Gå til innhold

Bli med på seks minutters batteribytte: Vi tester Nios første stasjon i Europa


Anbefalte innlegg

33 minutes ago, WiiBoy said:

De har ambisjoner om 16 stk i Norge på sikt, så de vil bli ganske spredt. 

SOC ved ankomst har noe å si for "ladefarten" ved å bytte kontra lyn lading. Dersom du har 70 kWh batteri, og kommer med SOC 50% og får et med SOC 90%, så har du "ladet" 28 kWh på seks minutter. Det tilsvarer en 280 kW lader. Ionity ladere settes opp med 350 kW effekt.
 

Veldig få elbiler lader med stort mer enn 100kW over 50% SOC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
S-T skrev (20 minutter siden):

Eit argument for denne teknologien er ei problemstilling som dukkar opp i enkelte diskusjonar, nemelig frykta for batteriet skal svikte og koste opp mot verdien av bilen.

Med leasing av batteri så er det lettare for dei mest skeptiske å parkere dieselbilen og vurdere elektrisk.

Nå vet jeg ikke hvilken markedsandel av bilsalget NIO har for tida, men jeg tror ikke det er spesielt mange som går for en NIO på grunn av den frykten. Jeg tror de fleste NIO-kjøpere kjøper fordi de liker bilen mer enn andre, synes den er et godt kjøp osv, uten å tenke så mye over batteri"garantien" i bilens alderdom.

Lenke til kommentar

Ser at NIO skriver ved leasing at det forbedrer restverdien av NIO -biler ettersom NIO BaaS - brukere ikke trenger å bære kostnadene ved batteriforringelse noe som har vært en bekymring med dyre elbiler spesielt og en grunn til at jeg i dag leaser en større elektrisk SUV.
 

1) Ser en for seg at NIO utbyttbare batterier kan bli industri standard der batteriet og konseptet kan brukes på mange bilmerker, er  det noe planer om dette?

2) Spesielt om vinteren når det er skitten snø og salt på veiene kunne det vært en fordel og tilby bilvask/ minimum underspyling på ladestasjon enten i hall ved siden av eller som trinn 1 av batteribytteprosessen. Er det noe en ser på?

Endret av Håkon B. Thoresen
Batteribytteprosessen
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Jeg hadde definitivt kjørt meg lavere ned på %, for med god rekkevidde i utgangspunktet, er det endel mil i forskjell mellom 10 og 20 % SoC. For min bil med ca. 45 mil rekkevidde om sommeren, så er 10 % så mye som 4,5 mil.

Må selvsagt trekke fra litt dersom man ligger i godt driv i 110-sone, med full oppakning med takboks på taket og sykler på stativet, samt kjøleboksen som og er med på å tappe batteriet. I et sånt tilfelle detter rekkevidden gjerne nærmere 3-3,5 mil per 10% SoC. Da har jeg tatt i litt godt.

Dessuten får man høyest ladefart dess lavere SoC man har, gitt at batteritemperaturen er lik. Men klart, svinger du forbi og det er lite kø, så kan det likevel være taktisk å stoppe allerede med så høy prosent som 20-25.

Men å fylle allerede med 40% igjen på batteriet, høres for meg ut som du er hakket mer nervøs for å gå tom, enn det som er sunt for kropp og sjel. Men deg om det.

Med mindre det er en fjellovergang eller et stykke med dårlig frekvens på laderne, så er det selvsagt en annen diskusjon.

Enig. Jeg satser selv på 10% som målet. Skal jeg kjøre langt er det mest økonomisk tidsmessig å lade fra 10-60% sånn circa. Sist vi kjørte til Danmark klarte vi å holde det ganske bra der, bortsett fra en lading der vi spiste og derfor endte opp på 90% SOC. Snittladehastighet for min gamle X75D ble da i overkant av 100kW (bortsett fra den ladingen vi spiste). Ganske fornøyd med det. De fleste ladestoppene var på 15-20 minutter. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Nå vet jeg ikke hvilken markedsandel av bilsalget NIO har for tida, men jeg tror ikke det er spesielt mange som går for en NIO på grunn av den frykten. Jeg tror de fleste NIO-kjøpere kjøper fordi de liker bilen mer enn andre, synes den er et godt kjøp osv, uten å tenke så mye over batteri"garantien" i bilens alderdom.

