Gå til innhold

Uttak av varer fra ENK vs. Selge vare til seg selv.


Anbefalte innlegg

Som overskriften lyder, hva er egentlig forskjellen? Fordeler/ulemper?

Eksempelet her:

Jeg kjøper inn en sykkel hvert år som benyttes i forbindelse med tester jeg skriver på nettsiden jeg driver. Kjøpet ble registrert som "Vare for videresalg (vanlig 25% mva.).

Nå skal sykkelen selges privat på finn.no. Jeg kan enten velge og selge varen til meg selv først, eller registrere dette som et uttak.

Her stopper det helt opp for meg. Hva er egentlig forskjellen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke selge sykkelen på finn og registrere det i regnskapet som et salg direkte til kjøper?

Forøvrig vil jeg ikke si at dette er riktig regnskapsføring siden sykkelen er brukt i virksomheten:

torbjornhb skrev (20 timer siden):

Kjøpet ble registrert som "Vare for videresalg (vanlig 25% mva.).

 

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (5 minutter siden):

Kan du ikke selge sykkelen på finn og registrere det i regnskapet som et salg direkte til kjøper?

Forøvrig vil jeg ikke si at dette er riktig regnskapsføring siden sykkelen er brukt i virksomheten.

 

Ønsker ikke å selge FRA bedriften. Hvordan mener du jeg burde ført kjøpet? Som "Verktøy"?. Mener jeg gjorde det tidligere en gang.

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
LD93 skrev (1 minutt siden):

Forbrukerkjøpsloven...på en sykkel? Snakker vi sykkel til 50.000?

 

Men letteste er nok å selge til seg selv for det du selger sykkelen privat ut igjen for.

På en eller annen måte så skal du skatte her for å få de pengene privat:) 

Takk 🙂 

Det løste seg ved at jeg solgte til meg selv for markedspris, og deretter solgte den videre. Ryddig måte å gjøre det på som var anbefalt både av Fiken.no og Skatteetaten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...