Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen vil ikke gå inn i bios


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BasketSnake skrev (3 minutter siden):

1. Koble til et annet usb tastatur, type eldre logitech.

2....og nå er jeg spent - du bruker displayport kabel? Vel, prøv HDMI.

1. Sorry men skjønner ikke hvorfor det skal hjelpe. Jeg har jo kommet inn i bios med akkurat samme tastatur på samme pc tidligere

2. Bruker HDMI

Lenke til kommentar
4 hours ago, ltdata said:

Tror ikke det har noe å si. Tastaturet virker helt fint i Windows.

Bare ett lite aprops

på enkelte hovedkort så kan det trådløse tingene dette ut dersom man ikke har bootet windows og man er i svart skjerm 

dette kan skje uavhengig om man har lyktes med å få det til å fungere tidligere så anbefaler kabel siden trådløse saker trenger drivere og derfor at du må være i windows som oftest

En annen ting som også kan falle ut er enkelte usb porter så ville prøvd noen forskjellige for å se om de andre funker

Dersom du lykkes med å få maskinen i gang så ville jeg anbefalt deg å lage en boot program på en usb brikke/minnepenn

gjør det mye enklere å feilsøke og fikse ting senere

sjekk også om cmos batteri er gammelt og burde byttes ut

eventuelt kunne du jo bare trekt ut kabelen som forsyner lysene med strøm men da kreves det litt teknisk kompetanse

Enten er lysene koblet via viftene tenker jeg eller  via kablene fra strømforsyningen

muligens det også er koblet via hovedkortet siden du fikk til å justere dette før via bios

hvis lysene er intigrerte i viftene og ikke koblet separat så sliter du.

 

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lodium skrev (På 25.1.2022 den 22.58):

Dersom du lykkes med å få maskinen i gang så ville jeg anbefalt deg å lage en boot program på en usb brikke/minnepenn

gjør det mye enklere å feilsøke og fikse ting senere

sjekk også om cmos batteri er gammelt og burde byttes ut

Link til oppskrift på å lage boot program?

Pcen nesten helt ny så batteriet er nok ikke problemet

Lenke til kommentar
On 1/25/2022 at 6:55 PM, ltdata said:

Skjer ingenting npr jeg gjør dette. Holder inne shift lenge mens jeg trykker på start

Du holder inne shift mens du trykker "Restart PC" ikke sant? Slik du skriver så tolker jeg det som at du holdt inne shift å bare trykket på windows start-knappen.

På min PC må jeg også holde inne shift når jeg restarter PCen for å få opp muligheten til å gå inn i BIOS ved å trykke F2 eller Del, dette er fordi moderne Windows bare går inn i såkalt "hybrid sleep modus" hvis man bare restarter/skrur av PCen på vanlig måte mens shift+restart/shutdown forårsaker en "full shutdown".

Lenke til kommentar
XtaZ skrev (2 timer siden):

Du holder inne shift mens du trykker "Restart PC" ikke sant? Slik du skriver så tolker jeg det som at du holdt inne shift å bare trykket på windows start-knappen.

På min PC må jeg også holde inne shift når jeg restarter PCen for å få opp muligheten til å gå inn i BIOS ved å trykke F2 eller Del, dette er fordi moderne Windows bare går inn i såkalt "hybrid sleep modus" hvis man bare restarter/skrur av PCen på vanlig måte mens shift+restart/shutdown forårsaker en "full shutdown".

Ja holder inne shift hele tiden mens jeg trykker restart pc. Når jeg gjør dette kommer pcen seg ikke inn i Windows etterpå og jeg er nødt til å restarte pcen med restart knappen

Lenke til kommentar
4 minutes ago, ltdata said:

Kan jeg koble ladekabelen til det trådløse tastaturet eller trenger jeg et faktisk kablet tastatur for å sjekke ut dette?

 

Du må ha et tastatur hvor kommunikasjonen går over USB-kabelen. Ikke bare strøm.

Edit: Men det koster jo ingenting å prøve.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
3 hours ago, ltdata said:

Link til oppskrift på å lage boot program?

Pcen nesten helt ny så batteriet er nok ikke problemet

Det enkleste er nok bare å bruke rufus

https://rufus.ie/en/

men lån deg ett kablet tastastur eller kjøp ett er en mye enklere metode enn det jeg tenkte på

koster 200.300 kr på komplett  https://www.komplett.no/search?q=tastatur&sort=PriceAsc%3AASCENDING&nlevel=10000§28004§10264§10267

Eller så kan du sikkert kjøpe deg ett billig kablet tastatur via finn eller en elkjøp butikk eller noe i nærheten

dersom du bruker rufus og følgen den veien så skal du i teorien kunne velge om du vil gå inn i bios eller foreta ny boot med windows/annet eller ny installasjon fordi makinen da vil bli tvunget av å gi deg disse alternativene vanligvis sett 

og dersom du ikke kan velge mellom alterntivene da enten tall 1,2,3 på tastaturet eller piler ned og opp så er det tastaturet ditt som er problemet.

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
big_glasses skrev (15 minutter siden):

Har du sjekket om hovedkortet ditt har en "start til UEFI" applikasjon?

Tilsvarendes Asrock har en "Start to UEFI" applikasjon.

 

Evt. kan du prøve det som er nevnt her. Aldri dog aldri prøvd sjøl, ettersom jeg bruker Asrock sin applikasjon

https://www.tenforums.com/tutorials/94265-create-shortcut-boot-uefi-firmware-settings-windows-10-a.html

Tror det har det, fordi før disse probleme oppstod kom jeg meg inn i UEFI 

Jeg har også prøvd restart metoden som er nevnt i linken men da kommer ikke pcen seg inn i bios eller Windows

 

 

 

Endret av ltdata
Lenke til kommentar
ltdata skrev (28 minutter siden):

Ja holder inne shift hele tiden mens jeg trykker restart pc. Når jeg gjør dette kommer pcen seg ikke inn i Windows etterpå og jeg er nødt til å restarte pcen med restart knappen

Hvis du prøver dette igjen, for så å trykke F2 eller Del som det normalt ville vært for å komme inn i Bios.

Så trykke F10 og enter (normalt for å gå ut av bios), starter den da opp Windows?

 

Høres ut for meg at oppløsningen som Bios kjører ikke funker på skjermen av en eller annen grunn. Kan testes ved å bruke annen kabel type fra PC til skjerm, alt etter hva skjermen har, og se om den da resetter seg. Eller sjekke oppløsnings innstillinger i monitoren, eller teste PCen på en annen skjerm.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...