Gå til innhold

Selv bygningsfysikeren sliter med Enova-kravene: – Ikke rart at de brenner inne med millioner [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stemmer nok ofte det. De som er håndverkere har som regel et visst tidspress på seg. Dette har en tendens til å gå utover kvaliteten. Det skal produseres, så man kommer seg videre til neste jobb og kan fakturere. Som privat person kan man bruke all verdens tid på en jobb uten at det har noe særlig betydning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
NZ2593 skrev (På 28.1.2022 den 9.58):

Det er i hovedsak ineffektive og upraktiske tiltak som får støtte, mens fornuftige tiltak ikke gir støtte. Jeg leste igjennom listen med tiltak og vurderte dem mot mitt hus bygd på 1920-tallet. Det eneste tiltaket som gir mening for mitt hus og som kan gi støtte er varmegjenvinning av gråvann, men søknadsprosessen kommer garantert til å koste meg mer tid og energi enn hva 2500 kr er verdt. I tillegg er dette et tiltak jeg kan få til selv, og da får jeg ikke støtte siden det er krav om å leie inn håndverkere.

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/

Enova har alltid hatt som praksis at støtten fra dem skal være utløsende og/eller være med på å introdusere ny teknologi til markedet. For 15 år siden var dette typisk fjernvarmeprosjekter, lokale varmesentraler eller pakker av tiltak for energieffektivisering i næringsbygg eller offentlige bygg. Jeg søkte selv på vegne av et knippe kommuner for drøyt 10 år siden. Først om støtte for kartlegging av tiltak for energieffektivisering i eksisterende bygg og deretter for gjennomføring av tiltak. 

Etter sammenslåingen med Transnova og mer fokus på klimamål, har det imidlertid blitt langt mer til transport som landstrøm, elektriske og hydrogenbåter, lading av ulike slag, etc. Samt en god del til større konseptprosjekter og teknologiutvikling av ulikt slag. Men fortsatt er det slik at støtten skal være utløsende og bidra til å introdusere teknologi til markedet.

Enova som organ er rett og slett ikke egnet til å være de som administrerer støtte til enkle og lavthengende frukter. Da må det rett og slett være noe helt på siden av hva de driver med i dag hvor det er lite byråkrati, enkelt å søke og enkelt å behandle. Vi kan ikke ha en prosess hvor hver søknad tar 10-15 timer hver (eller noe i den gata) hos en saksbehandler. 10 000 søknader hvert år ville da tatt 100 000 arbeidstimer, eller rundt 60 årsverk. En økning på 75 % av dagens arbeidsstokk i Enova. Det må være noe enklere og kjappere som gir støtte til tiltak som f.eks luft-til-luft varmepumpe, varmestyring, enkel etterisolering hvor dette er mulig, etc. 

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (21 minutter siden):

Enova som organ er rett og slett ikke egnet til å være de som administrerer støtte til enkle og lavthengende frukter. Da må det rett og slett være noe helt på siden av hva de driver med i dag hvor det er lite byråkrati, enkelt å søke og enkelt å behandle. Vi kan ikke ha en prosess hvor hver søknad tar 10-15 timer hver (eller noe i den gata) hos en saksbehandler. 10 000 søknader hvert år ville da tatt 100 000 arbeidstimer, eller rundt 60 årsverk. En økning på 75 % av dagens arbeidsstokk i Enova. Det må være noe enklere og kjappere som gir støtte til tiltak som f.eks luft-til-luft varmepumpe, varmestyring, enkel etterisolering hvor dette er mulig, etc. 

Bare ta det over selvangivelsen. Dokumenter kostnader, trekk av momsen eller lignende.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (15 minutter siden):

Bare ta det over selvangivelsen. Dokumenter kostnader, trekk av momsen eller lignende.

Ja, det eller en enkel søknadsportal hvor det ikke tar mer enn noen få timer å sammenstille og laste opp informasjon, og hvor man maks kan velge mellom en håndfull relativt enkle tiltak. Og dokumentasjonskrav etterpå også er relativt moderat.

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (På 29.1.2022 den 17.10):

Det er nesten gratis å etterisolere når det uansett er på tide å bytte kledning og vinduer. Litt ekstra glava er billig, og godt isolerte vinduer er ikke så mye dyrere en dårlige vinduer, ihvertfall ikke når man tar med montering. Isolasjon har jo også nesten uendelig levetid.

