Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal kjøpe ny gaming PC og sitter å titter på forskjellige laptoper versus stasjonære. Ønsker det beste ut i fra prisen og ønsker å holde meg innenfor 17 000kr. Har to eksempler under til sammenligning og lurer på om noen kan hjelpe med råd og anbefalinger. Hva er best og hva burde jeg tenke på å forhold til disse to PCene og Bærbar og Stasjonær til sammenligning. 

Stasjonær eksempel jeg ser på: https://www.komplett.no/product/1191623/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-epic-gaming-pc/komplett-a90-epic-gaming-pc

Laptop eksempel jeg ser på: https://www.komplett.no/product/1181582/gaming/gaming-pc/baerbar/lenovo-legion-5-156-fhd-165-hz-300-nits

Takk på forhånd. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vassafor skrev (14 minutter siden):

hva burde jeg tenke på å forhold til Bærbar og Stasjonær til sammenligning. 

Bærbar kan du lettere ta med deg, hvis du har behov for å dra pcen med deg hvor enn du skal. Til den bærbare trenger du bare mus og hodetelefoner så er du good to go.

En stasjonær er avhengig av skjerm,tastatur, mus, og høyttalere/hodetelefoner. Så der er en ekstra kostnad som ikke en bærbar har.

En stasjonær pc kan du lettere oppgradere om noen år for å få litt mer kraft til spillene dine. En bærbar er som den er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Mitt tips til deg er absolutt kjøp en stasjoner pc med mindre du trenger/vil kunne ta den med deg enkelt. Stasjonere pcer tilbyr mye bedre ytelse for pengene i de fleste tilfellene. Dette handler mye om kjølingen til de forskjellige komponentene og det er stasjonere pcer mye bedre på.

Jeg anbefaler det å lese det opp i forkant på de forskjellige komponentene for å finne ut hva som gir mest verdi for pengene. Hvis du ikke vet hva du skal se på så burde du begynne å sammenligne grafikkort og cpu fordi det er de komponentene som har mest å si. Mitt siste tips er å bygge pcen selv fordi du vil mest sannsynlig få mer for pengene hvis du bygger selv. Jeg kjøpte min første pc fra komplett ferdigbygget for mange år siden og jeg er sikker på at jeg kunne fått mer for pengene nå som jeg ser tilbake. Men jeg skjønner hvis det er litt for mye.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du vil i utgangspunktet alltid ha mer ytelse per krone med stasjonær maskin, spesielt om du ser på evt. oppgradeingsløp over tid. Det sagt, vi lever i sære tider i forhold til tilgjengelighet og pris på maskinvare. 

Jeg vil si det koker sammen til det praktiske. 

1. Har du plass til en stasjonær?

2. Tenker du å regelmessig ta med deg maskinen til et annet sted. 

Hvis svaret er henholdsvis ja og nei på disse to ville jeg valgt stasjonær. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har tidligere alltid brukt stasjonære maskiner, men konverterte for noen år siden til å bruke stasjonær gaming-laptop med ekstern skjerm, tastatur og mus. For meg fungerer det glimrende. Spesielt greit når strømprisen fyker i været da stasjonære maskiner vanligvis trekker vesentlig mye mer strøm, så sett under ett har jeg mest sannsynlig spart penger i lengden på å kjøpe en mer strømgjerrig laptop (gitt at jeg ikke trenger den ekstra varmen til rommet). Ulempen er at den gjerne har en noe svakere CPU, mens den har en GPU som er fullt på linje med stasjonære.

Det å vurdere ytelse vs pris er sånn sett litt mer komplekst enn å bare allltid anbefale stasjonær.

Endret av vidor
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (20 timer siden):

Jeg har tidligere alltid brukt stasjonære maskiner, men konverterte for noen år siden til å bruke stasjonær gaming-laptop med ekstern skjerm, tastatur og mus. For meg fungerer det glimrende. Spesielt greit når strømprisen fyker i været da stasjonære maskiner vanligvis trekker vesentlig mye mer strøm, så sett under et har jeg mest sannsynlig spart penger i lengden på å kjøpe en mer strømgjerrig laptop. Ulempen er at den gjerne har en noe svakere CPU, mens den har en GPU som er fullt på linje med stasjonære.

Det å vurdere ytelse vs pris er sånn sett litt mer komplekst enn å bare allltid anbefale stasjonær.

Det er vel ikke helt sant at en laptop GPU er på lik linje med en stasjonær. I 17 spill testet yter 3080 mobile 45% under en desktop versjon. Så det er en ganske stor forskjell.

laptop.thumb.jpg.9f7a85d179ee2a90cd7026caf770cfe4.jpg

Lenke til kommentar
4 minutes ago, TheKims said:

Det er vel ikke helt sant at en laptop GPU er på lik linje med en stasjonær. I 17 spill testet yter 3080 mobile 45% under en desktop versjon. Så det er en ganske stor forskjell.

Referansen min var GTX 1070. på laptop har de økt antall Cuda-kjerner litt, slik at ytelsen er svært lik. Mulig de ikke har klart å følge dette konseptet på senere serier. Noen spill er også kanske glupsk på CPU, og det kan også påvirke noe i negativ retning, selv om det vanligvis er GPU som makses ut før CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...