Nå er vel spørsmålet mer hvor mange av NIO sine kjøpere som velger BaaS fremfor å kjøpe bil inkludert batteri, av den årsak som @S-T nevner, da jeg tviler på at så mange kjøper en sånn bil uten at bilen i seg selv tiltaler en.

Håkon B. Thoresen skrev (1 time siden):

1) Ser en for seg at NIO utbyttbare batterier kan bli industri standard der batteriet og konseptet kan brukes på mange bilmerker, er  det noe planer om dette?

2) Spesielt om vinteren når det er skitten snø og salt på veiene kunne det vært en fordel og tilby bilvask/ minimum underspyling på ladestasjon enten i hall ved siden av eller som trinn 1 av batteribytteprosessen. Er det noe en ser på?

Begge deler er besvart i artikkelen.  Trenger ikke engang se videoen for å få dette med seg. Jeg gadd ikke se videoen.

nessuno skrev (3 timer siden):

Alt dette hadde vært helt legitime påstander hvis...

Hyggelig at du vil fortelle meg hvorfor dette ikke er et godt konsept, da jeg allerede i to innlegg har sagt at jeg ikke har troen på konseptet. Jeg er fullstendig enig i kritikken og argumentene, jeg tror dette vil fungere dårlig i Norge.

Derfor skriver jeg og at jeg tror dette mest har noe for seg i storbyer der elbil eller vil være vanskelig å ha, pga dårlige lademuligheter. Da kan man sikkert akseptere litt kø. Alternativt, som NIO planlegger å ha, at man bestiller tid i forkant, så man dukker opp rundt den tiden man har reservert, og så må drop-in-kunder vente. Dog, om mye venting begynner å bli et problem, så vil jo det være et sterkt poeng for å sette opp en til eller doble kapasiteten ved denne ene.

Men, bare for å gjenta meg selv enda en gang, det er smått komisk at du stiller kritikk mot meg som om jeg var en forkjemper for konseptet, når jeg har skrevet at jeg ikke tror det vil fungere i Norge, rett og slett fordi det blir for få NIO-kunder med BaaS til å forsvare 16 + stasjoner rundt om kring i landet, og det av kunder som ikke har lademulighet hjemme, og derfor må benytte batteribytte jevnlig.

Selv om jeg svarer på f.eks. det med å "måtte treffe med 10 %", så er jeg altså ikke blitt noen tilhenger eller troende på dette som et konsept. Men det betyr heller ikke at man  trenger å la misoppfatninger stå ukommentert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Hyggelig at du vil fortelle meg hvorfor dette ikke er et godt konsept, da jeg allerede i to innlegg har sagt at jeg ikke har troen på konseptet. Jeg er fullstendig enig i kritikken og argumentene, jeg tror dette vil fungere dårlig i Norge.

På lang sikt vil slikt fungere dårlig hvor som helst. Jeg argumenterte ganske klart hvorfor dette er for dyrt. Om noen steder dette "går" vel eiemdomsprisene sør i Manhattan "går" også, men det er langt fra normen.

Lenke til kommentar
nessuno skrev (13 timer siden):

Jeg setter pris på din optimisme i å gi livets rett til en dyr nisjetjeneste som ingen savner, og jeg må si at minnet mitt er ikke noe å skryte av men jeg skal prøve å huske tilbake til dette om si 5 år så skal vi ta en revisjon av hvordan det gikk med denne businessmodellen.

Skjønner ikke hvorfor du mener dette skal være dyrere enn hurtiglading. Du listet riktig nok opp en del i ditt første innlegg, men det du hevdet der er stort sett feilaktig (at en slik stasjon skulle kreve mye bemanning, stadig besøk av personale).

Potensielt er dette billig, men om det er lønnsomt for kundene er avhengig av hvilken avtaler kundene har og at de har spesielle kjørebehov. For folk flest med adgang til lading hjemme og få lange reiser, vil interessen naturligvis være minimal.

Lenke til kommentar

Batteribytte vil medføre større kostnader for produsenten/leverandøren enn hurtiglading delvis fordi de må ha mange dyre batterier på lager. Stasjonen kan antagelig håndtere opp til 10 biler i timen, men selv uten batterier vil den nok koste vesentlig mer enn nok hurtigladere til å lade 10 biler per time, altså ca 5 hurtigladere a 100 kW. Husk at denne batteribyttestasjonen sannsynligvis inneholder 13 hurtigladere a rundt 50 kW.

