Gå til innhold

Valg av systemkamera, ikke speilrefelks


Anbefalte innlegg

Hei!

Kan noen anbefale et systemkamera (ikke speilrefleks) i prisområdet kr 5000,- til 9000,-   Ønsker å kunne bytte objektiver. Gjerne anbefale et passende vidvinkelobjektiv også. Har sett på Sony A6000, men dette kom vel på markedet i 2014, så det føles utdatert ut. Er det vanlig at det er så gamle modeller på markedet i dag?

 

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo en del butikker som sitter på restlager av gamle kameraer, og kanskje selger dem til litt for høy pris over litt for lang tid. A6000 er fortsatt et helt kurant kamera, bortsett fra at det ikke er noe særlig på video. Spørs på prisen da.

I tillegg til Sony har du Canon EOS M, Olympus/Panasonic Micro Four Thirds og Fuji X i den prisklassen, og de har alle sine fordeler og ulemper. Fuji er nok på mange måter det tryggeste valget, siden de har gått mer eller mindre all in på den plattformen. Samtidig er de litt dyre, og estetikken og grensesnittet er noe brukere typisk elsker eller hater.

Utviklingen på MFT har bremset opp litt, da Olympus har solgt sin kameradivisjon og Panasonic stort sett har fokusert på video og fullformat de siste par årene, men du finner veldige rimelige, gode, kompate kameraer (f.eks. Olympus E-PL8, E-M10 (II og opp) og Panasonic GX80) og et helt enormt utvalg av optikk. Kanskje det alle største utvalget av brukt optikk, med mindre det er Canon EF. En mulig ulempe er at vidvinkellinsene koster litt.

Canon har et par brukbare kameraer, M50 for eksempel. Største problem her er at objektivutvalget er litt stusselig, og formatet er kanskje det minst fremtidssikre av alle.

Lenke til kommentar

8 år er lenge, skal ikke uttale meg om det er vanlig å finne dette i butikkhyllene, men ville nok da konsentrert meg om bruktmarkedet. Føler forøvrig at mitt Nikon D800 fra 2012 henger med fortsatt hva gjelder bildekvalitet, men det blir gruset fullstendig av skuddtakt og autofokus i nyere speilløse systemkameraer. Disse koster til gjengjeld latterlig mye, så til mitt bruk kommer jeg bedre ut av det totalt sett med litt eldre utstyr. Speilrefleks er i ferd med å dø ut, så jeg skal ikke anbefale det, men jeg har lenge vurdert Sony A7R ii. Den kan du få nesten innenfor budsjettet ditt. A7 sikkert litt rimeligere? Dette er fullformat, så optikk blir litt større og dyrere enn APS-C eller M43. Det blir en prioriteringssak, utifra hva du skal fotografere. Jeg har jo over hodet ikke bruk for fullformat selv da dette bare er en hobby og jeg ikke skal printe plakater, men det var nå det jeg valgte likevel. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...