Gå til innhold

Google ber om snarlig politisk løsning på cookie-floka


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor fremstiller dere dette som kun et cookie-problem? Det er mer personlig data det omhandler her enn en tracker ID (som også Chrome sender uavhengig av cookies til Google-tjenester), f.eks. IP og det faktum at det knyttes opp mot din Google-profil (eller skygge-profil) som gir GA sitt unike fortrinn over andre analysetjenester.

Dermed kan GA gi detaljert info om besøkende på siden som "ingen" andre kan.

Endret av ButterScotch_
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle som bryr seg om personvern (til sine besøkende) bør snart få opp øynene og slutte å fore Google med mer data. Bytt til noe annet. Det finnes og er kommet en del alternativer, og selv om de kanskje ikke tilbyr fullt så mye (invaderende) data som GA, så må man spørre seg om man virkelig trenger dette uansett eller om man bare går seg vill i poengløse metrics.

Og slutt med andre sporingsmekanismer også i samme slengen, spesielt de store: Facebook Pixel, Google Fonts, osv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg forsto rapporten til NYOB var knytning mot konto relatert til integrering mot markedsføring. Du kan se dette i nettleseren når det sendes data til doubleclick.

I verktøyet er det mulig å aktivisere integrering for å få demografi og interesser inn i rappporten, men det er samtidig et krav om at man må retter seg etter vilkårene for annonsefunksjonalitet. Dette er også relevant når man embedder youtube på en side.

https://support.google.com/analytics/answer/2700409?hl=no&utm_id=ad

Saken har flere elementer, og en jurist i hos de svenske myndighetene poengterte at de ikke er bundet og at de vil kunne komme til andre konklusjoner i konkrete og nært forestående saker.  Men det må fremkomme andre fakta som fører til en annen vurdering.

Dette er ikke første gang i historien Google Analytics har sett ulovlig ut datatilsynet konkluderte også først med dette i 2011. Basert på den retorikken som foreligger må jeg si meg enig med Datatilsynet at det er vanskelig å se at det er lovlig, men samtidig har Google redusert detaljeringen i statistikken i senere år og det kan jo hende at det er slik google sier, at denne tjenesten ikke faller inn under overvåkningslovene og dette kan bidra til å endre en vurdering i noen tilfeller.  Jeg tror det er svært nyttig hvis Datatilsynet oppdaterer retningslinjene sine når de blir trygge på hva som gjelder, det blir fort mye støy for en enkel ting.

Det som vil vedvare er problemstillinger knyttet til de store gigantenes dominans, tjenestene vi alle bruker og dette er ikke spesielt relatert til cookies, men snarere hvordan slike "public utilities" som Google og Facebook kan bli gjenstand for regulering.

Endret av tovare
Klargjorte hva jeg egentlig kommenterte om.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...