Gå til innhold

IT konsulentselskaper


Anbefalte innlegg

Hei!

 

jobber i it-bransjen innenfor generell drift og brukerstøtte. Jeg har vært innom samme sted 5 og er halvt år og har egentlig veldig lyst på noe nytt. Ser det er flere it-konsulentselskaper som feks Centric, Dfind osv som vil ansette. Så vidt jeg har forstått er dette rekrutteringsselskaper som ansetter det (jeg vil kun godta fast ansettelse, og ser at flere tilbyr dette) også leier de deg ut til oppdrag. Har noen noe erfaring med dette? Hvilke selskaper er gode, hva kan de tilby i lønn med fagbrev + 5 og et halvt års erfaring. Jobbet for 3 år siden et sted som hadde begynnerlønn på 300-320, helt elendig. Oslo området

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det lønner seg som regel å flytte på seg av og til hvis du føler du seiler akterut lønnsmessig. Du har jo også skaffet deg grei erfaring, så du får nok noen greie tilbud å vurdere. Om du ikke skulle trives i det nye selskapet du velger er det bare å bytte til et annet.

Din nåværende arbeidsgiver prøver sikkert å jekke opp lønnen for å beholde deg når de forstår at du er på tur ut av selskapet, men dette er det svært sjelden smart å takke ja til.

Lenke til kommentar

@vidor 

vidor skrev (11 timer siden):

Det lønner seg som regel å flytte på seg av og til hvis du føler du seiler akterut lønnsmessig. Du har jo også skaffet deg grei erfaring, så du får nok noen greie tilbud å vurdere. Om du ikke skulle trives i det nye selskapet du velger er det bare å bytte til et annet.

Din nåværende arbeidsgiver prøver sikkert å jekke opp lønnen for å beholde deg når de forstår at du er på tur ut av selskapet, men dette er det svært sjelden smart å takke ja til.

Jeg prøvde å be om høyere lønn, men sjefen sa at de ikke «kan». Selvom jeg vet det bare er tull. Skal sies at det er i offentlige. Selvom jeg kun har fagbrev, 5,5 års erfaring syntes jeg 450 er litt lite. Driver med alt mulig ikt man kan tenke seg. Brukerstøtte, drift av enheter, kontorlandskap, møterom, styring av lisenser, innkjøp, planlegging osv. er eneste IT-ansvarlige der så alle prosjekter o.L ledes av meg

Lenke til kommentar
SantaC skrev (4 timer siden):

@vidor 

Jeg prøvde å be om høyere lønn, men sjefen sa at de ikke «kan». Selvom jeg vet det bare er tull. Skal sies at det er i offentlige. Selvom jeg kun har fagbrev, 5,5 års erfaring syntes jeg 450 er litt lite. Driver med alt mulig ikt man kan tenke seg. Brukerstøtte, drift av enheter, kontorlandskap, møterom, styring av lisenser, innkjøp, planlegging osv. er eneste IT-ansvarlige der så alle prosjekter o.L ledes av meg

Dette blir vel kanskje litt gutfeeling-synsing, men jeg tror ikke det er usannsynlig med rundt 600K+ om du hadde flyttet på deg. 

Lenke til kommentar
Thomas_H skrev (36 minutter siden):

Er nok en del som er på feil sted ja. Der jeg jobbet før var de ganske gjerrige på lønn. Har nå gått opp 300K på to år fordi jeg flyttet på meg. (Jeg gikk riktignok fra inhouse til konsulent da).

Ser det er utrolig mange konsulent/rekrutteringsselskaper.

har blitt kontaktet av noen av dem, men så vidt jeg forstår er de rekrutteringsselskaper som leier meg ut til kunde. Det er forsåvidt greit og ble leid ut der jeg har vært nå 2,5 år før jeg ble ansatt lokalt. Så lenge jeg blir ansatt fast av selskapet så kan de leie meg ut, for om kunden sier opp eller noe så blir jeg bare flyttet et annet sted av hva jeg forstår. Har du noe erfaring med dette? Evt hvilke selskaper som har godt rykte?

Lenke til kommentar

  

SantaC skrev (3 minutter siden):

Ser det er utrolig mange konsulent/rekrutteringsselskaper.

har blitt kontaktet av noen av dem, men så vidt jeg forstår er de rekrutteringsselskaper som leier meg ut til kunde. Det er forsåvidt greit og ble leid ut der jeg har vært nå 2,5 år før jeg ble ansatt lokalt. Så lenge jeg blir ansatt fast av selskapet så kan de leie meg ut, for om kunden sier opp eller noe så blir jeg bare flyttet et annet sted av hva jeg forstår. Har du noe erfaring med dette? Evt hvilke selskaper som har godt rykte?

Ja, jeg jobber selv hos Sopra Steria og det stemmer jo som du sier, man blir leid ut til prosjekter som kan vare alt fra noen få måneder til flere år. Men man har jo gjerne litt påvirkning selv på hvilke prosjekter man ønsker å være med på da. Og man er fast ansatt og det får ingen påvirkning på lønnen om man er "på benk" i kortere perioder. 

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

Om dette fungerer for deg eller ikke kommer jo an på hvilken personlighetstype du er. Noen synes det er greit med variasjon og andre vil ha mer faste rutiner. Som arbeidsgiver er det også mange som bruker slike selskaper for å teste ut kandidater før de tilbyr dem fast stilling om det er dette du helst vil. Økonomisk er dette også smart fordi selskapene leier deg ut ganske dyrt. Det er positive og negative ting med mer eller mindre alle slike selskaper, så du må gjerne sjekke opp hvem som passer deg best. De som holder på med sånt må ha en viss kvalitet for å holde seg i business, så du finner neppe så mange direkte dårlige.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gunnar Mo skrev (8 minutter siden):

Jeg går ut ifra at dette er en spøk? Det er ikke mulig å være så naiv?

Forstår poenget hans, men er ganske uenig selv. 
En sjef som har ansatt deg for en viss lønn vil beholde deg der. Selvom du jobber der i feks 5 år, gjør jobben mer effektivt og yter mye mer enn det du gjorde da du startet der, så vil sjefen beholde deg der. Starter du i ny så vil du nok få en bedre pga de 5 årene, også repeat. Noen sjefer er unntak, men de fleste vil alltid holde deg så lavt de kan

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man driver med noe som har målbare resultater må man regne med at ledelsen sitter på tall med desimalers nøyaktighet for hvordan den enkelte arbeider yter. Enkelte er dyktigere eller mer effektive. Hvis man har et avvik på mer enn 40% fra de 20% beste i bedriften må man regne med å bli byttet ut. Bra folk kommer ikke rekende på ei fjøl og vil bli verdsatt.

Det fins to typer arbeidere. De som  gjør mer enn de får betalt for og de som ikke gjør det. De som skiller seg positivt ut får bedre lønn og mer ansvar.

Den typiske arbeider som ønsker mer i lønn er ofte en som allerede er flagget av ledelsen til å forlate bedriften ved første mulighet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...