Gå til innhold

Tester ut veiprising i Norge: – Blir mye mer rettferdig [Ekstra]


Anbefalte innlegg

45 minutes ago, JAmund said:

Forsikringsselskapene kan samle inn eventuell veiprising, de samler allerede inn årsavgift/trafikkforsikringsavgift og forsikringsselskaper har informasjon om antall kjørte kilometer. Dette gir tilnærmet ingen kostnad , er uten noen form for ny teknologi og til minimal kost. De kan dele landet inn i soner basert på boadresse, om de vil ha differensierte priser. Sist og ikke minst, dette gir ingen person overvåking.

Nå er det vel sånn at forsikringsselskapene allerede "eier" bominnkreving i Norge. Mye på nett om dette, se for eksempel https://motor.no/arbeiderpartiet-autopass-bompenger/forsikringsselskap-kjoper-bompasseringene-dine/177790

Jeg synes ikke det er en god løsning at store forsikringsselskap skal ha innsikt i alle mine kjøredata. Derfor synes jeg det er en god ide at andre modeller som gir bedre personvern og mer rettferdig fordeling testes ut. Men jeg vil vite mer om teknologien og hvordan sikkerhet og personvern er ordnet - vi ligger tross alt under Teknologisk Ukeblad sitt kommentarfelt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitat: "Når stadig flere får elbil, må avgiftssystemet legges om fordi avgiftene på bensinpumpa forsvinner og staten taper masse inntekter."

Hva med at staten IKKE bruke så vanvittig mye penger til alt mulig som ikke dekker primærbehov til samfunnet, for så å droppe veiprising og bompenger?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
JAmund skrev (16 minutter siden):

Nå er det ikke mange steder i Norge hvor vi trenger å trafikkregulere, kanskje i sentrum av Oslo og Bergen, samt noen få andre byer. Man kan behole de indre bomringene vi allerede har i de største byene og fjerne de resterende bomringene som popper opp som paddehatter og erstatte med mitt forslag over.

Amen.
Selv innenfor ring 2 i Oslo er det veldig god plass på veiene og sjelden noe kø å snakke om.
"Trafikkregulerende tiltak" er bare unødvendig pjatt for å favorisere andre ineffektive transportformer.
Det som regulerer trafikken mest er politikerskapte innsnevringer av veier.
Det største problemet i Oslo sentrum er at fotgjengere har alt for høy prioritet allerede, så det er ingen som frivillig kjører til sentrum uansett. Mye enklere og raskere å bruke butikker utenfor sentrum pga stadig mer tuklete måter å komme seg til dit.

Fokuser heller på EFFEKTIVITET i trafikken.
Slik man holder på nå er bare et "race to the bottom", hvor man struper trafikken mest mulig slik at i utgangspunktet ubrukelige transportformer skal virke litt mer tiltalende.

Endret av KalleKanin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (55 minutter siden):

Jeg har bodd i en del år i Trondheim, og jeg er ikke i tvil om at byen ble bedre å bo i pga Miljøpakken, bompengene og prosjektene som har ført til at det ble bedre for andre trafikkantgrupper enn bilistene. Og alt det som har skjedd i byen det siste tiåret ville definitivt ikke skjedd uten bompengene.

Bommene er der kun fordi staten krever at en del av pengene skal komme fra bompenger.

Miljøpakken brukes til å lage sykkelveier, som nesten ingen bruker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (Akkurat nå):

Bommene er der kun fordi staten krever at en del av pengene skal komme fra bompenger.

Miljøpakken brukes til å lage sykkelveier, som nesten ingen bruker.

Halvparten av pengene fra Miljøpakken går til bilveier.

Og joda; mange bruker sykkelveiene. Det er jo en stor strøm av syklister fra Midtbyen og østover i retning Strindheim og Leangen, likeså over Moholt, langs Klæbuveien og i alle retninger fra Gløshaugen.

Lenke til kommentar

Med et slikt system blir ikke bomveiene borte, tvert i mot vil alle veier i landet bli bomveier. Selv den private landeveien du har betalt for selv og vedlikeholder selv.

Så snart man har kontroll på alle biler med GPS så vil man finne opp en «lav sats» som gjelder utenfor byene. Over tid vil den være den største inntekten i systemet selv om satsen per km vil være lav.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Dubious said:

Nei.

Søk opp "geofencing" 

Det er en enorm mengde private veier i landet, betalt for og vedlikeholdt av sameier og veilag. Disse ligger innimellom og parallelt med kommunale veier. Det er sikkert teoretisk mulig med presise gps data å skille ut hvor folk kjører, men det enkleste er bare å lage en «lav sats» som gjelder overalt hvis biler beveger seg.

Selvsagt er dette kynisk spekulasjon fra min side, men blir noen overrasket om dette blir enda en skattebryter myndighetene kan vri på?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skal man ha reell veiprising - dvs prise kjøreturen basert på slitasje på veien, så står tungtrafikken for nær 100% av all slitasjen.