Det blir spennende å se hvor mange batterier som byttes per dag så vi kan estimere antall batterier per bil. Er det f.eks 100 biler som lader der en dag blir det 113 batterier fordelt på 100 biler, eller ca 0,13 ekstrabatteri per bil i ren redundans-kostnad.

Edit: For øyeblikket er det 223 stk NIO (alle ES5) registrert i Norge, av en elbilpark på 492 654 stk. De er riktignok helt i startfasen så det blir spennende å se hvordan dette utvikler seg.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg vil heller ha lynladere som kan levere opp til 350kW på alle energistasjoner. Det er langs landeveien behovet for å lade raskt befinner seg. På en campingplass klarer jeg meg fint med type 2 lading.

 

Batteribytte? Nei takk. Med 800V batteripakke og fremtidige faststoffbatteri som tåler en trøkk så er superrask lading veien å gå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (8 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor du mener dette skal være dyrere enn hurtiglading.

- flere en 1 batteri per bil i omløp til enhver tid

- bytte + kontroll + henting/levering + lading av batteri dyrere enn bare lading

- slitasje/vedlikehold adskillig høyere enn vanlig ladestasjon

- involverer i gjennomsnittet mer servicepersonale enn rene ladestasjoner

 

Selvfølgelig blir dette dyrt!

Endret av nessuno
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Batteribytte må da være perfekt for drosjer og andre biler som må/bør være i kontinuerlig drift.

Jepp, det kan være genialt for flåteoperatører med fast base. F.eks transportfirma for distribusjon i en by eller buss-selskaper. Da kan også batteribyttestasjonen og alle batteriene være i flåteoperatørens eie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jan Kjetil skrev (3 timer siden):

Den største fordelen med dette er at man frikobler batteri  fra bil.  Dermed løser man den store usikkerheten forbundet med at batteriet har en ukjent og  begrenset levetid.
 

Elbiler med utskiftbart batteri vil ha minst like lang levetid som fossilbiler.

Det var en frykt i elbilismens barndom da det var lite langvarig erfaring med elbiler og batteriene. Det var stor frykt for at batteriene bare ville vare like kort som for mobiltelefoner. I dag er det mye mer langviarig kunnskap om levetiden. En svært liten andel av elbilene sliter ut batteriene sine og vanligvis vil levetiden overgå bilens levetid. Derfor har den gamle frykten gått litt ut på dato. Det er ikke lengre mange som frykter kort levetid på batteriene. Hadde denne frykten vært reell ville nok NIO solgt i tusentall til nettopp de som frykter kort batterilevetid, men hittil ser salget relativt slunkent ut med 24 solgte biler i januar og 67 i desember. Totalt 224 stk siden salgsstart 30. september. Alle topp 5 modellene på salgsstatistikken i år har solgt over 10 ganger så mange biler som NIO og NIO ligger på en 40. plass så langt i år.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Jan Kjetil said:

Den største fordelen med dette er at man frikobler batteri  fra bil.  Dermed løser man den store usikkerheten forbundet med at batteriet har en ukjent og  begrenset levetid.
 

Elbiler med utskiftbart batteri vil ha minst like lang levetid som fossilbiler.

Er det ikke da bedre å lease hele bilen? 

Dersom batteritype går ut av produksjon, og eieren av batteriet vil ha det tilbake, så sitter man jo utgangspunktet igjen med en ubrukelig bil.

Lenke til kommentar

Jeg har troa på dette, bilen er rimeligere med leie av batteri, man får hele tiden oppdaterte batterier, man kan følge batteriteknologien, kommer det bedre batterier med bedre rekkevidde, faststoffbatterier osv kan man få dette, neste år kommer de med 150 kw batterier så da slipper man å bytte bil for å få mer kjørelengde, de har gode tanker om gjennbruk av batteriene, som er bra for miljøet.

At de vil gjennomføre planen sin er jeg ganske sikker på, de har blitt verdsatt som det 8 største bilmerke i verden og de vil til Europa og Norge har vist seg som veien å gå for alle som vil etablere seg med elbiler i Europa.

Endret av Amadeus2020
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...