Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier annonserer boligen til lavere enn hva jeg betaler for under oppsigelsestiden


Achmad Nasir

Anbefalte innlegg

Hei,

Er under oppsigelse og utleier har lagt ut annonse for boligen for leie i finn.no etter endt oppsigelse. Det som irriterer meg at han annonserer boligen til lavere leie enn hva jeg faktisk betaler i dag. Er det hjemmel i husleieloven for han til å gjøre dette? Er dette lov? Håper noen har vært borti i en slik situasjon og kan svare på dette?

Mvh

Achmad 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
22 minutes ago, GiaMahan said:

Er nok lov å leie ut boligen billigere, men det jeg tror ikke er lov, er å annonsere lavere pris enn det faktisk koster, å villede en potensiell ny leietaker.

Takker for svar. Utleier er desperat fordi han kan ikke ha boligen ledig før han flytter inn i August måned. Det jeg tror jeg må gjøre nå er å se om markedsverdien i nærområdet for en slik bolig. Da vi skulle flytte fant vi ingen i området til denne prisen i dag. Alt ligger på 20000 og oppover. Vi måtte da flytte til en annen kommune pga det. Ville også nevne at mye har blitt oppusset siden vi flytter inn 3 år siden. Boligen er sikkert nå verdt 19000 eller mer per måned.

Lenke til kommentar
Achmad Nasir skrev (3 timer siden):

Takker alle for svar....bare synes det er urettferdig at jeg som nåværende fremdeles betaler høy leie + kommunale avgifter  mens ny leietaker betaler mindre leie samt får avgiftene dekket. Svar på hvem som ga oppsigelsen så var det vi som sa opp avtalen og utleier aksepterte.

 

Kommunale avgifter skal betales av utleier, ikke leietaker. 

Når det gjelder selve leieprisen er det opp til utleier å velge hva som er hensynsmessig mtp leiligheten. Noen setter den lavere enn markedet og er kravstor ift leietaker da de ønsker et langtidsperspektiv. Andre tar mer enn markedet og leietakerne er der bare i korte perioder..

 

Edit:Kilder 
https://www.leieboerforeningen.no/hjelp/de-viktige-reglene/husleien-hva-er-tillatt
https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/krd/vedlegg/boby/veiledninger_og_brosjyrer/fire_husleie-.pdf

Endret av simen929
Lenke til kommentar
54 minutes ago, simen929 said:

Kommunale avgifter skal betales av utleier, ikke leietaker. 

Når det gjelder selve leieprisen er det opp til utleier å velge hva som er hensynsmessig mtp leiligheten. Noen setter den lavere enn markedet og er kravstor ift leietaker da de ønsker et langtidsperspektiv. Andre tar mer enn markedet og leietakerne er der bare i korte perioder..

 

Edit:Kilder 
https://www.leieboerforeningen.no/hjelp/de-viktige-reglene/husleien-hva-er-tillatt
https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/krd/vedlegg/boby/veiledninger_og_brosjyrer/fire_husleie-.pdf

Hei, jeg sendte siste lenken her til Utleier. Han argumenter fortsatt om at siden renovasjon = kommunale avgifter står oppført i kontrakten (hvilket ikke er) så har han rett til å kreve dette betalt av meg..

Takker så meget for tilbakemelding. Er utleier fremdeles kravstor går vi til retten med advokat

Lenke til kommentar
7 hours ago, Achmad Nasir said:

Takker for svar. Utleier er desperat fordi han kan ikke ha boligen ledig før han flytter inn i August måned. Det jeg tror jeg må gjøre nå er å se om markedsverdien i nærområdet for en slik bolig. Da vi skulle flytte fant vi ingen i området til denne prisen i dag. Alt ligger på 20000 og oppover. Vi måtte da flytte til en annen kommune pga det. Ville også nevne at mye har blitt oppusset siden vi flytter inn 3 år siden. Boligen er sikkert nå verdt 19000 eller mer per måned.

Der er jo svaret.  Det er vanskelig å finne en leietaker som vil flytte ut i August.  Derfor lavere pris.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Achmad Nasir said:

Jeg har faktisk krevd pengene tilbake.

Ja, hvis det kan dokumenteres at huseier har krevd dekning av kommunale avgifter, så kan vel det beløpet kreves tilbakebetalt.

Tror det bør kunne fungere med å framsette et krav, og så sende kravet til inkasso, dersom det ikke blir betalt.

Lenke til kommentar
Star Fox skrev (34 minutter siden):

Om TS har betalt for mye i husleie, er det vel bare å motregne i de gjenstående betalingene. Så får han sende krav på resten om det er noe igjen.

Betalt for mye i forhold til hva? Om leietaker har gjort en dårlig avtale, så er ikke det noe utleier kan belastes for. En bestemmer selv hvilken pris en godtar, uansett hvor urettferdig mange mener det er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (5 minutter siden):

Betalt for mye i forhold til hva? Om leietaker har gjort en dårlig avtale, så er ikke det noe utleier kan belastes for. En bestemmer selv hvilken pris en godtar, uansett hvor urettferdig mange mener det er.

Regner med at det er snakk om kommunale avgifter som ble betalt i tillegg til husleien.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Star Fox said:

Om TS har betalt for mye i husleie, er det vel bare å motregne i de gjenstående betalingene. Så får han sende krav på resten om det er noe igjen.

Jada, det bør han absolutt kunne gjøre. Det ville faktisk jeg ha gjort, hvis det står flere innbetalinger tilbake.

2 hours ago, Sjørøver said:

Betalt for mye i forhold til hva? Om leietaker har gjort en dårlig avtale, så er ikke det noe utleier kan belastes for. En bestemmer selv hvilken pris en godtar, uansett hvor urettferdig mange mener det er.

Hvis det eventuelt er lagt inn ulovlige krav i en avtale, så kan den lovlige delen av avtalen fortsatt gjelde, men ikke de kravene som er i strid med lovgivningen. Hvis man har betalt inn et pengekrav som er ulovlig så kan man enten motregne eller kreve beløpet tilbakebetalt. 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Achmad Nasir skrev (På 23.1.2022 den 15.53):

Takker så meget for tilbakemelding. Er utleier fremdeles kravstor går vi til retten med advokat

Vet ikke hva slags beløp det er snakk om, men renovasjonsutgifter for et par år er neppe et stort nok beløp til at det gir noen som helst mening i å gå til rettsak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...