Gå til innhold

Vil oppheve påbud om hjemme­kontor


Anbefalte innlegg

Som samfunn er det slettes ikke bra at alle skal sitte på gjemmekontor, Omsetningen i mange bransjer får et kraftig fall. Buss, taxi, tog, bilsalg, bensinstasjoner, bomstasjoner får inn mindre, butikker, kafeen på hjørnet. Mange er avhengig av drop-in kunder som legger igjen en 50-lapp per dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (2 minutter siden):

Som samfunn er det slettes ikke bra at alle skal sitte på gjemmekontor, Omsetningen i mange bransjer får et kraftig fall. Buss, taxi, tog, bilsalg, bensinstasjoner, bomstasjoner får inn mindre, butikker, kafeen på hjørnet. Mange er avhengig av drop-in kunder som legger igjen en 50-lapp per dag.

Det er ikke samfunnet man skal tenke på. Det er enkeltindividet. Har enkelt individet det bra så har samfunnet det bra også. For min del er det ihvertfall en fordel å jobbe fra hjemmekontor. Jeg får mere fritid , sparer penger og jeg får bedre helse i og med at det blir frigjort mere tid for fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
5CJ56A5D skrev (8 minutter siden):

Det er ikke samfunnet man skal tenke på. Det er enkeltindividet. Har enkelt individet det bra så har samfunnet det bra også. For min del er det ihvertfall en fordel å jobbe fra hjemmekontor. Jeg får mere fritid , sparer penger og jeg får bedre helse i og med at det blir frigjort mere tid for fysisk aktivitet.

Kjempeflott for deg 👍
Men hvorfor skal det påbys for alle som ikke ønsker det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (9 minutter siden):

Kjempeflott for deg 👍
Men hvorfor skal det påbys for alle som ikke ønsker det?

Jeg har jo ikke sagt at det skal påbys, men jeg tror faktisk at det bedriftsmessig er en fordel om bedriften kan spare penger på å ha færre kontorplasser. Det jeg mener er at det må sees på som et pluss om at man kan jobbe fra hjemmekontor.

Lenke til kommentar

1. Når arbeidsgiver og ansatt ser hjemmekontor som en mulighet eller fordel så burde de selvsagt legge til rette for det.

2. Dersom arbeidsgiver og/eller ansatt helst ikke vil bruke hjemmekontor så burde de prøve å ha fysisk kontor.

Jeg ser ikke at staten burde blande seg inn i 1 eller 2.

 

Når Covid dabber av så burde vi kanskje tenke igjennom hva hjemmekontor betyr på lang sikt. Er det rimelig at arbeidsgiver betaler leie av kontorplass i heimen, og at staten lar oss motta det skattefritt? Hvis man bor i en 2-roms leilighet i by så er det ikke urimelig at vedvarende hjemmekontor betyr at man ser seg om etter en leilighet med et ekstra soverom. Hvis arbeidsgiver må holde seg med 100% dekning på kontoret så forstår jeg at de er tilbakeholden med å betale for hjemmekontor i tillegg. Hvis arbeidsgiver dimensjonerer kontoret for 50% oppmøte, så er det ikke urimelig at det de sparer på kontorleie uavkortet går til de ansatte for å kompensere for plassbruk? 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5CJ56A5D skrev (9 minutter siden):

Jeg har jo ikke sagt at det skal påbys, men jeg tror faktisk at det bedriftsmessig er en fordel om bedriften kan spare penger på å ha færre kontorplasser. Det jeg mener er at det må sees på som et pluss om at man kan jobbe fra hjemmekontor.

Kanskje ikke du, men som ser av tråden så er det mange som ønsker fortsatt påbud, typisk i redsel for å bli tvunget tilbake på kontoret igjen. I de tilfellene vil jeg heller si at problemet ligger hos arbeidsgiver, og at vedkommende bør prøve å endre arbeidsgivers holdninger eller se seg om etter ny jobb, fremfor at at alle skal pålegges hjemmekontor.

 

knutinh skrev (6 minutter siden):

Når Covid dabber av så burde vi kanskje tenke igjennom hva hjemmekontor betyr på lang sikt. Er det rimelig at arbeidsgiver betaler leie av kontorplass i heimen, og at staten lar oss motta det skattefritt? Hvis man bor i en 2-roms leilighet i by så er det ikke urimelig at vedvarende hjemmekontor betyr at man ser seg om etter en leilighet med et ekstra soverom. Hvis arbeidsgiver må holde seg med 100% dekning på kontoret så forstår jeg at de er tilbakeholden med å betale for hjemmekontor i tillegg. Hvis arbeidsgiver dimensjonerer kontoret for 50% oppmøte, så er det ikke urimelig at det de sparer på kontorleie uavkortet går til de ansatte for å kompensere for plassbruk? 

