om jeg aldri hadde hatt kjemi før. Etter det har jeg innom to ivy league skoler + en organisasjon de fleste drømmer om. Hvordan du gjør det på ungdomskolen er ikke så viktig, det handler mer om hva du har lyst til og hva som motiverer deg. Jeg hadde det skikkelig drit på ungdomskolen og var totalt umotivert f.eks.

Yrkesfag er skambra det også, aldri la noen få deg til å tro noe annet. Godt betalt er det og, hvor de fleste har en åpning for ingeniørutdanning hvis du har lyst til det senere i livet.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snittet ditt er helt greit, og sier veldig lite om hvordan du kommer til å gjøre det på videregående i forhold til om det er yrkesfag eller studiespesialiserende (eller forberedende) du velger. Yrkesfag er ikke noe å satse på om du ikke vil lære deg det yrkesfaget du velger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei huff, sånn må du ikke tenke! Man utvikler seg etterhvert som tiden går, og man går på skole for å lære. Jeg hadde 3.1 på ungdomsskolen, fikk 4.15 på vgs (studiespess), fikk C og B i snitt på universitetet (alt fra stryk til A i enkelt fag) og nå jobber jeg som forsker og skal mest sannsynlig ta en doktorgrad etterhvert 🤷‍♂️ Hvor flink du er i dag bestemmer ikke hvor flink du kan bli, det viktige er hva du har lyst til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (16 minutter siden):

Hadde 3.2 da jeg var ferdig med 10ende og gikk ut fra universitetet med A- i snitt etter ferdig kjemibachelor, selv om jeg aldri hadde hatt kjemi før. Etter det har jeg innom to ivy league skoler + en organisasjon de fleste drømmer om. Hvordan du gjør det på ungdomskolen er ikke så viktig, det handler mer om hva du har lyst til og hva som motiverer deg. Jeg hadde det skikkelig drit på ungdomskolen og var totalt umotivert f.eks.

Yrkesfag er skambra det også, aldri la noen få deg til å tro noe annet. Godt betalt er det og, hvor de fleste har en åpning for ingeniørutdanning hvis du har lyst til det senere i livet.

Tusen takk for svaret. Det motiverer meg mye og få høre at flere folk har gått fra dårlig snitt på ungdomsskole til bra utdanninger.

Men jeg tror jeg stilte spørsmålet litt feil, siden det hørtes kanskje litt ut som at jeg så ned på yrkesfag…. Men jeg vurderer elektro osv. 

jeg skal ihvertfall ta med deg det du sa videre😌

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Norish skrev (3 minutter siden):

Misforstå meg rett, det er ikke noe galt i å gå yrkesfag. Veldig mange spennende jobber du kan få der også. Men velg ut fra dine interesser, ikke hva du kan idag.

Helt enig med deg der. Jeg stilte bare spørsmålet litt feil siden det hørtes kanskje ut som at jeg så ned på yrkesfag…. Men jeg vurderer elektro osv .

 

Lenke til kommentar
Norish skrev (7 minutter siden):

Nei huff, sånn må du ikke tenke! Man utvikler seg etterhvert som tiden går, og man går på skole for å lære. Jeg hadde 3.1 på ungdomsskolen, fikk 4.15 på vgs (studiespess), fikk C og B i snitt på universitetet (alt fra stryk til A i enkelt fag) og nå jobber jeg som forsker og skal mest sannsynlig ta en doktorgrad etterhvert 🤷‍♂️ Hvor flink du er i dag bestemmer ikke hvor flink du kan bli, det viktige er hva du har lyst til.

Tusen takk for svaret:) det gir meg bedre selvtillit og lese det du skrev. Og jeg kommer mest sannsynlig til å velge en linje nå uten å tenke så mye på karakterene jeg har nå:)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg la også på samme snitt på ungdomsskolen, tok studiespesialiserende og fikk ikke så gode resultater (brukte dessverre PCen istedenfor å følge med i timen). Kom dog inn på universitet, og går der enda (har hoppet litt mellom fag), men synes personlig universitet er så mye bedre enn både ungdoms- og videregåendeskolen. Likte ikke at det var så mange forskjellige fag hver dag.

Som det allerede har blitt sagt, så er det mye interesse som også dikterer gode resultater. Desto høyere opp du kommer i utdanningen, desto mer spesialiserte fag får du, og desto mer givende er det om du finner de interessante.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fortniteboy skrev (20 timer siden):

Tusen takk for svaret. Det motiverer meg mye og få høre at flere folk har gått fra dårlig snitt på ungdomsskole til bra utdanninger.

Men jeg tror jeg stilte spørsmålet litt feil, siden det hørtes kanskje litt ut som at jeg så ned på yrkesfag…. Men jeg vurderer elektro osv. 

jeg skal ihvertfall ta med deg det du sa videre😌

Tror motivasjonen vil være det avgjørende om studiespesialisering er det riktige for deg. Men dersom du vurderer elektro, og alternativet ville vært studiespes + ingeniørgrad i ettertid, kan man like gjerne ta et fagbrev først og deretter spe på med teknisk fagskole eller ingeniørutdanning i ettertid om du er motivert. Fagbrev + ingeniør er svært ettertraktet i arbeidsmarkedet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...