Gå til innhold

Offshoreskipene bør brukes i havvind


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik jeg leser det ønsker man hybridkabler og prøver å grønnvaske det til å virke som om det ikke bare er ett spørsmål om direkte fortjeneste på salg av strøm. Det påståes at hybrid påkobling øker sannsynligheten for gjenbruk. Men hvordan gir det mening, lave inntekter er jo en veldig stor pådriver til å presse kostnadene så man heller velger gjenbruk hvis det er så mye økonomi i det som det påståes.

For det er jo egentlig bare politikk, skal vi gå for å maksimere direkte profitt, eller maksimere strømtilgangen i Norge og holde norske strømpriser lave nok til at vi får indirekte profitt fra norsk industri.

Den største faren ved å ikke gå for hybridkabler er nok at havvinden ikke blir bygget i det hele tatt, og kanskje det er like greit hvis det ikke er økonomisk forsvarlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror det finnes en mellomting her, og det kan oppnås gjennom forhandlinger. Vi ønsker ikke utenlandsk pris inn i Norge, men vi ønsker å selge kraft til utlandet. Hva i all verden kan man gjøre med det?

Bortsett fra å forhandle seg vekk fra kraft-kaprerne i EU's energipakker, noe som sikkert aldri skjer, så kan man bygge et eget eksportnett som ikke har noe med Norsk nett, eller Nordpool å gjøre for den del. Altså et fysisk adskilt nett som kun sender kraft ut av landet, og har et eget prisområde, med sin egen prisdannelse, med egne kraftprodusenter. Jeg tenker da hovedsaklig på havvind.

Altså kan det beste være å rett og slett IKKE koble seg på havvindnettet i det hele tatt, men gjøre dette til et rent eksport-opplegg som er en del av prisområdet i EU eller Storbritannia, men ikke Norge. Da får de solgt til prisene som kreves, samtidig som vi slipper innenriks "omfordeling" fra kraftkonsumenter til kraftprodusenter gjennom import av ekstreme strømpriser på vannkraft solgt for 15x kostpris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkt litt på det å det beste hadde vært om disse vindmøllene kun hadde vært koblet på det europeiske markedet mot at vi kan kutte nåværende mellomlandsforbindelser, vi har stort overskudd av kraft så er ingen grunn til at vi skal fordyre eller forkludre det med disse møllene.

 

Edit, verdt å merke seg at slik situasjonen var før kapasiteten på kablene til utlandet oversteg kraftoverskuddet så ville ikke disse havvindmøllene være lønnsomme overhode. Så de som ønsker havvindmøller ønsker også en høyere pris enn det vi historisk har vært vant med. Faktisk så må gjennomsnittsprisen være rundt 1kwt for at det skal være lønnsomt og tru meg dem hadde bygd disse hvis dem ikke hadde tenkt å tjene penger.

Endret av bruker-540634
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Sjørøver said:

Kraften bør heller brukes og foredles her hjemme. 

Jeg er jo ikke uneig i det, i og forseg, men storpolitikken vil det annerledes enn det lille Nordmann vil. Så da tenker jeg det kan være greit at dem får bygge ut vindkraft i havet, mot at vi for beholde vannkraften og landvind hjemme. Eksportkablene som nylig ble satt i gang, kan også legges over på dette nettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
esfets skrev (2 timer siden):

Jeg er jo ikke uneig i det, i og forseg, men storpolitikken vil det annerledes enn det lille Nordmann vil. Så da tenker jeg det kan være greit at dem får bygge ut vindkraft i havet, mot at vi for beholde vannkraften og landvind hjemme. Eksportkablene som nylig ble satt i gang, kan også legges over på dette nettet.

Som liten mann, aldri la storpolitikken kødde med deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...