Gå til innhold

Elon Musk vil stikke ørsmå tråder inn i folks hjerner – nå skal systemet testes ut på mennesker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøve å høre litt på fagkompetansen her som kaller disse stegene for uetiske og urealistiske. Det er eksepsjonelt _langt_ igjen før en kan gjøre det Musk skisserer her. Det er skammelig å se det som skal være en redaksjon med kompetent mennesker har ingen kritiske eller etiske spørsmål de ønsker å undersøke og få svar på.

Endret av Roger Moore
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hver enkelt person blir en Internet of things ressurs. La dere merke til at de snakket om at det skulle bli mulig å lese og skrive på disse elektrodene som festes. Dvs at man kan både sende signaler inn i hjernen og hente signaler ut av hjernen. Hver enkelt person blir altså som en liten computer som kan lese eller skrives på. Så kommer det an på hvem som sitter på kontrollen over den "store computeren/maskina" som bestemmer hvem som har rettighetene til å lese og skrive inn i menneskehjernen. Blir det Elon Musk eller Xi Jinping eller eventuellt Klaus Schwab (New Wold Order)?

Endret av 5CJ56A5D
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er positiv til ting og ideer. Selv om man gjerne (og med god grunn) kan være både engstelig og skeptisk til Musk sine påfunn, så kan det med rett vitenskapelig fremgangsmåte komme nye spennende ting. Alt nytt er som regel både skremmende og forvirrende, men det er også slik fremgang skjer - at vi våger å tenke annerledes. 

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (8 minutter siden):

Er positiv til ting og ideer. Selv om man gjerne (og med god grunn) kan være både engstelig og skeptisk til Musk sine påfunn, så kan det med rett vitenskapelig fremgangsmåte komme nye spennende ting. Alt nytt er som regel både skremmende og forvirrende, men det er også slik fremgang skjer - at vi våger å tenke annerledes. 

Men det er også noe som kalles for å være naiv. Sånn som at de vil innføre obligatorisk vaksine. Dvs du få rikke lov til å kjøpe eller selge dersom du ikke har tatt en vaksine som ikke fungere for annet enn muligheten for myndighetene til å utstede vaksinepass. Jeg var på en 3 ukers ferie i Latvia nettop. Vi kom ikke inn på kjøpesentrene uten å vise vaksine pass . NB! Jeg er ikke vaksinert , men har gjennomgått covid, så jeg hade derfor vaksine pass. Vi måtte vise pass hver eneste dag når vi skulle ha frokost eller middag.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, 5CJ56A5D said:

Men det er også noe som kalles for å være naiv. Sånn som at de vil innføre obligatorisk vaksine. Dvs du få rikke lov til å kjøpe eller selge dersom du ikke har tatt en vaksine som ikke fungere for annet enn muligheten for myndighetene til å utstede vaksinepass. Jeg var på en 3 ukers ferie i Latvia nettop. Vi kom ikke inn på kjøpesentrene uten å vise vaksine pass . NB! Jeg er ikke vaksinert , men har gjennomgått covid, så jeg hade derfor vaksine pass. Vi måtte vise pass hver eneste dag når vi skulle ha frokost eller middag.

Tviler på at hans ideer og ting vil være obligatorisk, iom. hans kontroversielle figur. Når det gjelder vaksinepass er det vanskelig, og jeg er ikke helt sikker hvor jeg står selv. På den ene siden skal personlig frihet veie tungt, men, så er det å finne grensen hvor din personlige frihet har negativ påvirkning på andres liv, og det hele blir vanskelig. Det er flere restriksjoner i samfunnet knyttet til valg innenfor helse, så sånn sett er det ikke en veldig stor nyhet at man krever f.eks vaksinepass for reiser / adgang til områder. Men igjen, det er vanskelig, og har innsett at en skal trå veldig varsomt i slike debatter (har en onkel som nesten gikk løs på familiemedlemmer grunn uenighet rundt vaksiner og håndteringen av disse). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er skremmende. Spesielt nå som det har blitt testet hvor villige befolkningen er til å ta en obligatorisk vaksine, hvor den "andre siden" har blitt hetset, cancelled og hengt ut for sine meninger. Montro om de ikke bare innfører vaksinepass via elektroder i hjernen eller en chip plassert på kroppen som man må ha. Evt social credit.