Det er vel noe regler om at arbeidsplass skal betale for kontorleie dersom man blir pålagt hjemmekontor. I midlertid tror jeg et av kravene er at hjemmekontoret er et eget rom i boligen som ikke brukes til noe annet enn hjemmekontor. Så om du har hjemmekontor i stuen, soverommet eller på ditt private kontor vil du ikke kunne få det dekket. Jeg tror også disse reglene har blitt skjøvet litt vekk under pandemien.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 minutter siden):

1. Når arbeidsgiver og ansatt ser hjemmekontor som en mulighet eller fordel så burde de selvsagt legge til rette for det.

2. Dersom arbeidsgiver og/eller ansatt helst ikke vil bruke hjemmekontor så burde de prøve å ha fysisk kontor.

Jeg ser ikke at staten burde blande seg inn i 1 eller 2.

 

Når Covid dabber av så burde vi kanskje tenke igjennom hva hjemmekontor betyr på lang sikt. Er det rimelig at arbeidsgiver betaler leie av kontorplass i heimen, og at staten lar oss motta det skattefritt? Hvis man bor i en 2-roms leilighet i by så er det ikke urimelig at vedvarende hjemmekontor betyr at man ser seg om etter en leilighet med et ekstra soverom. Hvis arbeidsgiver må holde seg med 100% dekning på kontoret så forstår jeg at de er tilbakeholden med å betale for hjemmekontor i tillegg. Hvis arbeidsgiver dimensjonerer kontoret for 50% oppmøte, så er det ikke urimelig at det de sparer på kontorleie uavkortet går til de ansatte for å kompensere for plassbruk? 

-k

Personlig så er jeg jo fornøyd med at jeg kan jobbe fra hjemmekontor. Jeg skjønner ikke helt at bedriften skal betale meg ektra for å leie kontorplass hos meg. Hvis bedriften  er enig i at jeg kan jobbe fra hjemmekontoret så innser jeg at de som en konsekvens av dette kan kutte ned på kontorplasser alt etter hvor mange av bedriftens ansatte foretrekker en hjemmekontorplass. Hvis det blir sånn at bedriften må betale leie hos de ansatte så frykter jeg fort at det kan bli et press om at man må møte opp i kontorlandskapet igjen. Min bedrift holder meg med hjemmekontor utsyr , og det er en god ordning for min del synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, kremt said:

Som samfunn er det slettes ikke bra at alle skal sitte på gjemmekontor, Omsetningen i mange bransjer får et kraftig fall. Buss, taxi, tog, bilsalg, bensinstasjoner, bomstasjoner får inn mindre, butikker, kafeen på hjørnet. Mange er avhengig av drop-in kunder som legger igjen en 50-lapp per dag.

Det er et svært komplisert spørsmål.

Dersom mange kafeer og bensinstasjoner går konkurs, og de blir permanent arbeidsledige så er det et godt argument. Dersom de begynner i produktive og/eller innovative stillinger, så kan det være svært positivt for samfunnet om de går konkurs.

La oss si at all i Norge begynte å barbere hode, og at alle frisørsalonger gikk konkurs. Det ville selvsagt vært ille på kort sikt, men de ungdommene som ville endt opp som frisører vil nå være fristilt til å utføre annet arbeid. På lang sikt ville det være positivt for samfunnet å ikke kaste bort verdifull arbeidskraft på unødvendige oppgaver. 

Ps. Det er kun et eksempel for å sette ting på spissen, ikke et forslag som bør gjennomføres :p

 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (13 minutter siden):

Det er vel noe regler om at arbeidsplass skal betale for kontorleie dersom man blir pålagt hjemmekontor. I midlertid tror jeg et av kravene er at hjemmekontoret er et eget rom i boligen som ikke brukes til noe annet enn hjemmekontor. Så om du har hjemmekontor i stuen, soverommet eller på ditt private kontor vil du ikke kunne få det dekket.

Jeg ser den. En mulighet er at arbeidsgiver betaler leie (kvadratmeterpris for bolig eller kontorplass i området) basert på 8 timer bruk per døgn og/eller 230 arbeidsdager i året.

Noen vil nok se det som en uvelkommen utgift for arbeidsgiver, samtidig så er det en mulighet for arbeidsgiver til å gi skattefri kompensasjon for noe som (kan være) en reell utgift for den ansatte.

Sitat

Jeg tror også disse reglene har blitt skjøvet litt vekk under pandemien.

Pandemien er ekstraordinær, og alle har måttet være fleksible for å få ting til å gå opp. Derfor skrev jeg også "når covid dabber av..."

-k

Lenke til kommentar
plankeby skrev (12 timer siden):

På tide å fjerne ja. For dette misbrukes av enkelte i mellomledelse til å sluntre unna og skakkjøre sin avdeling totalt. Enkelte arbeidsplasser blir sterkt skadelidende av at personer som har visse former for lederansvar blir fraværende. Ikke bare fysisk men fraværende i tilgjengelig, engasjement og interesse for sin jobb.

