Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bestride inkasso hos kemneren


Rooted

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et problem. Jeg har faktura tilbake fra 2014 fra legevakten. Jeg mener jeg har betalt dette kravet, dette viser også utskrift fått fra HELFO, da disse er registrert på frikortet mitt. Når jeg da snakker med kemneren i bergen, sier hun at legevakten ikke har noe dokumentasjon, og at jeg må fremskaffe kontoutskrift, og at jeg har bevis byrden? Jeg finner ikke betalingene i min nettbank, da det kan vær at det var NAV / familie som hjalp meg. Er det virkelig jeg som har bevis byrden ? (Jeg har sendt dem informasjonen fra HELFO, men hun avfeier dette)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Rooted said:

Er det virkelig jeg som har bevis byrden ?

Det er jo komplett umulig for de å dokumentere at du ikke har betalt. Da må de jo sende deg en utskrift med ingenting på, som et bevis på at det ikke er en transaksjon der. Jeg lurer mer på foreldelsen av dette kravet, med mindre dette har vært en sak som har gått lenge

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med tanke på at legevakten tydeligvis ikke har registrert din innbetaling er det ikke mulig for de å komme til noen konklusjon enn at du ikke har betalt, bevisbyrden må jo plasseres hos deg som er av en annen forståelse.

For å gjøre det vanskeligere kan det være at legevakten heller ikke har denne oversikten da det ikke er uvanlig at legevakt selger regningen til en 3.part for innkreving, da får legevakt betaling med en gang og dermed også kan kreve refusjon fra helfo. Derfor vil heller ikke helfo nødvendigvis har oversikt over om det er betalt eller ikke da de bare vet om legevakten har blitt betalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Generelt sett er det den som påstår at noe har skjedd som har bevisbyrden for dette - den som hevder å ha betalt må kunne vise det. 

Det at Helfo har registrert en egenandel er i seg selv ikke dokumentasjon på at egenandelen er betalt. En rekke fagsystemer innberetter egenandelen til Helfo når pasienten er avkrevd betaling, ikke når pasienten faktisk har betalt. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
barfoo skrev (13 timer siden):

Det er mange måter å oppfriske kravet på. Veldig enkelt forklart går ikke gjeld ut på dato om skyldner er klar over at han har gjeld. Det må selvsagt inndriver dokumentere, og det kan dokumenteres gjennom logg av kommunikasjon.

For noe tøv. Vilkåret for å unngå foreldelse er at skyldneren "overfor fordringshaveren uttrykkelig eller ved sin handlemåte erkjenner forpliktelsen". Det er en vesentlig høyere terskel enn at skyldneren er klar over at han er gjeld.

Hvis jeg sender e-post til en kollega og skriver "herregud se på han dusten her som ikke skjønner at kravet hans mot meg foreldes neste uke og som ikke har noen planer om å ta ut søksmål", og du senere legger frem dette som et utvetydig bevis på at jeg var klar over at jeg skyldte deg penger, kommer du absolutt ingen vei. Så beklager, dette er stryk, prøv igjen senere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Rooted skrev (På 24.1.2022 den 12.17):

Hei!

 

Jeg har et problem. Jeg har faktura tilbake fra 2014 fra legevakten. Jeg mener jeg har betalt dette kravet, dette viser også utskrift fått fra HELFO, da disse er registrert på frikortet mitt. Når jeg da snakker med kemneren i bergen, sier hun at legevakten ikke har noe dokumentasjon, og at jeg må fremskaffe kontoutskrift, og at jeg har bevis byrden? Jeg finner ikke betalingene i min nettbank, da det kan vær at det var NAV / familie som hjalp meg. Er det virkelig jeg som har bevis byrden ? (Jeg har sendt dem informasjonen fra HELFO, men hun avfeier dette)

Dersom du er på legevakten, har frikort, men ikke viser dette og heller ikke betaler fakturaen du da får, vil du få refusjon fra HELFO for besøket hos legevakten. Dette altså uten å ha betalt. Når de da krever inn egenandelen fra deg, er dette for å hindre at du faktisk tjener penger på å gå på legevakten. Altså: Du har frikort og skal betale 0, HELFO betaler deg ut 300 og så må legevakten kreve de 300 tilbake for at du ikke skal tjene de 300.

Det er derfor ganske sannsynlig at du ikke har betalt, selv om det vises fra HELFO. Det understreker forsåvidt også det jeg sa; HELFO betaler deg ut penger.

Så med mindre du kan finne en bankutskrift fra den gangen dette skulle vært betalt vil du trolig ha en dårlig sak ovenfor kreditor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rooted skrev (På 24.1.2022 den 12.17):

Jeg finner ikke betalingene i min nettbank, da det kan vær at det var NAV / familie som hjalp meg.

Dersom betalingen er gjort via banken din så bør det være enkelt å finne den transaksjonen rundt den aktuelle datoen. Bankene oppbevarer transaksjonsdata i 10 år.

Jeg vet ikke hvordan NAV / familie fungerer i forhold til utlegg, men regner med at de også har en slags oversikt over vedtak om støtte du eventuelt har fått.

PS. Kan det være at noen andre enn deg dro kortet den gangen? F.eks en som fulgte deg til legevakta?

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville forsøkt å vise til at kravet er foreldet. Jeg vil tro en av grunnene til at man har foreldelsesfrist, er nettopp det at det kan være vanskelig å hoste opp dokumentasjon for forhold som er mange år gamle. Det er ganske enkelt: Du sender skriftlig beskjed om at du avviser kravet, fordi det er foreldet. Ikke diskuter selve kravet i henvendelsen, fordi det da er kortere vei til en erkjennelse av kravet. Da er ballen over på deres side, og de må vise til noe konkret som skulle oppheve foreldelsesfristen for å gå videre. Er det tredjepart som innkrever, er det gode muligheter for at de bare prøver seg, noe som for så vidt er greit her. Det verste som kan skje, er at de ikke er enige, men du får heller ta stilling til hvordan du stiller deg til kravet da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...