Her snakkes det også om les og skriv hvor man kanskje kan gå inn i tanker. 

 

Sammen med Meta da så får vi en fin fremtid.

Nei, får gå ut og nyte sola i den virkelige verden. Og så satser jeg på at dette ikke er i min levetid. Selvkjørende biler skulle jeg dog ønske blir en realitet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, hfthomas said:

Dette er skremmende. Spesielt nå som det har blitt testet hvor villige befolkningen er til å ta en obligatorisk vaksine, hvor den "andre siden" har blitt hetset, cancelled og hengt ut for sine meninger.

Vet nå ikke helt jeg; 
https://www.nrk.no/osloogviken/vaksinemotstandere-tok-seg-inn-pa-vaksinesenter-1.15830653

Ellers står det mye nyttig her, og som kanskje hjelper å belyse litt hvorfor de som nekter vaksiner føler som de gjør (vi er et offer); 
https://no.wikipedia.org/wiki/Vaksineskepsis 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se dette patentet som Bill Gates (Microsoft) har søkt om: https://patentimages.storage.googleapis.com/58/f5/bf/bf453d0035610f/WO2020060606A1.pdf.

Hvis dere legger merke til det så har patentet en sensor som skal kommunisere med menneskene. Mon tro om dette har med vaksinene å gjøre. Selv om patentene som ligger åpent på Internet uten at f.eks FHI har brydd seg om å sjekke dem, så er vaksinene omhandlet med en sky av hemmeligholdelse . F.eks at statistikk fra de forskjellige teststadiene ikke publiseres før om 50 år eller noe sånt. Det er liksom for mye arbeid i forhold til det. Men det jeg har mistanke om er at det kan være injisert nanopartikler evt planlagt i fremtidige boosters, i vaksinene som er i stand til å kommunisere med nettop denne sensoren. I såfall så vil også dette systemet gjøre enkelt individet om til en internet of things computer. Man kan bli lurt inn i det . Jeg vil ikke påsta at dette allerede er et faktum, sannsynligvis ikke. Men jeg tror at muligheten for å gjennomføre det så absolutt er tilstede nå. Klaus Schwab sa det i 2016 at i innen 2026 vil milliarder av mennesker være koblet opp mot internett, se f.eks https://www.weforum.org/about/the-fourth-industrial-revolution-by-klaus-schwab

Lenke til kommentar
hfthomas skrev (54 minutter siden):

Dette er skremmende. Spesielt nå som det har blitt testet hvor villige befolkningen er til å ta en obligatorisk vaksine, hvor den "andre siden" har blitt hetset, cancelled og hengt ut for sine meninger. Montro om de ikke bare innfører vaksinepass via elektroder i hjernen eller en chip plassert på kroppen som man må ha. Evt social credit.

Her snakkes det også om les og skriv hvor man kanskje kan gå inn i tanker. 

 

Sammen med Meta da så får vi en fin fremtid.

Nei, får gå ut og nyte sola i den virkelige verden. Og så satser jeg på at dette ikke er i min levetid. Selvkjørende biler skulle jeg dog ønske blir en realitet.

Litt merkelig at du er positiv til selvkjørende biler, når du er så negativ til andre inngrep i din personlige frihet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Andre Nyttårsdag said:

Litt merkelig at du er positiv til selvkjørende biler, når du er så negativ til andre inngrep i din personlige frihet.

Det er det positive jeg trakk frem som jeg ønsker.

En bil som jeg kjøper og selger vs. en ting som skriver og leser til hjernen er to vidt forskjellige ting, og har motsatt effekt på personlig frihet.

 

Tråder i hjernen som leser tankene mine vs en selvkjørende bil som kan ta meg fra a til b hvis jeg ikke er egnet til å kjøre er to ender av personlig frihets spektrumet. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Passer perfekt inn i min fremtidsdystopiske filosofi basert på Ringenes herre. Her kommer konseptet med trollmannhatt til sin rette som wifi hub for hjernesignalene.

