Gå til innhold

Beste 75" til under 20k?


Anbefalte innlegg

Vi flytter inn i hus i april, og skal i den forbindelse kjøpe ny TV. Det er ca 4,4m fra sofavegg til TV-vegg. Jeg har vært litt i stuss på om jeg skal gå for 85’’ eller 75’’, men heller mot 75’’ og heller gå for litt bedre spesifikasjoner.

Power har DNB-kampanje denne helgen med 20% på alt. Kandidatene jeg har plukket ut så langt er følgende, rangert etter antatt "bang for bucks":

  1. Samsung Neo QLED 8K QE75QN750A til 19.592,-
  2. LG 77" 4K OLED TV OLED77A16LA til 17.997,-
  3. LG QNED MiniLED 75QNED916PA til 19.992,-
  4. Samsung Neo QLED 4K QE75QN85A til 18.392,-
  5. Samsung Neo QLED 4K QE75QN90A til 23.992,- (finner ingen forskjell mellom 90A, 93A og 95A)
  6. LG NanoCell 75NANO926PB til 15.998,-
  7. Samsung QLED 4K QE75Q80A til 17.592,-

Innspill til modellene og rangeringen, og er det eventuelt andre modeller jeg bør se på? Som nevnt flytter vi ikke inn før i april. Er det smart å bruke denne helgen der det er gode tilbud både hos Elkjøp og Power, eller kan vi forvente bedre kjøp i løpet av de neste månedene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk for Samsung Neo QLED 8K QE75QN750A til 19.592,-. Kun tilgjengelig i butikk i Bergen, så får uansett ikke hentet den før om noen uker. 

Siden Power opererer med 60 dagers åpent kjøp tar jeg gjerne imot tilbakemeldinger på om det er andre TV-er som gir mer valuta for pengene i samme prisklasse :)

Lenke til kommentar

8K er "ubrukelig".
Finnes knapt innhold med 8k og en 4k i samme prisklasse er mye bedre.
 

Sitat

 

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-qn800a-8k-qled-vs-samsung-qn90a-qled/21554/21551?usage=1&threshold=0.10

Despite having a lower resolution, the Samsung QN90A QLED is much better overall than the Samsung QN800A 8k QLED. 

 

QN800A er bedre enn den du har kjøpt, men QN93A er enda bedre  (QN90A på rtings = QN93A, QN95A er samme TV, men med ekstern boks)

LG OLED A1 egner seg ikke til spill.

De andre på listen er "søppel".

Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 minutter siden):

8K er "ubrukelig".
Finnes knapt innhold med 8k og en 4k i samme prisklasse er mye bedre.
 

QN800A er bedre enn den du har kjøpt, men QN93A er enda bedre  (QN90A på rtings = QN93A, QN95A er samme TV, men med ekstern boks)

LG OLED A1 egner seg ikke til spill.

De andre på listen er "søppel".

QN800A koster 36k, QN95A koster 28k, QN93A koster 25,6k, og QN90A koster 24k.

Den jeg har kjøpt kostet altså 19,6k. Prismessig kan de altså ikke helt sammenlignes.

Har jeg gjort et dumt kjøp?

Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 timer siden):

Ja.
Bare å klikk på linken så ser du at den du har kjøpt er mye dårligere.
QN800A anbefales ikke den heller, men kunne ikke sammenligne med 750.

QN90A 75" er IPS.
QN93A og 95A 75" er VA.

 

Skjønner. Takk for info. Kan hende jeg benytter meg av åpent kjøp og følger med på om 95A går ned i pris i nærmeste fremtid da. Er gira på den boksen utenom.

Lenke til kommentar

8K er ikke verdt det spør du meg. Det er i dag mest 1080p-materiale som har majoriteten av markedet, mens 4K er det markedet som er i noe vekst. Sånn sett lønner det seg å gå for en god 4K TV og heller vente til 8K er mer modent. Du får svært lite nytte av det nå, da de ulike streaming-tjenestene har ganske dårlig kvalitet, selv på ok 4K-skjermer. De fungerer best mot 1080p. Du må på spesielt utvalgte Blu-Ray titler for å få utbytte av en god 4K TV.

Personlig synes jeg gode VA-baserte skjermer kombinerer det beste med IPS og TN, så jeg ville ikke låst meg til IPS.

Jeg ville prioritert fargene, sortnivået og praktiske egenskaper høyest og gått for 4K

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Gammel tråd, men valgte å benytte meg av angreretten på den jeg kjøpte og gikk for 75’’ QN95 på Power til 23k i dag. Håper det blir suksess!

Noen som vet om dette festet er det riktige for å klistre den godt inntil veggen? https://www.power.no/tv-og-lyd/tv-tilbehoer/veggfeste/samsung-wmn-a50eb-veggfeste/p-1152912/store/1344/?gclid=CjwKCAjwx46TBhBhEiwArA_DjNFrv19fSUmaSevlEPyA-D3bdIqDf6ilA2vBpfnDI7bligT3v5MIBRoC8tgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

 

Lenke til kommentar
On 4/23/2022 at 7:45 PM, Gullars said:

... og gikk for 75’’ QN95 på Power til 23k i dag. Håper det blir suksess!

Et godt valg, spør du meg. Dette er vel ganske nært OLED hvor du får fordelene med det, men unngår problemene med lavt lys, black-chrush og innbrenning over tid. Kjøpe Samsung 7000-serie når ny TV ble kjøpt og selv den er jeg godt fornøyd med som generell TV og til konsoller i et rimelig lyskontrollert rom (som forhindrer reflekser, men man merker at sortnivået kunne vært litt bedre når det er veldig mørkt både i rom og i filmen, ellers er det knapt noe jeg legger merke til), så Samsung optimaliserer seriene sine godt (f.eks med local dimming) til det folk trenger og det tror jeg de drar en god del kunder på.

Har null problemer å anbefale disse TV-apparatene generelt der jeg synes andre har en god del ankepunkter. De er ikke best på alt, men de har en veldig god sluttsum når du teller opp verdien av egenskapene som betyr noe for folk flest.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...