Gå til innhold

Taliban og Norge sin rolle? Taliban på Norgesbesøk.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
plankeby skrev (11 minutter siden):

Broren til Haqqani har fortsatt dusør på 10 mill USD. 

ja det stemmer, men skal den yngre broren (i Taliban-delegansjoin) klandres for evt. ugjerning som annen organisasjon er skyldig i?

Når media skriver "svartelistet av USA på grunn av bånd til terror" så er det jo upresis formulering, all den tid det er familiebånd (som man kan gjøre fint lite med)

Var vel også  derfor USA etterhvert, var anstendige nok til å oppheve denne svartelistingen tenker jeg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne

Fordi folk tror Norge skal drikke kaffe og spise småkaker og prate hyggelig med det som kan anses å være en terroristgruppe. Man kan også si at dette er de ikke lenger, men samtidig så må man ta innover seg hvordan de behandler og styrer landet de har tatt over med makt. Det Taliban står for er langt ifra hvordan vi mener mennesker skal behandles og land styres, men samtidig så er det vel ingen annen måte å prøve å få tingene til å bli bedre på? Det er en kjempestor humanitær krise i emning, og verdenssamfunnet trakk seg ut og bryr seg vel egentlig ikke om hva som skjer der nede lenger. 

De som kritiserer samtalene, må gjerne komme med innspill til hvordan man skal forsøke å løse krisen der nede, per nå så er det vel greit å innlede samtaler for å se om det går an å løse noe ved diplomati. Andre alternativer er militær intervensjon eller sanksjoner iform av å holde igjen støtte, men usikker på om det er noe særlig bedre for den Afghanske befolkningen. 

Samtalene kunne jo funnet sted der nede, eller på annen jord enn her hjemme, evt på teams, men kanskje deler av planen er å faktisk skape litt "blest" rundt dette for å få fokus på hvor galt det er iferd med å gå der nede?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Drikke kaffe, spise småkaker og bevilge milliarder av kronasjer er vi flinke på..

Hvorfor i helvete tror vi at de vil hit for å "forhandle"? De har jo sett hvordan Krekar kunne spinne i sirkel rundt rettsvesenet her i årevis. Nå har de lært hvordan å gjøre dette mer effektivt.

Vi betaler, de koser seg og resten av verden ler av cirkus Norge som presenterer alle klovnene på småtinget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
plankeby skrev (13 timer siden):

Hvor smart er det egentlig å invitere Taliban til  Norgesbesøk? Burde vi ikke heller sendt representanter til Afghanistan.?

Det er enklere å forhandle med en delegasjon i et vestlig land framfor å forhandle i landet det er snakk om.. Veldig ustabilt land som ikke nødvendigvis er et land folk som er i eksil ønsker å dra til. 

Norge har en historikk med å holde slike samtaler, vi har jo også gjort dette i Palestinakonflikten som ble til "Oslo avtalen" (Hehe, hehe det var virkelig en fultreffer) og andre i nyere tid som jeg ikke husker på i farten. 

Poenget er at det blir enklere å fasitlitere samtaler utenfor landet. 

Jeg liker overhode ikke Taliban og jeg har selv en tilknytning til landet via min far som kommer derfra.. Jeg tenkte og "hva i helvete" når jeg leste dette men så tenkte jeg på hvor viktig det er å få Taliban til å svare for en del ting samtidig som man kan prøve å få dem til forhandlingsbordet om en del ting.

Dette er 101 diplomati. 

Trene Arnholdt skrev (8 minutter siden):

Drikke kaffe, spise småkaker og bevilge milliarder av kronasjer er vi flinke på..

Den norske regjeringen kommer neppe til å bevilge penger med mindre Taliban også innfrir karvene som blir grunnlaget for en eventuell avtale med vestlige land.. Vi har ikke betalt en krone siden Taliban tok over og jeg er sikker på at vi ikke kommer til å betale en krone før vi har garantier på at de faktisk følger en del krav. Sånn sett har Taliban alt å vinne på å følge kravene som blir stilt. 

  

Trene Arnholdt skrev (8 minutter siden):

Hvorfor i helvete tror vi at de vil hit for å "forhandle"? 

Hva har de egentlig på å tape ved å forhandle fram en avtale? Pr. nå er de isolert det er ingen land som faktisk vil samarbeide med dem. De er ikke anerkjent av et eneste land som jeg vet om ihvertfall. Det skjer ingenting for dem med mindre de godtar på samtaler på et høyere nivå

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (15 timer siden):

Synes ikke at å holde samtaler mellom Taliban, det afghanske sivilsamfunnet og vesten på norsk jord er det samme som å anerkjenne regimet deres. Jeg tror også det er for utrygt å holde samtalene i Afghanistan.

