Gå til innhold

ANALYSE: Preges av restriksjonene: Lanserer Huawei sin nye toppmodell på ren trass?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote

Det betyr blant annet at Huaweis P50-modeller hverken kan bruke Android-operativsystemet, eller har tilgang Google Play

Det er feil. De har ikke tilgang på Google Play tjenestene, men kan fint bruke open-source versjonen av Android operativsystemet.

Artikkelforfatter glemmer også at det finnes et internasjonalt marked for mobiltelefoner uten amerikansk spionvare, også utenfor kina.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Om jeg har forstått rett er Vipps den eneste viktige norske appen som ikke fungerer rett ut av boksen med Harmony, men det skal visstnok være enkelt å fikse via en liten omvei.

Jeg ser virkelig ikke dramaet som Per Helge Seglesten forsøker å sette i stand angående Googles tjenester. Det finnes mange gode konkurrenter til hver av appene deres. Jeg kan vanskelig se for meg at det er særlig mange konkurrenter som krenker personvernet like ille som Google, så her er det i hovedsak vinn-vinn for de som tør å bryte ut av de to store saueflokkene. Om Harmony er verre på personvern? - Jeg er langt i fra overbevist. De jobber iherdig i motbakke med å bevise sin uskyld, mens folks ignoranse mot Googles BEVISTE personvernatastrofe går stort sett fri for kritikk - inkludert i denne artikkelen. Hvem står bak denne massemanipulasjonen av hvem som driver med "snill" og "slem" overvåkning? - Selvsagt NSA. Ikke vær så naiv folkens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, likferd said:

Det er feil. De har ikke tilgang på Google Play tjenestene, men kan fint bruke open-source versjonen av Android operativsystemet.

Artikkelforfatter glemmer også at det finnes et internasjonalt marked for mobiltelefoner uten amerikansk spionvare, også utenfor kina.

Huawei sin Android er helt krise.  De ekstremt aggressive strømsparingsendringerene de har lagt inn gjøre det nesten umulig å få programmer til å kjøre i bakgrunnen, med unntak av Huawei sine egne apper da.

Det er en haug med varsler du aldri får.  Du kan sloss med telefonen og få ting til å kjøre, men det er så vanskelig at mange ikke vil få det til.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Simen1 said:

Om jeg har forstått rett er Vipps den eneste viktige norske appen som ikke fungerer rett ut av boksen med Harmony, men det skal visstnok være enkelt å fikse via en liten omvei.

Jeg ser virkelig ikke dramaet som Per Helge Seglesten forsøker å sette i stand angående Googles tjenester. Det finnes mange gode konkurrenter til hver av appene deres. Jeg kan vanskelig se for meg at det er særlig mange konkurrenter som krenker personvernet like ille som Google, så her er det i hovedsak vinn-vinn for de som tør å bryte ut av de to store saueflokkene. Om Harmony er verre på personvern? - Jeg er langt i fra overbevist. De jobber iherdig i motbakke med å bevise sin uskyld, mens folks ignoranse mot Googles BEVISTE personvernatastrofe går stort sett fri for kritikk - inkludert i denne artikkelen. Hvem står bak denne massemanipulasjonen av hvem som driver med "snill" og "slem" overvåkning? - Selvsagt NSA. Ikke vær så naiv folkens.

Er det ikke minst like naivt å tro at kineserne skulle være noe bedre?  Det er jo definitivt et overvåkingssamfunn som går i en marerittaktig retning.

At Google overvåker deg er jo åpenbart, og de viser det jo f.eks. på https://timeline.google.com.  Uten at det gjør det greit selvsagt, men vi mangler litt alternativer med mindre du henter fram den gamle Ericssontelefonen.

Synd at Nokia aldri rakk å snu seg rundt, slik at vi hadde et europeisk alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
eivinds skrev (1 time siden):

Er det ikke minst like naivt å tro at kineserne skulle være noe bedre?