Verre er det for de som akkurat har byttet kledning og ga blaffen i "teite miljøtiltak for strøm er så billig uansett"

Behøver ikke å bytte kledning for å etterisolere. Vi har tatt det når vi har pusset opp rommene innvendig. Rev da ned til gammel isolasjon, som var 10cm innsprøytet Rockwool mellom stenderverk av 98x98. La på plast på innsiden, lektet ut med 48x48 og ny 50mm Glava på innsiden med skjult elektrisk anlegg på innsiden av dampsperra. Byttet selvsagt til moderne 3-lags vinduer i samme slengen, skummet godt fast så det er helt tett. 

Etterisolering på utsiden er ikke veldig pent om det fører til at kledningen kommer langt på utsiden av grunnmuren og/eller vinduene blir senket inn i kledningen fordi de ikke ble byttet samtidig. 

Lenke til kommentar
NERVI skrev (På 29.1.2022 den 14.57):

Å installere varmepumper og solcelleller etc. er litt som å pisse i buksa, vsrmetapet reduseres ikke, ei heller forbedres bygg- og bokvaliteten. Det er en verdi i seg selv.

Muligheten til kjøling i de varmeste sommermånedene gir i hvertfall meg en enorm økning i bokvalitet, til en helt marginal kostnad. For meg som jobber turnus, er det nesten et krav.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Simen1 skrev (På 28.1.2022 den 18.13):

Apropos krav om håndtverkere - Det er mye annet enn Enova som har samme krav til at folk ikke skal få jobbe på eget hus selv. Det er bare et spørsmål om tid før man må leie håndtverkere til å klippe plenen (HMS og forsikringsselskaper osv), male en vegg, skifte mellom vinter og sommerdekk på bilen, osv. Dette gjør folket systematisk praktisk handicappede. Folk får ikke praktiske erfaringer og kommer til å sulte i hjel foran brødboksen fordi det kreves en med nok praktiske kunnskaper for å klare å åpne den.

Norge bør heller sette ned et utvalg som sikrer at folk blir mer praktiske av seg. Mer selvhjulpen i flere situasjoner. Kanskje det er dette vi kunne sysselsatt det nedlagte Enova med? Fjerne krav om håndtverkere på flere områder, men gjerne erstatte de med gratis rådgivning eller noe sånt. Gjøre Byggforsk-serien open source.

Regner med jeg tråkker hele byggebransjen på tærne nå, da de gjerne vil kunne "kreve" seg inn i hjemmet til folk og fakturere med gaffel. Men det får stå sin prøve.

Jeg ser det dumpet ned en pluss på dette innlegget i dag. Jeg har tenkt litt mer på dette siden januar og vil legge til følgende:

Barn får subsidiert en hel rekke ulike fritidstilbud, både direkte og gjennom bygging av f.eks idrettsanlegg. Det burde være et like uttalt mål for Norge at voksne ikke er ferdig utlært når de blir 18 og bare skal stagnere kunnskapsmessig derfra. Det burde burde subsidieres ulike almennnyttige fritidstilbud for voksne også. Ikke bare idrett, men også kursing i praktiske ting. Alt fra hus og bil til privatøkonomi og mye annet.

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (På 1.2.2022 den 12.40):

Muligheten til kjøling i de varmeste sommermånedene gir i hvertfall meg en enorm økning i bokvalitet, til en helt marginal kostnad. For meg som jobber turnus, er det nesten et krav.

Enig i det. Siden vi har energibrønn til varmepumpa har vi også en kilde til nesten gratis kjøling. Har 4 viftekonvektorer som kjøler ned to soverom + hovedoppholdsrom i begge etasjene. Genialt, og selv med dagens strømpris koster det nesten ikke noe i drift (50-100W forbruk). 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (35 minutter siden):

Barn får subsidiert en hel rekke ulike fritidstilbud, både direkte og gjennom bygging av f.eks idrettsanlegg. Det burde være et like uttalt mål for Norge at voksne ikke er ferdig utlært når de blir 18 og bare skal stagnere kunnskapsmessig derfra. Det burde burde subsidieres ulike almennnyttige fritidstilbud for voksne også. Ikke bare idrett, men også kursing i praktiske ting. Alt fra hus og bil til privatøkonomi og mye annet.

Privatøkonomi er det en god del som hadde hatt godt av kursing i ja. Personlig mener jeg det burde vært et fag på skolen (eller i hvert fall en betydelig del av et annet fag) allerede fra ungdomsskolen. Det hadde nok hjulpet mange. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...