De lederne jeg har møtt som er fraværende med hjemmekontor er og fraværende på kontoret. De er der fysisk, men de utøver ikke ledelse. Det er ikke hjemmekontor som er problemet, men individer som er i feil rolle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (11 timer siden):

Som samfunn er det slettes ikke bra at alle skal sitte på gjemmekontor, Omsetningen i mange bransjer får et kraftig fall. Buss, taxi, tog, bilsalg, bensinstasjoner, bomstasjoner får inn mindre, butikker, kafeen på hjørnet. Mange er avhengig av drop-in kunder som legger igjen en 50-lapp per dag.

Alle skal ikke sitte på hjemmekontor, men alle skal få mulighet til å sitte på hjemmekontor. De ekstroverte som higer etter sosial kontakt på kontoret har fått styre skuta lenge nok, nå må også vi som trenger ro og fred få lov å få rammer for arbeid som gjør at vi yter og trives best mulig. Å holde liv i kollektivtilbud gjennom å tvinge folk på kontoret er sløsing med ressurser. Dette er oppgaver som ikke har livets rett og binder opp ressurser som kan brukes smartere.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5CJ56A5D skrev (På 27.1.2022 den 9.18):

Det er ikke samfunnet man skal tenke på. Det er enkeltindividet. Har enkelt individet det bra så har samfunnet det bra også. For min del er det ihvertfall en fordel å jobbe fra hjemmekontor. Jeg får mere fritid , sparer penger og jeg får bedre helse i og med at det blir frigjort mere tid for fysisk aktivitet.

De han tenker på er nok enkeltindividene i de bransjene han nevner, da vet du ... men om det riktig at noen skal være avhengige av at andre slaver rundt i timesvis i kø eller på dårlige kollektivtilbud er et annet spørsmål. Jeg pendler ikke til og fra jobb som en solidaritetshandling. Jeg kan forsåvidt godt betale månedskort, bare jeg slipper å bruke det, for å si det på den måten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det betyr i praksis kontorpåbud for de aller fleste. Ledere er stort sett ekstroverte som har et skrikende behov for å bli sett døgnet gjennom, og vil derfor at alle andre skal følge deres pipe. Der jeg jobber styres dessuten slikt fra utlandet, som er enda mer fjernt. Såfremt arbeidsoppgavene tilsier at hjemmekontor er mulig burde det være opp til hver enkelt om man sitter på et kontor eller hjemme, men slik vil det selvfølgelig ikke bli i de fleste firmaer. I beste fall kan man kanskje håpe på 60/40, som i praksis betyr at man må betale fullpris for kollektivtransport man ikke benytter så fryktelig mye. Ikke så gunstig for 3-åringen å måtte stå opp til forskjellige tider gjennom uka heller. For oss er hjemmekontor en uvurderlig fordel som gjør at vi sparer penger, får mer søvn, mer fritid, tid til å lage middag hver dag istedenfor å måtte lage middag for hele uka på søndag. Det aller beste er fysisk og mentalt overskudd, så jeg har aldri vært i bedre fysisk form enn jeg er akkurat nå.

Endret av Dellers
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dellers skrev (4 minutter siden):

Det betyr i praksis kontorpåbud for de aller fleste. Ledere er stort sett ekstroverte som har et skrikende behov for å bli sett døgnet gjennom, og vil derfor at alle andre skal følge deres pipe. Der jeg jobber styres dessuten slikt fra utlandet, som er enda mer fjernt. Såfremt arbeidsoppgavene tilsier at hjemmekontor er mulig burde det være opp til hver enkelt om man sitter på et kontor eller hjemme, men slik vil det selvfølgelig ikke bli i de fleste firmaer. I beste fall kan man kanskje håpe på 60/40, som i praksis betyr at man må betale fullpris for kollektivtransport man ikke benytter så fryktelig mye. Ikke så gunstig for 3-åringen å måtte stå opp til forskjellige tider gjennom uka heller. For oss er hjemmekontor en uvurderlig fordel som gjør at vi sparer penger, får mer søvn, mer fritid, tid til å lage middag hver dag istedenfor å måtte lage middag for hele uka på søndag. Det aller beste er fysisk og mentalt overskudd, så jeg har aldri vært i bedre fysisk form enn jeg er akkurat nå.

Gjør som meg. Spør lederne rett ut om de vil ha mest mulig igjen for pengene de betaler i lønn. Vil de det da vil de og ta de grep som gir effektive, motiverte og friske ansatte. Ikke ansatte som sitter i åpent landskap,og forstyrrer hverandre og som gjør hverandre syke. Spør dem hva som er viktig for bedriften. At en mister halve arbeidsdagen fordi noen alltid skal prate om noe, eller at en leverer resultater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...