Gå til innhold

Trådløs teliabox


Anbefalte innlegg

Hei!

Flytta akkurat inn i nytt hus, hvor tv-uttak er plassert i loftsstue, men i stua i 1.etg hvor vi ønsker å kunne se tv er det ikke noe uttak.

Dette er en teliabox som kobles via Ethernet kabel inn i ruter.

For å unngå boring mellom etasjer, tenkte jeg derfor at jeg kunne koble teliaboxen til Google wifi boks som har Ethernet inngang. Dette fungerte med netflix etc, men ikke med direkte-tv. Antar det har med at Google wifi har et separat nettverk med egne parametere.

Men har ikke gitt opp ideen helt. Ser at feks tp-link har et powerline system hvor man bare plugger to adaptre i strømuttak, og får Ethernet uttak tilsynelatende uten noen ekstra konfigurasjon. Feks denne: https://www.power.no/data-og-tilbehoer/nettverk-og-rutere/powerline/tp-link-pa7017p-powerline-sett/p-1076252/?q=TP-Link Powerline

Noen som har erfaring med dette eller kunnskap nok til å si om det kan fungere? Evt alternative løsninger?

Apple-tv o.l. er dessverre ikke noe alternativ da sjefen i huset må ha lineær-tv.. 😊

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Homeplug-adaptere og bruk av strømnettet kan nok være en løsning. Det er alltids en viss variasjon hvor godt dette fungerer i praksis, avhengig av det elektriske anlegget og hvor gode adapterne er. For adapterne kan det bl.a. være forskjell i filtre for å håndtere støy som er forskjellen, der noen har veldig enkle løsninger for å redusere produksjonskostnaden. Generell anbefaling med Homeplug, blir å kjøpe et sted der det er enkelt å levere tilbake hvis det ikke fungerer.

Personlig har jeg gode erfaring med bruk av homeplug i forbindelse med IPTV-dekodere.

Med det sagt, du får vel lineær-tv og opptak etc også via AppleTV-appen til Telia?

Lenke til kommentar
23 hours ago, NULL said:

Homeplug-adaptere og bruk av strømnettet kan nok være en løsning. Det er alltids en viss variasjon hvor godt dette fungerer i praksis, avhengig av det elektriske anlegget og hvor gode adapterne er. For adapterne kan det bl.a. være forskjell i filtre for å håndtere støy som er forskjellen, der noen har veldig enkle løsninger for å redusere produksjonskostnaden. Generell anbefaling med Homeplug, blir å kjøpe et sted der det er enkelt å levere tilbake hvis det ikke fungerer.

Personlig har jeg gode erfaring med bruk av homeplug i forbindelse med IPTV-dekodere.

Med det sagt, du får vel lineær-tv og opptak etc også via AppleTV-appen til Telia?

Takk for svar!

Jeg tok sjansen, og endte opp med å kjøpe en Netgear PL1000 på Clas Ohlsson, basert på en kombinasjon av pris, anmeldelser og returpolicy. Dette fungerte som gull! Jeg bare plugget i på begge ender, og etter 30 sek hadde jeg både nett og tv. 

Eneste problemet er at teliaboxen ser ut til å gå om mulig enda tregere enn før. Vet ikke om det var tilfeldig akkurat i går, eller om det har med homeplug'en å gjøre. Dette gjelder kun navigeringen i boxen, selve strømmingen fungerte prikkfritt. Er uansett til å leve med.

Som du nevner er jo også apple tv med telia play et alternativ, hadde nok gått for dette for lenge siden om ikke enkelte var veldig opptatt av å ha en tv man kan skru rett på med fjernkontroll, uten å måtte starte noen form for app etc.

Kan foreløpig anbefale denne løsningen - virker ikke som det er så mange som vet at dette er mulig. Før jeg fikk denne ideen spurte jeg min tv-leverandør om det var mulig å bruke telia-boxen trådløst, og fikk som svar at det ikke var mulig. Kan vel diskuteres om dette er trådløst, men poenget er uansett at med denne løsningen kan man sette opp tv-boksen omtrent i et hvilket som helst rom uten å måtte legge opp kabel.