Edit:  Etter tregt salg til å begynne med kommer gentekonologien så langt at et firma lager MRNA vaksine som vil være lettere å markedsføre og selge enn en operasjon med implantater. Denne programmerer cellene til å lage nano antenner i hjernecellene av proteiner, med tilhørende API for kommunikasjon med trollmannhatten. Etter noen generasjoner vil det være sosialt akseptert å også endre arvematerialet så våres etterkommere får medfødte "telepatiske" evner.

Dette ender som vanlig med stort misbruk av den nye teknologien og verden ender i en ny middelalder hvor det blir vanskelig å få tak i forsterkere/trollmannhatter (etc.) Noen få invidde nerder har fortsatt greie på teknologien men er ikke spesielt populære ettersom kunnskapene deres forårsaket en ny middelalder.

Endret av xyzæøå
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (13 timer siden):

Ikke så ulikt Valve's neurologi satsing dette her.

Tror folk flest ville vært overrasket over hvor langt vi har kommet innenfor dette feltet. Synes det er ganske fantastisk at vi i disse dager kan gi både syn og hørsel til folk som aldri har opplevd det før. 

Vi har ikke kommet spesielt langt sett opp mot målet.

Det trenger vi ikke elektroder for. Dette kan, etter hvert, løses med stamceller. Det er smartere å få kroppen til å lege seg selv enn å stappe den full av elektronikk.

Endret av Roger Moore
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Roger Moore said:

Vi har ikke kommet spesielt langt sett opp mot målet.

Det trenger vi ikke elektroder for. Dette kan, etter hvert, løses med stamceller. Det er smartere å få kroppen til å lege seg selv enn å stappe den full av elektronikk.

Det er ikke med stamceller vi har fått til at folk som er født blinde til å se igjen. Just sayin'

Personlig sett er jeg ganske glad for at vi stapper kroppen full av elektronikk idag sånn som pacemakers og cochleaimplantat.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 time siden):

Det er ikke med stamceller vi har fått til at folk som er født blinde til å se igjen. Just sayin'

Personlig sett er jeg ganske glad for at vi stapper kroppen full av elektronikk idag sånn som pacemakers og cochleaimplantat.

Det er med stamceller vi har reparert skadede hornhinner. Det er innen stamceller vi finner løsninger. Elektronikk er bare en nødvendighet til vi har kontroll på stamcellene. Missforstå meg rett, pacemakere er geniale maskiner, men det er ikke noe vi bør si oss fornøyde med. Maskiner koblet til hjernen, som potensielt skal sende styrende signaler dit? Da er vi på ville veier.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Roger Moore said:

Det er med stamceller vi har reparert skadede hornhinner. Det er innen stamceller vi finner løsninger. Elektronikk er bare en nødvendighet til vi har kontroll på stamcellene. Missforstå meg rett, pacemakere er geniale maskiner, men det er ikke noe vi bør si oss fornøyde med. Maskiner koblet til hjernen, som potensielt skal sende styrende signaler dit? Da er vi på ville veier.

Reparere skadete hornhinner er bra det, men det funker dårlig hvis øynene ikke sender signaler til hjernen eller hvis signalveien ikke er der. Noe som er problemet for mange blinde. Her er det ganske flott å kunne putte på seg noen briller som sender signaler inn til elektroder i hodet. Gi synet til folk som ikke kan se. På samme måte som cochleaimplantatet gir hørsel for hørselshemmede/døve. Altså stamceller er geniale ting og jeg skulle ønske at forskningen var lovlig i Norge (helt idiotisk at det ikke er det), men det å reparere signalveien mellom øynene og hjernen med stamceller krever en så latterlig høy nøyaktighet at det kommer til å ta utrolig mange tiår før vi er der.

Du kan jo sitte der i stillheten uten cochleaimplantat når du blir gammel og ikke kan høre lengre, fordi du ikke vil ha noen elektroder i hodet, men personlig kommer jeg til å ønske cochleaimplantat hvis jeg må leve i stillhet og øyeversjonen av det hvis jeg må leve i mørket.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...