At Kina har et fryktelig overvåkningssamfunn betyr ikke at Huawei-telefonene er infisert av det samme. Det sagt, det er ingen grunn til å være naiv. Europa bør granske telefoner av alle merker jevnlig. Poenget mitt er bare at Google tas med buksa nede hver dag. Vi VET at de krenker personvernet HVER DAG. Harmony OS er gransket flere ganger og det er pr nå ikke kjent like alvorlige ting der. Så vidt jeg vet avslørte Latvisk "PST" at det inneholdt deaktivert kinesisk sensurprogramvare. Videre undersøkelser i andre land tyder på at slik programvare konsekvent deaktiveres i eksporterte telefoner. Så per nå ligger altså Google dårligere an på personvern enn Harmony OS. Jeg synes ikke det er naivt å anta at Harmony har høyere fokus på personvern i eksporterte telefoner enn det Google har. Siste ord er selvsagt ikke sagt ennå. Det kan endre seg, men akkurat nå ligger altså Google dårligst an.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Simen1 Høres ut som om du går til sengs med morderen, fordi at massemorderen var verre. 
 

Det har blitt funnet overvåknings- og sensurprogramvare på diverse kinesiske telefoner, og Huawei er kjent som en ustrakt arm av militæret deres. Regimet driver utstrakt brudd på menneskerettighetene, og er det mest overvåkningskåte regimet på planeten, samtidig som de graver seg innover ethvert privat selskap de huser. Jo, du er naiv. Du har forresten glemt hvordan Android fungerer, og hvem som sender ut oppdateringer til telefonene, og kan fjernstyre det. 

Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (3 timer siden):

Høres ut som om du går til sengs med morderen, fordi at massemorderen var verre. 

Jeg skulle gjerne hatt et bedre alternativ til de to der enn en 20 år gammel Ericsson-telefon.

På samme måte som jeg ikke flytter til en hule i fjellet bare fordi jeg er uenig med strømpolitikken. Det må gå an å stå for noe uten å ta den helt ut. ;)

Sitat

 

Det har blitt funnet overvåknings- og sensurprogramvare på diverse kinesiske telefoner, og Huawei er kjent som en ustrakt arm av militæret deres.

 

Her sier du Huawei i samme åndedrag som påstander om overvåknings- og sensurprogramvare uten å egentlig si at det er funnet hos Huawei. Jeg vil derfor be deg utdype dette nærmere med kilder. Jeg er klar over den deaktiverte sensurprogramvaren, men har ikke hørt om tilfeller der den skal ha vært aktiv utenfor Kina og heller ingen tilfeller av overvåkningsprogramvare i Huaweis telefoner. Jeg er veldig interessert i å få gode kilder på slike påstander. Blant annet fordi jeg vet USA driver med massiv propaganda mot Huawei. Motivene for det kan være både sikkerhetspolitiske OG økonomiske. USA eier ingen skrupler mot industrispionasje og konspirering mot andre lands næringsliv. En av de mest kjente og veldokumenterte slike konspirasjonene er hvordan USA brukte "Economi hitmen", økonomiske leiesoldater, for å utarme latimamerika for naturressurser og verdier i perioden ca 1950-1980. Vi holdt nesten på å gå i samme fella i Norge da vi fant olje. Et massivt press og manipulasjon for å selge rettighetene til naturressursene til USA. Det er bare flaks at vi ikke har latinamerikansk levestandard her i dag.

Det eneste riktige er å være særdeles skeptiske til andre lands motiver og måter å infiltrere og utnytte oss på. Det er tragisk å se at Norge er så naiv at vi tar i bruk utenlandsk lukket programvare over en lav sko, benytter skytjenester utenfor landegrensene osv. Det offentlige Norge er gjennomsyret av slike naive godtroenheter. Statsapparatet er nok mer bevisst og kaller det en "allianse" når vi blir utnyttet og krenket, rett og slett fordi vi trenger deres passive militære beskyttelse mot okkupasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...