Lenke til kommentar

Dette er vel en Android TV-boks, så man finner vel kanskje Ookla sin Speedtest-app til boksen? Det er sikkert en del andre speedtest-apper fra "ymse" aktører, men ville vel styrt unna. Hvis man er logget inn i Netflix-appen, så er det vel eventuelt en egen speedtest-funksjon der. Slik sett kan man i hvert fall få sjekket om det potensielt kan være lav båndbredde som gjør at det går tregt.

Men hvis avspillinger av annet enn live-tv skulle fungere greit, skulle jeg ikke tro at det var tilgjengelig båndbredde som var problemenet. Streaming skulle normalt sett vært mer krevende enn å bra rundt i GUI-et...

Her hjemme har AppleTV overtatt for tv-dekoderen i stor grad. Når AppleTV slås på via fjernkontrollen, slås også TV-en på automatisk via HDMI CEC. Når Apple TV slås av, slår tv-en seg av. Hovedfordelen med å bruke AppleTV-en for vår del blir at det blir enkelt å hoppe til andre apper uten å bytte inngang - Netflix, Viaplay, Disney+, Discovery+, TV2Play, Prime etc benyttes for om hverandre her. Såklart, men Android TV-boksen fra Get kan jo slike appen installeres der og man oppnår det samme, samt gjerne høyere bildekvalitet på direktesendt lineær-tv via IPTV i stedet for streaming med lavere bitrate etc.

Lenke til kommentar

Teliabox støtter en modus som heter "Direkte TV over Internett". Kundeservice kan aktivere dette på din boks.

Da kan du se på lineær TV via WiFi (eller kablet) uten å ha multicast.

Da vil boksen streame TV-kanalene på lik linje om du hadde brukt Apple TV, eller mobil / nettbrett eller PC.
Kan bli noe lavere kvalitet på enkelte TV-kanaler, enn om du bruker multicast som kilde. Enkelte TV-kanaler finnes også bare på multicast og ikke på streaming. Du kan se hvilke ved å surfe rundt på https://teliaplay.no etter du har logget inn.

Det kan være en idee å prøve ut om det er godt nok for deg.

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar
On 1/26/2022 at 9:56 AM, NULL said:

Dette er vel en Android TV-boks, så man finner vel kanskje Ookla sin Speedtest-app til boksen? Det er sikkert en del andre speedtest-apper fra "ymse" aktører, men ville vel styrt unna. Hvis man er logget inn i Netflix-appen, så er det vel eventuelt en egen speedtest-funksjon der. Slik sett kan man i hvert fall få sjekket om det potensielt kan være lav båndbredde som gjør at det går tregt.

Men hvis avspillinger av annet enn live-tv skulle fungere greit, skulle jeg ikke tro at det var tilgjengelig båndbredde som var problemenet. Streaming skulle normalt sett vært mer krevende enn å bra rundt i GUI-et...

Her hjemme har AppleTV overtatt for tv-dekoderen i stor grad. Når AppleTV slås på via fjernkontrollen, slås også TV-en på automatisk via HDMI CEC. Når Apple TV slås av, slår tv-en seg av. Hovedfordelen med å bruke AppleTV-en for vår del blir at det blir enkelt å hoppe til andre apper uten å bytte inngang - Netflix, Viaplay, Disney+, Discovery+, TV2Play, Prime etc benyttes for om hverandre her. Såklart, men Android TV-boksen fra Get kan jo slike appen installeres der og man oppnår det samme, samt gjerne høyere bildekvalitet på direktesendt lineær-tv via IPTV i stedet for streaming med lavere bitrate etc.

Den Telia boxen er horribelt treg. Tar heller litt dårligere bitrate på Apple TV :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...