Det viktigste er å finne måter å hjelpe det afghanske folket som er i ganske akutt nød, og jeg tror ikke det finnes noen andre bedre måter enn dialog. Man er nødt til å forsøke noe, og Norge har selvfølgelig et ansvar som jeg synes er bra at man er bevisst. 

Å lese det du skriver, oppleves som å få stukket i seg en sprøyte med noe beroligende dop.

Håper du har rett, men er ca 90 % sikker på at du ikke har det. Vi kan stole like lite på taliban som på ABB. Kanskje enda mindre. De har en eneste tanke i hodet: at kun de som lar seg islamisere har livets rett, og knapt det. Og absolutt alt de gjør, er kun med det for øyet.
Har nesten ingen tro på at forhandlinger med disse fører til bedring. Mer sannsynlig det motsatte, hvertfall på litt lengre sikt, eller så hadde ikke taliban blitt med på det.
Lykke til.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er en liste over slike prosesser som Norge har deltatt i siden 1993. Forhandlinger med terrorister og andre voldelige grupper som har deltatt i mange avskyelige handlinger er altså ikke noe nytt. Det er en del av det internasjonale diplomatiet Norge har drevet med i svært mange år.

Jeg klarer virkelig ikke se hva som gjør forhandlingene med Taliban anderledes enn alle de andre, spesielt med tanke på at landet står ovenfor en humanitær katastrofe.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (1 time siden):

Her er en liste over slike prosesser som Norge har deltatt i siden 1993. Forhandlinger med terrorister og andre voldelige grupper som har deltatt i mange avskyelige handlinger er altså ikke noe nytt. Det er en del av det internasjonale diplomatiet Norge har drevet med i svært mange år.

Jeg klarer virkelig ikke se hva som gjør forhandlingene med Taliban anderledes enn alle de andre, spesielt med tanke på at landet står ovenfor en humanitær katastrofe.

Ingen av disse forhandlingene har vært en suksess. Folk er vell lei av fiasko? Pluss at Taliban er de værste av de værste Joda tamiltigrene kunne være ille de også, men de var pusekatter sammenlignet med Taliban. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (10 timer siden):

Håper du har rett, men er ca 90 % sikker på at du ikke har det. Vi kan stole like lite på taliban som på ABB. Kanskje enda mindre. De har en eneste tanke i hodet: at kun de som lar seg islamisere har livets rett, og knapt det. Og absolutt alt de gjør, er kun med det for øyet.
Har nesten ingen tro på at forhandlinger med disse fører til bedring. Mer sannsynlig det motsatte, hvertfall på litt lengre sikt, eller så hadde ikke taliban blitt med på det.
Lykke til.

Rett i hva? Jeg har ikke skrevet noe om at jeg tror det fører til noe. Men at jeg mener det er riktig å forsøke alle midler.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man behøver ikke like Taliban eller det de står for en for å snakke med de, men etter mange års innsats i Afghanistan både militært og humanitært så har vi en stemme.

Og ved å samtale kan vi sette noen krav til Taliban, og forhåpentligvis kan innbyggere i Afghanistan som følge få det bedre i hjemlandet sitt.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er fristende å si fy, slike vil vi ikke ha her. De kan diskutere andre steder. Og klart det, dette er mennesker som står for undertrykkelse og grusomheter. På den andre siden, hvilke valg har vi? Vi kan si at de må ta seg sammen, henge med i tiden og behandle mennesker med respekt. Hjelper det? Regner med noen land i verden har sagt det allerede, kanskje i et par tiår? Kan være verdt å prøve noe nytt, selv om det er 'radikalt'.

På den andre siden, virker som alt som skjer i afghanistan er basert på brutte løfter, terror og korrupsjon. Så vil dette besøket ha noen effekt? Kanskje ikke. Og i så fall så er det ikke så viktig å bry seg om. Om ikke det er glemt neste uke, så neste år.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Hvis Taliban får til å åpne bistandskranene, vil det trolig styrke Taliban sin posisjon og støtte hos sivilbefolkningen.

Taliban vil da være den store velgjøreren for folket, med Allah sin vilje. Det vil da vinkles som at Allah gir rettferdighet til Afghanere via Taliban, med å la vesten betale for sine ugjerninger. For Allah vet best.

Utfordringen i så konservativ islam vi ser i Afghanistan, er mistillit til demokrati og menneskeskapte regler. Da sitatet "Allah vet best" er et dominerende svar på det meste. Dette vet Taliban å utnytte.

Verden står i et voldsomt dilemma her, la folk sulte eller bidra til overnevnte. 

Hatet mot Vesten sine verdier vil dyrkes uansett bistand eller ikke. Spørsmålet er om Afghanistan med allerede konservative og fra vårt ståsted radikale verdier, kan forventes å endre seg i nær fremtid.

At resten av verden må finne måter å kommunisere med Afghanistan på, er forståelig. Om det MÅ være å dra Taliban til Norge, er mer vanskelig å svelge. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...