Å prise en privatbil for avstand kjørt blir derfor helt feil.  Vi betaler allerede mer via Trafikkforsikringsavgift enn det brukes på veiene fra myndighetenes side.

https://e24.no/teknologi/i/J19q1R/bare-tungtransport-sliter-norske-veier

Sitat

- Det spiller liten rolle hvor mange personbiler som kjører på veiene. Bare tungtransport bryter ned, sier Arild Ragnøy i Statens vegvesen til Aftenposten.

Harald Tune Larsen ved Transportøkonomisk institutt (TØI) forteller at i alle analyser han har sett, kommer all slitasje av de tunge bilene. Privatbilene står for null slitasje.

Men det blir selvfølgelig et politisk problem om alle varer plutselig får virkelig kostnad for slitasje av veiene på toppen... 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
vinterstum skrev (1 minutt siden):

Det er sikkert teoretisk mulig med presise gps data å skille ut hvor folk kjører, men det enkleste er bare å lage en «lav sats» som gjelder overalt hvis biler beveger seg.

Slikt system vil ikke bli godtatt om de velger "det enkleste".

Norgeskart har allerede alt av informasjon, og gps er såpass presist at det er enkelt å se hvor bilen har kjørt.

Lenke til kommentar
47 minutes ago, Dubious said:

Slikt system vil ikke bli godtatt om de velger "det enkleste".

Norgeskart har allerede alt av informasjon, og gps er såpass presist at det er enkelt å se hvor bilen har kjørt.

Norgeskart har ikke informasjon om hvem som eier veien. GPS er heller ikke så presist som de fleste tror.  Det avhenger veldig av mottakeren, maksimal presisjon krever kostbart og strømkrevende utstyr. Mange steder er det jo rett og slett dårlig dekning pga bratte dalsider. Vann er også dempende på radiosignaler så regnvær, våte trær o.l. kan gjøre at signalet forsvinner.

Bilnavigasjonen kan gi inntrykk av at den er veldig presis, men den jukser litt ved å bruke "snap to road", det vil si at hvis posisjonen er i nærheten av en vei så flyttes symbolet til veien. Dette ser du lett hvis du kjører på en ny vei som ennå ikke er på kartet, eller på en mark mellom to veier. Da blir den forvirret og du hopper mellom veiene o.l.

Så det kommer til å trengs et digert kundeservice-apparat i bakkant som skal behandle alle klagene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (4 timer siden):

Fordi det er stor forskjell på hvor mye man bruker de nybygde veiene. Og fordi veiprising eller bompenger også er et trafikkregulerende middel, f.eks få flere til å bruke andre transportmåter i byene. Eventuelt flytte kjøreturen litt slik at du havner utenfor det verste rushet.

Bompenger er ikke et trafikkregulerende middel. Køer er trafikkregulerende. Blir det mindre kø så blir det mer effektivt å komme seg frem, så da velger flere bil. Blir det mer kø så opplever folk det som et større hinder og da velger de annerldes. Tog, flytte nærmere jobb, handle lokalt eller på nett i stedet for lengre unna, flytte arbeidstida osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Bompenger er ikke et trafikkregulerende middel. Køer er trafikkregulerende. Blir det mindre kø så blir det mer effektivt å komme seg frem, så da velger flere bil. Blir det mer kø så opplever folk det som et større hinder og da velger de annerldes. Tog, flytte nærmere jobb, handle lokalt eller på nett i stedet for lengre unna, flytte arbeidstida osv.

Penger betyr temmelig mye. Folk er overraskende villig til å stå i kø så lenge de slipper å betale for det. Jeg er ikke i tvil om at komboen pisk (bompenger) og gulrot (bedre sykkelveier og kollektivtilbud) har betydd ganske mye i Trondheim

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 timer siden):

Absolutt ALLE innbyggerne i landet er avhengig av at vei-infrastrukturen fungerer tilfredsstillende. Derfor hører denne utgiften til på skatteseddelen. Det er det mest fornuftige, rettferdige og økonomisk fornuftig.

Jeg mener dette er fasit, men de gjør jo ikke dette politikerne våre, de velger en løsning hvor de betaler veldig mye penger for og få inn litt penger, men hva er poenget med de fordyrende mellomleddene ? Er det virkelig så mange jobber som blir tapt, eller er det en annen årsak til at de går for denne merkelig løsningen som gjør det dyrere for alle og rammer enkelte som en jævla hammer i halebeinet.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, OlaML said:

Norgeskart har ikke informasjon om hvem som eier veien. GPS er heller ikke så presist som de fleste tror.  Det avhenger veldig av mottakeren, maksimal presisjon krever kostbart og strømkrevende utstyr. Mange steder er det jo rett og slett dårlig dekning pga bratte dalsider. Vann er også dempende på radiosignaler så regnvær, våte trær o.l. kan gjøre at signalet forsvinner.

Kanskje nokon driftige typer starter GPS jamming som service?

Eit lite abonemang og ingen satelittnavigering eller avgift på den vegen?😁

Og trøbbel for alle som berre ynska å bruke satelittnavigering for å kome fram...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...